روز جهانی زن در سال ۲۰۱۹ در سراسر دنیا چگونه برگزار شد؟

روز جهانی زن در سال ۲۰۱۹ در سراسر دنیا چگونه برگزار شد؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تظاهرات روز زن روز هشتم مارس، در بسیاری از شهرهای جهان با هدف ایجاد حساسیت بیشتر نسبت به موضوع برابری برگزار شد گرچه اعتراض به خشونت علیه زنان هم در این راهپیمایی‌ها پررنگ بود

آگهی

تظاهرات روز زن امسال (۲۰۱۹ میلادی) ۸ مارس طبق معمول در بسیاری از شهرهای جهان با هدف ایجاد حساسیت بیشتر نسبت به بحث برابری زن و مرد برگزار شد گرچه اعتراض به خشونت علیه زنان هم در این راهپیمایی‌ها پررنگ بود.

این مراسم در استانبول ترکیه با حاشیه همراه بود و پلیس در خیابان «استقلال» با پرتاپ گاز اشک‌آور تظاهرات کنندگان را پراکنده کرد. زنان و مردانی که برای بزرگداشت این روز در مرکز شهر استانبول و برغم ممنوعیت جمع شده بودند، شعار می‌دادند: «ساکت نیستیم. نمی‌ترسیم. اطاعت نمی‌کنیم.»

مسیر حرکت آن‌ها توسط پلیس مسدود شده بود و نیروهای امنیتی از گاز اشک آور و سگ‌ برای پراکنده‌ کردن جمعیت استفاده می‌کرد.

رویترز
تظاهرات روز جهانی زن در ترکیهرویترز
رویترز
تظاهرات روز جهانی زن در ترکیهرویترز

نیم میلیون تظاهرات کننده در مادرید و بارسلون

در سراسر اسپانیا طیف وسیعی از زنان از راهبه‌ها گرفته تا زنان روزنامه‌نگار به خیابان‌ها آمده بودند تا اعتراض خود را نسبت به نابرابری موجود نشان دهند. مانوئلا کارمنا، شهردار مادرید هم با تظاهرات کنندگان و همراه جمعیت بود. مقام‌های اسپانیا شمار جمعیتی را که در خیابان‌های مادرید و بارسلون برای این روز جمع شده‌ بودند، نیم میلیون نفر تخمین زدند.

رویترز
تظاهرات روز جهانی زن در مادریدرویترز

هزاران نفر نیز در فرانسه برای بزرگداشت این روز به خیابان‌ها آمده بودند. در پاریس تظاهرات کنندگان پلاکاردهایی با مضمون برابری دستمزد و برابری کار در دست داشتند و شعار می‌دادند که دیگر ساکت نخواهند ماند. نمایش‌های مختلفی نیز در مرکز پاریس به همین مناسبت برگزار شد. همزمان در این روز، نخستین جایزه «سیمون وی» (از فعالان حقوق زنان در فرانسه) به یک فعال کامرونی بخاطر فعالیت وی علیه ازدواج اجباری اعطا شد.

تظاهرات روز جهانی زن در پاریس

در پرتغال اعضای دولت به احترام قربانیان خشونت خانگی یک دقیقه سکوت اختیار کردند. در سال گذشته میلادی طبق گفته مقام‌های پرتغال ۱۲ زن قربانی خشونت خانگی شده و جانشان را از دست دادند که بالاترین رقم در ۱۰ سال اخیر است.

پرستاران پرتغالی هم با لباس سفید و در دست داشتن گل‌های سفید رنگ در خیابان‌های لیسبون پایتخت این کشور حضور پیدا کردند و خواستار شرایط کاری بهتر شدند.

تظاهرات روز جهانی زن در لیسبون
رویترز
تظاهرات روز جهانی زن در لیسبونرویترز

هزاران زن آرژانتینی هم در روز جهانی زن به خیابان‌ها آمدند. در شهر بوئنوس‌آیرس، پایتخت، زنان از محل پارلمان این کشور تا میدان تاریخی پالازا دی مایو راهپیمایی کردند. تظاهرات کنندگان در اعتراض به خشونت‌ علیه زنان شعار می‌دادند: «یکی هم زیاد است» به این معنا که حتی فقط یک خشونت هم پذیرفتنی نیست.

تظاهرات روز جهانی زن در آرژانتین

در دهلی‌نو، پایتخت هند هم علاوه بر اعتراض به خشونت علیه زنان، زنان نسبت به تجاوز جنسی و تبعیض در محیط کار به مقام‌های این کشور هشدار دادند. آن‌ها خواستار عملیاتی شدن وعده اختصاص ۳۳ درصد کرسی‌های پارلمان هند برای زنان شدند.

عزاداری برای زنان کشته شده

در مکزیک تظاهرات با تمرکز بر روی خشونت خانگی در شهر اکاتپک که در نزدیکی مکزیکوسیتی، پایتخت این کشور قرار دارد برگزار شد. تظاهرات کنندگان تصاویری از قربانیان خشونت خانگی در این شهر را در دست داشتند. طبق آمار منتشر شده، در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۳۰۱ زن و دختر در این شهر به خاطر جنسیتشان کشته شدند.

روی کاغذی که در دست این زن مکزیکی است نوشته شده است هر سه ساعت یک زن در مکزیک کشته می‌شود
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات و اعتصاب در بروکسل همزمان با روز جهانی زن

هشت مارس روز جهانی زن؛ نگاهی به پوسترها

خشونت علیه زنان در استانبول در آستانه روز جهانی زن