ایران خواستار رفع تحریم هواپیمایی ماهان توسط آلمان شد

ایران خواستار رفع تحریم هواپیمایی ماهان توسط آلمان شد
Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عباس عراقچی ضمن انتقاد از تحریم هواپیمایی ماهان از سوی برلین، ضرورت بازنگری در این خصوص را مورد تاکید قرار داد.

آگهی

ژانویه ۲۰۱۹ مجوز پروازهای ماهان توسط دولت آلمان لغو شد. حالا موضوع لغو پروازهای ماهان در دیدار اخیر معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و مدیرکل منطقه‌ای وزارت خارجه آلمان مطرح شده است. عباس عراقچی ضمن انتقاد از تحریم هواپیمایی ماهان از سوی برلین، ضرورت بازنگری در این خصوص را مورد تاکید قرار داد. وی همچنین خواهان اقدام عملی در اجرای تعهدات برجامی اروپا شد.

پیش از این نیز پرواز تمام هواپیماهای «آسمان» در اروپا ممنوع اعلام شده بود و برای مدتی هم اخباری مبنی بر منع پروازهای ایران‌ایر در آلمان مطرح شده بود که بعدتر از سوی این کشور تکذیب شد.

حمایت برلین از برجام برنامه هسته‌ای ایران

فلیپ اکرمان، مدیرکل منطقه ای وزارت خارجه آلمان نیز در این دیدار گفت: «برلین از برجام و برنامه هسته ای ایران حمایت می کند. علاقه مندی شرکت‌ها برای کار با ایران بعد از تشکیل سازوکار جدید بیشتر شده و تلاش برای اجرایی کردن آن در اولویت برلین قراردارد.» در همین حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز خبر داده که به‌زودی هیاتی از اتحادیه اروپا که در زمینهٔ سازوکار ویژه مالی مسئولیت دارند به ایران سفر خواهند کرد.

نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

نشست کمیسیون مشترک برجام نیز درحالی در وین برگزار می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته برای چهاردهمین بار پایبندی ایران به برجام را مورد تائید قرار داد.

یک منبع دیپلماتیک به ایرنا خبر داده که نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و ۱+۴ (آلمان،‌ انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) روز چهارشنبه در وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد. ریاست این نشست برعهده «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود و از طرف ایران عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد.

تلاش برای عملیاتی کردن اینستکس

ایران و اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام گفت‌وگوهای فشرده‌ای برای تضمین منافع اقتصادی ایران از برجام داشتند تا اینکه بهمن‌ ماه کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس ) با حضور وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس رسما به ثبت رسید.

این سازوکار بنا است تا در گام نخست تجارت کالاهای اساسی را تحت پوشش قرار دهد، اما به‌تدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: آمریکا مسئول هرگونه حادثه برای هواپیمای ماهان است

روحانی: علیه آمریکا به‌دلیل ارتکاب «جنایت علیه بشریت» ضد ایران شکایت می‌کنیم

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند