تلاش اپوزیسیون ونزوئلا برای جذب هم‌حزبی‌های نیکلاس مادورو در دولت انتقالی

تلاش اپوزیسیون ونزوئلا برای جذب هم‌حزبی‌های نیکلاس مادورو در دولت انتقالی
Copyright AP/Ariana Cubillos
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معاون پارلمان ونزوئلا: «برای انتقال قدرت باید به یک توافق بزرگ ملی میان همۀ نیروهای سیاسی دست یافت».

آگهی

گروههای مخالف نیکلاس مادورو در تلاشند تا حزب حاکم در این کشور یعنی حزب سوسیالیست را متقاعد سازند که آقای مادورو را رها کرده و به دولت انتقالی بپیوندند.

نیکلاس مادورو می‌گوید قربانی کودتایی است که ایالات متحده آمریکا آن را ترتیب داده و با این ادعا حاضر به استعفا نیست. تلاش‌های خوان گوایدو، رئیس جمهوری خودخواندۀ این کشور برای جذب مقامات ارتش به جمع مخالفان نیز تا کنون نتیجه‌بخش نبوده است.

بر این اساس رهبران مخالفان آقای مادورو هفتۀ گذشته و در میانۀ ترس و نگرانی از متوقف ماندن روند تغییرات، گفتگو با اعضای حزب سوسیالیست برای مشارکت دادن آنها در دولت انتقالی را آغاز کردند.

در توضیح این خط‌ مشی جدید، ادگار زامبرانو معاون پارلمان ونزوئلا اعلام کرد: «برای انتقال قدرت باید به یک توافق بزرگ ملی میان نیروهای سیاسی دست یافت».

او با تکیه بر این استدلال، اینگونه ادامه داد که هر نوع انتقال قدرت باید شامل تمام نیروهای سیاسی از جمله «چاویسم‌ها» نیز بشود؛ یعنی جنبش چپ های ونزوئلا که بنیان آن توسط هوگو چاوز، رئیس جمهوری پیشین این کشور گذاشته شده است. او افزود: «شما نمی‌توانید چاویسم‌ها را ناپدید کنید. زیرا آنچه در حال روی دادن است، یک انتقام سیاسی نیست».

هنوز روشن نیست که برنامۀ اپوزیسیون برای برقراری ارتباط با سوسیالیستها و جذب آنها در دولت انتقالی چیست. رهبران مخالفان نیکلاس مادورو می‌گویند که با مقامات دولت مادورو و مقامات ارتش در ارتباطند اما مذاکرات کاملا محرمانه است و حاضر به ارائۀ اطلاعات بیشتری در این باره نیستند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

خوان گوآیدو، رئیس پارلمان ونزوئلا ماه گذشته میلادی پس از اعلام اینکه ریاست جمهوری آقای مادورو قانونی نیست، خود را رئیس جمهور این کشور اعلام کرد و وعده داد با برگزاری انتخابات زودهنگام، زمینه را برای انتقال قدرت در این کشور فراهم کند.

ریاست جمهوری خودخواندۀ او به‌ سرعت از سوی ایالات متحده آمریکا همچنین شماری از کشورهای آمریکای لاتین و اعضای اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شد.

آقای گوآیدو که به دنبال پشتیبانی ارتش بود، اعلام کرد آن دسته از افسران ارتش که دولت مادورو را رها کرده و به دولت موقت او بپیوندند، عفو خواهند شد. اما این سیاست چندان کارساز نبود و شمار اندکی از نظامیان به او پیوسته اند. در آخرین واکنش، ارتش این کشور بار دیگر این هفته حمایت خود را از دولت مادورو اعلام کرد.

تصمیم آقای گوایدو برای معرفی خود به عنوان رئیس جمهور موقت، اپوزیسیون متلاشی شدۀ ونزوئلا را بار دیگر احیا کرده و دور جدیدی از اعتراضات گستردۀ خیابانی را در پی داشته است. حمایت‌های دیپلماتیک بسیاری از کشورهای جهان از ریاست جمهوری موقت او نیز امید به تغییرات سریع را تقویت کرد اما اکنون بسیاری از مخالفان نیکلاس مادورو که امیدوار بودند در پایان این درگیری‌ها، آقای مادورو و متحدانش زندانی و یا تبعید شوند، از تلاش‌ها برای دخالت دادن دوبارۀ نزدیکان او در روند انتقال قدرت راضی نیستند و ناامید شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوایدو در راه مرز کلمبیا؛ مادورو مرزهای ونزوئلا را می‌بندد

طرح مخالفان مادورو برای استفاده از درآمد نفتی ونزوئلا

اخراج چهره مخالف ونزوئلا از کلمبیا؛ گوایدو: آزار و اذیت مادورو به بوگوتا رسیده است