وزیر امور مهاجرین افغانستان: دست‌کم ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار مهاجر در ایران داریم

سیدحسین عالمی‌بلخی، وزیر «امور مهاجرین و عودت‌کنندگان» افغانستان
سیدحسین عالمی‌بلخی، وزیر «امور مهاجرین و عودت‌کنندگان» افغانستان Copyright آناتولی
Copyright آناتولی
نگارش از Euronews با استفاده از  آناتولی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ماه‌های اخیر شمار قابل توجهی از شهروندان افغانستانی ساکن ایران در شبکه‌های اجتماعی از اعمال تبعیض و محدودیت‌های بسیار برای خود در این کشور انتقاد کرده اند. عدم امکان تملک خط ثابت تلفن همراه و خودرو، از جمله موارد نارضایتی‌ها بوده است.

آگهی

سیدحسین عالمی‌بلخی، وزیر «امور مهاجرین وعودت‌کنندگان» افغانستان اعلام کرد دست‌کم ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار شهروند افغانستانی در این زندگی می‌کنند.

به این ترتیب، ایران پس از پاکستان، بزرگ‌ترین میزبان مهاجران افغانستانی است. به گفته آقای بلخی حدود ۲ میلیون و پانصد هزار شهروند افغانستان در پاکستان اقامت دارند.

وزرات کشور ایران پیش‌تر از حضور حدود سه میلیون از اتباع افغانستان در این کشور سخن گفته بود.

آقای بلخی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره مهاجران افغان در ایران گفت: «حدود ۵۰۰هزار مهاجر افغان در مدارس ایران تحصیل می‌کنند که ۱۱۰هزار نفر آنها فاقد مدرک هستند. حدود ۲۰هزار دانشجو نیز در دانشگاه‌های ایران داریم. همچنین ۱۶ هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف در سطح کارشناسی،‌ کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه های این کشور داریم.»

در ماه‌های اخیر شمار قابل توجهی از شهروندان افغانستانی ساکن ایران در شبکه‌های اجتماعی از اعمال تبعیض و محدودیت‌های بسیار برای خود در این کشور انتقاد کرده اند. عدم امکان تملک خط ثابت تلفن همراه و خودرو، از جمله موارد نارضایتی‌ها بوده است.

از سوی دیگر و همزمان با تشدید تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، گزارش‌هایی از بازگشت گروه گسترده‌ای از این دسته از مهاجران به افغانستان یا تلاش آن‌ها برای مهاجرت به ترکیه منتشر شده است.

بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر افغان از ایران به کشورشان بازگشته‌اند

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای بلخی درباره موج جدید مهاجران افغان از ایران به ترکیه و بازداشت آن‌ها از سوی ماموران مرزبانی جمهوری اسلامی گفت: «هیچ کشوری آنان را عازم ترکیه نکرده است. بلکه برعکس آنها با اجبار به افغانستان بازگردانده می‌شوند. با خانواده‌ای در ولایت بادغیس که اخیرا از ایران اخراج شده است صحبت کردم. آنها گفتند مرزبانان ایران مانع رفتن ما به ترکیه شدند و پس از بازداشت، اخراج‌مان کردند. کسانی در مرز ترکیه-ایران بر اثر حمله پلیس این کشور زخمی شده‌اند. پلیس ایران مانع رفتن آنها به ترکیه می‌شود.» وی همچنین ابراز امیدواری کرد که امضای توافق‌نامه میان افغانستان و ترکیه برای اعزام کارگر به زودی نهایی شود تا به این ترتیب خیل مهاجران غیرقانونی افغان در ترکیه کاهش یابد.

دولت ترکیه و سازمان‌های مردم نهاد این کشور در سال‌های اخیر حضور قابل توجهی در افغانستان و به‌ویژه در بخش‌ آموزشی این کشور داشته اند. در ماه‌های گذشته، اداره شماری از مدارس مشکوک به همکاری با شبکه گولن در افغانستان، به دولت ترکیه واگذار شده است.

وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان درباره وضعیت اقامت شهروندان کشورش در ایران افزود:‌ «ایران جهت به‌روزرسانی اطلاعات مهاجران افغان دارای مدارک معتبر، اقدام به صدور کارت جدید ویژه "کارت آمایش" کرده است. حدود ۹۵۰هزار نفر این کارت را گرفته‌اند. ۴۵۰هزار نفر دارای پاسپورت و روادید کوتاه‌مدت هستند. ۸۰۰هزار فاقد مدرک هم توسط ادارات ایران ثبت شده اند.»

آقای بلخی در این گفت‌وگو با هشدار مجدد نسبت به وضعیت نامساعد پناهجویان گفت: «مهاجران در مسیرهای غیرقانونی با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. هموطنان ما هنگام خروج غیرقانونی از افغانستان در مرزهای کشورهای مختلف مورد آزار و خشونت قرار می‌گیرند. بسیاری از آنان در این سفرها به علت سرما و حوادث دیگر جان خود را از دست می‌دهند.» وی افزود: «آنها تمام دارایی در افغانستان را می فروشند اما از پذیرش و آغاز یک زندگی جدید در کشور مقصود مطمئن نیستند. اکثر جوانان ما در دیگر کشورها پس از سالها زندگی به دلیل عدم پذیرش اخراج شده اند. از آنها می خواهیم شرایط مهاجران ما را درک و زمینه بازگشت داوطلبانه آنها را فراهم کنند. دوستان ما وضعیت امنیتی افغانستان را لحاظ کنند».

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: سال ۲۰۱۸ مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغانستان بود

اپلیکیشن «مهاجر»؛ مهاجران افغان مقیم ایران می‌توانند موارد تبعیض آمیز را گزارش کنند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد