بولینگ، سرگرمی جدید زنان و مردان مزارشریف افغانستان

بولینگ، سرگرمی جدید زنان و مردان مزارشریف افغانستان
Copyright عکس از محمد عاطف آرین، یورونیوز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

زنان و دخترانی که در این مکان تفریحی ورزشی برای بازی بولینگ می‌آیند به این باورند که سال‌های درد و اسارت و بدبختی به پایان رسیده‌است. گزارش اختصاصی یورونیوز را تماشا کنید.

آگهی

گزارش و عکس از محمد عاطف آرین

در جامعه‌ سنتی افغانستان ورود زنان به اماکن ورزشی و تفریحی تا چند سال اخیر با همراه و یا بدون همراه ننگ پنداشته می‌شد، اما این موضوع به مرور زمان و با ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی در شهرهای مختلف باعث شده‌ تا ذهنیت شهروندان این کشور تغییر کند.

اما در شهر مزارشریف افغانستان پس از ایجاد حکومت موقت در افغانستان بازسازی و به‌سازی نسبت به دیگر شهرهای افغانستان بیشتر انجام شده و زمینه کار، تحصیل، رفتن زنان به اماکن ورزشی و تفریحی بعد از ولایات کابل و هرات افغانستان مساعدتر است.

دو سال قبل سالن بولینگ برای باشنده‌گان (شهروندان) شهر مزارشریف در شمال افغانستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید. در این مکان تفریحی – ورزشی که ۱۵۰ تا ۲۰۰ مشتری در روز دارد، از میان آن‌ها بیش از ۵۰ تن از دختران و زنان هستند. زنان و دخترانی که در این مکان تفریحی ورزشی برای بازی بولینگ می‌آیند بر این باورند که سال‌های درد و اسارت و بدبختی به پایان رسیده‌ است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

راضیه موسوی عضو تیم بولینگ ولایت بلخ در گفت‌وگو با یورونیوز گفت: «سال‌های درد و اسارت و بدبختی دیگر در افغانستان تمام شده است».

وی افزود: «بیایید به حیث یک انسان هر بازی‌ای را که دوست دارید و هر کاری را که دوست دارید حتی اگر بایسکل‌رانی (دوچرخه سواری) باشد، بولینگ باشد به‌طور مسلکی‌اش انجام دهید».

خانم موسوی خطاب همچنین به دختر خانم‌ها گفت: «فکر می‌کنم دیگر آن سال‌هایی که دختر خانم‌ها در گوشه خانه بودند، تمام شده است. حالا فضا، فضای ماست و حق داریم و می‌توانیم به عنوان یک انسان آزادانه آن‌چه را که دوست داشته باشیم، انجام دهیم».

عکس از محمد عاطف آرین، یورونیوز
راضیه موسوی عضو تیم بولینگ ولایت بلخ به همراه فرزندشعکس از محمد عاطف آرین، یورونیوز

این مکان ورزشی – تفریحی که دو سال می‌شود در شهر مزارشریف افغانستان افتتاح شده، زمینه ورزش بولینگ را برای زنان این شهر نیز مساعد کرده‌ است. بازی بولینگ قبلا در شهر مزارشریف سابقه‌ای نداشته و استقبال باشنده‌گان این شهر از این بازی باعث شده‌است که آن‌ها با خانواده‌ها، دوستان و مردهایی که در این مکان برای بازی بولینگ می‌آیند، یک‌جا بازی کنند.

شریفه اکبری یکی از باشنده‌گان شهر مزارشریف برای نخستین‌بار برای بازی بولینگ با خانواده‌اش به این مکان آمده است. او در صحبت با یورونیوز گفت: «بار اولم است که به این‌جا آمده‌ام. بر اولین‌بار است که دارم بولینگ بازی می‌کنم. تبلیغاتش را از طریق دوستان شنیده بودم ولی فکرش را نمی‌کردم که چنین محوطه‌ای باشد و چنین فضای صمیمی برای دخترها داشته باشد که برای اولین‌ بار بیایند این‌جا بازی کنند. خیلی خوشحال هستم که چنین شرایطی را برای ما دخترها فراهم ساخته‌اند تا بتوانیم چنین ورزشی را انجام دهیم و لذت ببریم».

مساحت این مکان ورزشی دو هزار متر مربع زمین است. در کنار بازی بولینگ، اسنوکر و کافی‌شاپ نیز ساخته شده‌ است تا زنان و مردان از آن هم استفاده کنند.

خانم اکبری از دیگر دخترها نیز می‌خواهد تا به این مکان آمده و بولینگ بازی کنند. او گفت: «من از دیگر دختر خانم‌ها می‌خواهم که بیایند به این‌جا و این بازی را انجام دهند. چون اینجا یک فضای مناسب است. بدون هیچ‌گونه تهدید، هیچ‌گونه خشونت، یک فضای دوستانه و یک فضای ملایم برای دخترهاست».

عکس از محمد عاطف آرین، یورونیوز
راضیه موسوی و زهرا جوادی در حال بازی بولینگعکس از محمد عاطف آرین، یورونیوز

تهدیدات امنیتی، خشونت علیه زنان و آزار و اذیت خیابانی در شهر مزارشریف از مسایلی است که شریفه اکبری از باشندگان این شهر می‌خواهد تا فضا را برای دخترها مساعد سازند. وی تصریح کرد: «فضا را برای دختر خانم‌ها مساعد نگه‌ دارند تا آن‌ها بتوانند مشارکت کنند و از بازی لذت ببرند و امیدوارم همیشه چنین فضای صمیمی بین ما باشد».

بیشتر بخوانید:

نقیب‌الله مهرآیین مالک سالن بولینگ در شهر مزارشریف افغانستان تاکید دارد که بازی بولینگ سرگرمی جالبی است اما تهدیدات امنیتی باعث می‌شود که علاقه‌مندان بازی بولینگ نتوانند به این‌جا بیاییند. وی افزود: «سرگرمی خیلی جالب است اما بعضی وقت‌ها مشکل برای خود ما هم پیدا می‌شود. چون مشکلات امنیتی است. روح مردم آرام نباشد، نمی‌توانند به این‌جا بیایند».

آقای مهرآیین هم‌چنان یادآور شد: «ما یک تیم رسمی داریم (در شهر مزارشریف) که عضویت فدراسیون بولینگ افغانستان را هم دارد. یک سال قبل در شهر مزارشریف یک تورنمنت زیر نام جام گل سرخ راه‌اندازی شده بود که بعد از آن شش چهره برتر از دخترها و پسرها به تیم ملی راه پیدا کردند».

این مکان ورزشی با هزینه سیصد هزار دلار در دو هزار متر مربع زمین برای اولین‌بار در شهر مزارشریف افغانستان ساخته شده‌ است.

زهرا جوادی یکی از باشندگان شهر مزارشریف در حال بازی بولینگ
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سالگرد خروج ارتش سرخ شوروی از افغانستان

حضور زنان افغان در ورزشگاه ها پر رنگ تر می شود

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند