تولید نفت شیل به قیمت بحران مالی؛ چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد آمریکا

تولید نفت شیل به قیمت بحران مالی؛ چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد آمریکا
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هر چند وقوع انقلاب «شکست هیدرولیکی»، آمریکا را به ابرقدرت تولید نفت بدل کرده ولی تضمین سوددهی مستمر تولید نفت شیل نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی است که در مورد امکان تامین آن تردیدهای جدی به وجود آمده است.

آگهی

هر چند وقوع انقلاب «شکست هیدرولیکی»، آمریکا را به ابرقدرت تولید نفت بدل کرده ولی تضمین سوددهی مستمر تولید نفت شیل نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی است که در مورد امکان تامین آن تردیدهای جدی به وجود آمده است.

در حالی که پلیس آمریکا پرونده تصادف منجر به فوت آقای مک‌کلندون را بسته است ولی همچنان برخی از احتمال خودکشی او سخن می‌گویند. «اوبری مک‌کلندون» حدود دو سال پیش توسط دادگاهی در آمریکا به تلاش برای دستکاری قیمت نفت و گاز متهم شده بود.

سپس جسد خونین او در حالی که سوار بر خودروی شورولت تاهو با حداکثر سرعت به دیواری در ایالت اوکلاهاما برخورد کرده بود، یافت شد.

آقای مک‌کلندون چهره ماندگار صنعت نفت و گاز آمریکا به شمار می‌رود. او نه تنها فناوری شکست هیدورلیکی را عملیاتی کرد بلکه با تاسیس شرکت «چزاپیک»، آمریکا را در مسیر بدل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان قرار داد.

او همچنین توانایی خاصی در تامین مالی پروژه‌های نفتی به ویژه تولید نفت شیل داشت، به طوری که دو سال پس از فوتش وکلای او به طنز می‌گویند آقای مک کلندون یا از فرط ثروتمندی فوت کرده یا در پول غرق شده است.

اکنون ۱۰ سال پس از وقوع انقلاب نفت شیل در آمریکا کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که آیا همچنان بهره گیری از فناوری شکست هیدرولیکی در تولید این گونه نفت سوددهی قابل توجهی دارد؟ و این که آیا سوددهی آن ادامه تامین مالی از طریق بورس وال‌استریت را تضمین خواهد کرد یا نه؟

بیشتر بخوانید:جزئیات تحریم‌های جدید آمریکا؛ بولتون: تحریم‌های بیشتر علیه ایران در راه است

آن‌طور که «بیتانی مک‌لین» روزنامه‌نگار بدبین فعال در حوزه بورس در تازه‌ترین کتاب خود با نام «آمریکای سعودی» نوشته، ادامه تامین مالی صنعت نفت شیل توسط وال‌استریت دیگر ممکن نیست و این صنعت هم بدون چنین پشتیبانی دیگر قادر نخواهد بود که بر روی پای خود بایستد. در مجموع او پیش‌بینی کرده بحران پیش روی آمریکا کاهش مستمر تولید نفت شیل خواهد بود.

منابع نفت و گاز شیل، نخستین بار اواخر سال ۲۰۰۰ میلادی در اقیانوس اطلس مشاهده شد. سپس فردی به نام «جورج میچل» این ایده را مطرح کرد که از طریق تزریق عمومی به این ذخایر امکان استخراج نفت از آنها وجود دارد. ایده‌ای که عملی شدن آن به واسطه بدل کردن آمریکا به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت، تغییراتی ژئوپلتیک را در جهان رقم زده است.

بیشتر بخوانید:ذخایر نفتی جدید بحرین ۸۰ میلیارد بشکه نفت شیل تخمین زده شد

تولید نفت آمریکا در حال حاضر با پیشی گرفتن از عربستان و روسیه از ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز فراتر رفته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز با استقبال از استقلال آمریکا در بخش انرژی، طرفدار تولید روزافزون نفت شیل است.

البته خانم مک‌لین در کتاب خود تاکید می‌کند که تحقق این رویا با اتکاء به نفت شیل تقریبا غیرممکن است. او در عین حال هشدار می‌دهد که تامین مالی خوشبینانه تولید غیراقتصادی نفت شیل می‌تواند بحران مالی دیگری را برای اقتصاد آمریکا به ارمغان بیاورد.

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که ناپایداری منابع نفت شیل که خانم مک‌لین به آن اشاره دارد به روش استخراج مربوط می شود. بنا بر اعلام بانک فدرال کانزاس سیتی، توان استخراج از چاه‌های حفر شده در حوضه باکن داکوتای شمالی به روش شکست هیدرولیکی پس از سال اول حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است. این افت پس از سه سال به ۸۵ درصد می‌رسد. بنابراین برای حفظ سطح تولید یک میلیون بشکه نفت سیل حفر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ چاه ضروری است. این در حالی است که در حوضه‌ای با ظرفیت مشابه در عراق تنها حفر ۱۰۰ چاه کافیست چرا که افت توان استخراج طی سه سال تنها حدود ۱۰ درصد خواهد بود.

بنابراین تامین مالی پروژه‌های پرهزینه نفت شیل برای بقاء آن بسیار ضروری است. لذا در شرایطی که نرخ بهره در آمریکا سیر صعودی دارد، میزان بدهی تولیدکنندگان نفت به بانک‌ها در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ میلادی نزدیک به ۳ برابر شده و به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

در عین حال قیمت جهانی نفت نیز تحت تاثیر رشد تولید به ۵۰ دلار رسیده است. بنابراین همزمان با کاهش سود فروش نفت، بدهی تولیدکنندگان آمریکایی به سیرصعودی خود ادامه می‌دهد. روندی که به قول خانم مک‌لین در حال به صدا درآوردن زنگ‌های تکرار بحران مالی ۲۰۰۸ میلادی است، تنها با این تفاوت که این بار شرکت‌های بزرگ نفتی ورشکست خواهند شد و بانک‌ها را نیز با خود غرق خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: ضربه‌ای که تحریم‌های آمریکا به صنعت نفت ایران می‌زند

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

منابع بیشتر • LES ECHOS

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوپک برغم مخالفت آمریکا تولید نفت خود را کاهش می‌دهد

نفت ایران ۳۰ درصد ارزان شد؛ طلای سیاه در کف قیمت یکسال گذشته

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها