دلار در سراشیبی؛ سقوط بورس تهران مقدمه جهش دوباره ارز است؟

دلار در سراشیبی؛ سقوط بورس تهران مقدمه جهش دوباره ارز است؟
Copyright عکس از ایسنا(آرش خاموشی)
Copyright عکس از ایسنا(آرش خاموشی)
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمانی سیر نزولی دلار و افت مستمر شاخص کل بورس تهران در حال تقویت این گمانه‌زنی است که روند آزادشدن نقدینگی از بازار سهام با هدف ورود به بازار آزاد ارز در حال شکل گیری است.

آگهی

همزمانی سیر نزولی قیمت دلار و افت مستمر شاخص کل بورس تهران در حال تقویت این گمانه‌زنی است که روند آزادشدن نقدینگی از بازار سهام با هدف ورود به بازار آزاد ارز در حال شکل گیری است.

روند رکورد‌شکنی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران طی ماه‌های اخیر همبستگی قابل توجهی با فراز و فرود نرخ ارز در بازار آزاد ارز ایران داشته است.

۲۷ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ شاخص کل بورس تهران برای اولین بار از مرز ۱۰۰ هزار واحد گذشت. این شاخص در پی اعمال دور پیشین تحریم‌های غرب علیه ایران و همزمان با نوسان‌های ارزی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ تا آستانه ۹۰ هزارواحد صعود کرده بود ولی پس از بازگشت ثبات نسبی به اقتصادایران تا خرداد ماه ۱۳۹۷ در محدوده پایین‌تر از ۱۰۰ هزارواحد نوسان داشت.

بیشتر بخوانید:دلار با ۱۲ هزارتومان خداحافظی کرد؛ بازگشت نرخ ارز به سطح مُرداد

از هفته اول خردادماه گذشته که نرخ دلار از مرز ۶ هزارتومان عبور کرد، سیر صعودی شاخص کل بار دیگر با صعود نرخ ارز همراه شد. البته این همراهی در دو مقطع خردادماه و مهرماه گذشته با تاخیر دو هفته‌ای صورت گرفته است. همان‌طور که واکنش بورس تهران به صعود نرخ ارز تا هفته پایانی خردادماه معطل ماند، ثبت رکورد تاریخی مهرماه گذشته شاخص کل نیز حدود دو هفته پس از به اوج رسیدن نرخ دلار در سطح ۱۹ هزارتومان و آغاز سیر نزولی آن رخ داد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پس از آن که طی معاملات ۲۹ مهرماه با ثبت رکوردی تاریخی به ۱۸۹ هزار و ۴۳۸ واحد رسید. سپس سیر نزولی قیمت و رشد عرضه سهام در بورس تهران فزونی گرفت. به طوری که شاخص کل بازار سهام ایران در پایان معاملات روز چهارشنبه به ۱۶۳ هزار و ۷۷۲ واحد رسید.

بدین ترتیب، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران طی ۲۷ روز کاری ۲۵ هزار و ۶۶۶ واحد معادل ۱۳.۵ درصد کاهش یافت. به عبارت دیگر طی یک ماه گذشته، شاخص بورس تهران به طور متوسط، روزانه حدود ۹۵۱ واحد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:بورس تهران به شوق ارز سه نرخی، ترمز برید

همزمان نرخ دلار در ادامه روند نزولی دو ماه گذشته از اوج ۱۹ هزار و ۳۰۰ تومانی، طی معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تنزل کرده است.

بدین ترتیب نه تنها کاهش قیمت جهانی نفت تا سطح ۵۰ دلار چشم انداز کلان بورس تهران را کمی تیره کرده، بلکه کاهش قیمت دلار موتور تعدیل قیمت سهام شرکت‌های بورسی با سیر سقوط ارزش پول ملی را نیز از نفس انداخته است.

در چنین شرایطی، برخی فعالان بازار سرمایه بر این باورند که در پس نزول مستمر شاخص کل، برخی نوسان‌گیران حرفه‌ای این بازار در تلاش هستند تا با آزاد کردن نقدینگی خود، بار دیگر از پتانسیل جهش نرخ ارز در بازار آزاد بهره بگیرند.

البته بانک مرکزی نیز هشدار داده که بازار آزاد ارز را تحت مدیریت کامل خود گرفته و مانع از بروز جهش دوباره نرخ ارز خواهد شد.

بیشتر بخوانید:استقبال متفاوت از بازگشت تحریم‌ها؛ رکوردشکنی بورس تهران و نزول نرخ ارز

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارز، سکه و طلا در سراشیبی؛ دلار به زیر ده هزار تومان رسید

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائيل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟