دادستان کل عربستان برای رسیدگی به پروندۀ قتل خاشقجی وارد استانبول شد

Demonstration outside Saudi Arabian Embassy in London
Demonstration outside Saudi Arabian Embassy in London Copyright REUTERS/Henry Nicholls
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سفر در حالی انجام می‌شود که آنکارا نسبت به نتیجۀ تحقیقات سعودی‌ها خوشبین نیست که عمده دلیل آن سخنان ضد و نقیض مقامات سعودی دربارۀ این پرونده از زمان ناپدید شدن آقای خاشقجی تا کنون است.

آگهی

سعود الموجب، دادستان کل عربستان که مسئول انجام تحقیقات دربارۀ قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان است، بامداد دوشنبه وارد شهر استانبول در ترکیه شد.

قرار است او در این روز با دادستان کل استانبول گفتگو کند اما زمان این دیدار اعلام نشده است.

بازرسی از کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول یعنی جایی که سه هفتۀ پیش جمال خاشقجی کشته شد، یکی دیگر از برنامه‌های او در جریان سفر به استانبول است.

این سفر در حالی انجام می‌شود که آنکارا نسبت به نتیجۀ تحقیقات سعودی‌ها خوشبین نیست که عمده دلیل آن سخنان ضد و نقیض مقامات سعودی دربارۀ این پرونده از زمان ناپدید شدن آقای خاشقجی تا کنون است.

ریاض که در ابتدا هرگونه دخالت در موضوع ناپدید شدن جمال خاشقجی را رد می‌کرد و حتی بر خروج او از کنسولگری اصرار داشت، سرانجام پذیرفت که آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری کشته شده است.

عربستان ابتدا در بیانیه‌ای این مرگ را تصادفی و حاصل وقوع درگیری در داخل کنسولگری خواند و پس از آن نیز عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور، مرگ او را یک اشتباه بزرگ توصیف کرد. با این وجود در آخرین اظهارنظرها هفتۀ گذشته دادستان کل عربستان اعلام کرد که این قتل از پیش برنامه‌ریزی شده بود. قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست و منتقد سیاستهای ولیعهد عربستان، واکنش افکار عمومی بین‌المللی را در پی داشت و یک بحران سیاسی جدی برای بزرگترین صادرکننده نفت در جهان بوجود آورد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هرگونه اظهارنظر دربارۀ سفر دادستان کل عربستان به استانبول را به زمانی پس از ارزیابی نتیجۀ گفتگوهای دو دادستان موکول کرده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم

ترامپ بر سر پرونده حق‌السکوت به ستاره پورن: اگر قاضی به زندان بیندازدم افتخار بزرگی برایم خواهم بود

دادگاهی در آمریکا، ایران و سوریه را برای قتل یک نفر در اسرائيل به پرداخت ۱۹۱ میلیون دلار محکوم کرد