«قتل» روزنامه نگار عربستانی؛ ریاض بالاخره تحت فشار واقعی واشنگتن قرار خواهد گرفت؟

قتل روزنامه نگار عربستانی؛ افزایش فشارهای بین المللی و سکوت ادامه دار ریاض
قتل روزنامه نگار عربستانی؛ افزایش فشارهای بین المللی و سکوت ادامه دار ریاض
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واشنگتن پست به نقل از منابع رسمی ترکیه و آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کرده که آنکارا ویدیو و نوار های صوتی ضبط شده ای را در اختیار دارد که نشان می دهد جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می گوید کشورش در قبال مسئله ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی که گفته می شود توسط ماموران ویژه ریاض به قتل رسیده است، کوتاه نمی آید و ساکت نخواهد نشست.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی از دوم اکتبر، زمان ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول تاکنون ناپدید است و هیچگونه خبری از وی در دست نیست.

پس از گذشت ده روز از ناپدید شدن این روزنامه نگار عربستانی معمای سربه نیست شدن وی با موضع گیری مقامات ریاض روز به روز پیچیده تر می شود.

مقامات کشور عربستان و مسئولان کنسولگری این کشور در استانبول در حالی اصرار به خروج جمال خاشقجی از ساختمان کنسولگری دارند که شواهد ارائه شده از سوی پلیس و مسئولان امنیتی ترکیه خلاف این موضوع را ثابت می کند.

آنکارا معتقد است که این روزنامه نگار منتقد توسط ماموران ویژه عربستان سعودی به قتل رسیده است.

این درحالیست که برخی رسانه ها به نقل از سفیر ترکیه در لبنان از پیشنهاد رشوه پنج میلیارد دلاری دولت عربستان به رئیس جمهوری ترکیه برای مختومه کردن پرونده قتل جمال خاشقجی خبر داده اند.

این خبر که هنوز از سوی رسانه های رسمی و بین المللی مورد تایید قرار نگرفته برای نخستین بار توسط یک پایگاه اطلاع رسانی عراقی به نام «اسرار مدیا» منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

ریاض بالاخره تحت فشار واقعی واشنگتن قرار خواهد گرفت؟

جمال خاشقجی که پیشتر مشاور دولت عربستان نیز بوده سال گذشته در پی طرح انتقادهایی نسبت به سیاست های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و نیز زیر سوال بردن مداخله نظامی کشورش در یمن از بیم دستگیری عربستان را ترک کرد و به ایالات متحده آمریکا پناه برد.

خبر مفقود شدن جمال خاشقجی روز چهارشنبه گذشته برای نخستین بار توسط الی لوپز، سردبیر بخش دیدگاه روزنامه واشنگتن پست منتشر شد. روزنامه نگار منتقد عربستانی پیشتر از سوی این روزنامه برای ارائه مقاله جهت انتشار در ستون دیدگاه دعوت به همکاری شده بود.

پس از بالا گرفتن فشار های بین المللی و در حالی که انگشت اتهام از سوی این روزنامه آمریکایی، و نیز بسیاری از کشورها و نهاد های مدافع حقوق روزنامه نگاران به سوی ریاض نشانه گرفته شد مسئولان کاخ سفید دیگر سکوت را جایز ندانسته و خواستار توضیح از مقامات عربستان شدند.

دونالد ترامپ در حالی از تحقیقات مشترک کشورش با عربستان و ترکیه در خصوص این ماجرا خبر داد که مقامات آنکارا وجود چنین مشارکتی را منکر شده اند.

رئیس جمهوری آمریکا اندکی بعد با گفتن جمله ای ماهیت دروغین فشار آمریکا بر ریاض را بر سر این رسوایی برملا کرد. آقای ترامپ روز پنج‌شنبه ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) در جمع خبرنگاران به صراحت گفت دلیلی وجود ندارد که به خاطر ناپدید شدن یک خبرنگار، جلوی سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در ایالات متحده را گرفت.

بیشتر بخوانید:

پس از سخنان عجیب و دور از باور رئیس کاخ سفید، حالا دیگر مقامات آمریکایی برای پاک کردن این رسوایی به تکاپو افتاده و در صدد تحت فشار قرار دادن ریاض برآمده اند. این فشارها اما تنها به درخواست توضیح از سوی مقامات عربستانی، متحد همیشگی و سنتی واشنگتن در خاورمیانه محدود شده است.

در این راستا گفته می شود مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و تنی چند از مسئولان بلند پایه کاخ سفید تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفتگو کرده اند.

از سوی دیگر به گفته هدر ناوْئِرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، واشنگتن از سفیر عربستان که اکنون در کشورش به سر می برد خواسته است در بازگشت اطلاعاتی کامل را در باره این پرونده به آمریکا بیاورد و در اختیار کاخ سفید قرار دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین ضمن اشاره به ابراز نگرانی شدید دولت از آنچه در این ماجرا اتفاق افتاده خواستار پرهیز از رواج هرگونه «شایعه» و «گمانه زنی» شده است.

آگهی

وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که پیگیر این ماجرا است و تلاش دارد تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورد.

تبعات اقتصادی ماجرا برای عربستان

موج نارضایتی از ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی به محافل تجاری و اقتصادی نیز راه یافته و روز به روز در حال گسترده تر شدن است.

بسیاری از رسانه ها و مدعوین یک نشست تجاری که قرار است اول تا سوم آبان تحت ریاست محمد بن سلمان در ریاض برگزار شود پشتر با اعلام انصراف، واکنشی معنی دار به رسوایی ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد عربستانی از خود نشان دادند.

بیشتر بخوانید:

ناپدید شدن خاشقجی؛ موج انصراف رسانه‌ها از مشارکت در نشست عربستان

آگهی

در تازه ترین واکنش ها از این دست، ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی اعلام کرده که برای تحت فشار قرار دادن عربستان جهت ارائه روشنگری بیشتر در خصوص ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی تعدادی از پروژه های تجاری شرکت تحت ریاست خود را با ریاض به حال تعلیق در می آورد.

منابع صوتی و ویدیویی که قتل خاشقجی را ثابت می کند

از سوی دیگر واشنگتن پست به نقل از منابع رسمی ترکیه و آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کرده که آنکارا ویدیو و نوار های صوتی ضبط شده ای را در اختیار دارد که نشان می دهد جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است.

طبق ادعای این منابع صداهای ضبط شده به صورتی کاملا مشخص و قانع کننده نقش پانزده مامور ویژه عربستانی را که همزمان با قتل این روزنامه نگار وارد ترکیه شد بودند به اثبات می رساند.

یکی از این منابع گفته است با استناد به این نوارهای صوتی و ویدیویی یاد شده می توان به روشنی متوجه شد که روزنامه نگار عربستانی چگونه مورد بازجویی، شکنجه و قتل قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

آگهی

تازه ترین واکنش ها

  • نشریه نیوزویک در تازه ترین گزارش خود از این ماجرا اعلام کرده است که رسانه های عربستانی در حال بسط دادن نسخه ای متفاوت از روایت ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی هستند.

این هفته نامه آمریکایی مدعی است که برخی رسانه های عربستانی تلاش دارند این موضوع را در سطح بین المللی منعکس کنند که نامزد جمال خاشقجی با کشور قطر در ارتباط بوده است.

  • دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی تاکید کرده که بر اساس شواهد موجود، عربستان را می توان به راحتی در این ماجرا مسئول و مقصر قلمداد کرد.

این نهاد حقوق بشری در گزارش خود آورده است که طبق شواهد یاد شده عربستان در «ناپدید شدن اجباری» و «قتل احتمالی» جمال خاشقجی دست داشته است.

مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین از اروپا، آمریکا و بریتانیا خواسته است در صورت به اثبات رسیدن نقش ریاض در این ماجرا روابط با عربستان مورد تجدید نظر قرار گیرد.

  • یاسین اوکتای، نماینده حزب عدالت و توسعه ترکیه و مشاور رجب طیب اردوغان در گفتگو با خبرگزاری رویترز به صراحت بر مستند بودن قتل آقای خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول و نقش پانزده مامور ویژه عربستان در ای ماجرا تاکید کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«ولیعهد عربستان دستور اغفال خاشقجی را صادر کرده بود»

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

آدامس جویده شده معمای قتل یک زن جوان را پس از چهار دهه در آمریکا حل کرد