الاخبار: نمایندگان آمریکا در نشستی در دمشق خواستار خروج ایران از جنوب سوریه شدند

الاخبار: نمایندگان آمریکا در نشستی در دمشق خواستار خروج ایران از جنوب سوریه شدند
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا پیشنهاد داده که به سه شرط از سوریه خارج می‌شود: نیروهای ایران از جنوب سوریه در نزدیکی مرز اسرائیل خارج شوند؛ برای شرکت آمریکا در استخراج منابع نفتی سوریه تضمین داده شود؛ سوریه اطلاعات مربوط به جهادگرایان خارجی در این کشور را در اختیارآمریکا قرار دهد.

آگهی

چند مقام امنیتی بلندپایه آمریکایی در دمشق با علی مملوک، رئیس سازمان امنیت و اطلاعات سوریه دیدار کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه ۶ شهریور با نقل این خبر از قول الاخبار، روزنامه لبنانی نزدیک به رژیم بشار اسد و حزب‌الله لبنان، در عین حال می‌نویسد که قادر به تأئید این گزارش نیست. در صورت تأئید این خبر، این نخستین بار از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ است که مقام‌های رسمی آمریکا از دمشق بازدید می‌کنند.

مقام‌های پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا نیز هنوز در مورد این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

به نوشته الاخبار «هیئتی از مسئولان آژانس اطلاعات و امنیت آمریکا» به ریاست یک مقام رسمی بلندپایه این کشور طی هفته آخر ماه ژوئن (هفته اول تیرماه) گذشته ضمن سفر به دمشق در محله «مزّه» دمشق، پایتخت سوریه با علی مملوک دیدار کرده‌اند.

در این نشست که ظاهرا ۴ ساعت به طول انجامیده، دیب زیتون، رئیس اداره کل امنیت ملی سوریه و موفق اسعد، معاون ستاد کل ارتش این کشور حضور داشته‌اند. در گزارش روزنامه الاخبار آمده است که چند میانجی از جانب دولت امارات متحده عربی و روسیه مقدمات این دیدار را فراهم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

الاخبار که هویت نمایندگان رسمی آمریکا در این دیدار را فاش نکرده می‌نویسد که آمریکا در این نشست پیشنهاد داده که نیروهای خود را به سه شرط از سوریه خارج می‌کند: نخست آن که نیروهای ایران از جنوب سوریه در نزدیکی مرز اسرائیل خارج شوند؛ دوم آن که برای شرکت آمریکا در استخراج منابع نفتی سوریه تضمین داده شود و سوم آن که سوریه اطلاعات مربوط به جهادگرایان خارجی در این کشور را در اختیار آمریکا قرار دهد.

الاخبار بدون اشاره به منبع خبر خود می‌افزاید که مسئولان سوریه این خواسته‌ها را «زود هنگام» خوانده‌اند، اما با طرف آمریکایی در مورد پیگیری مذاکرات با میانجیگری روسیه و امارات به توافق رسیده‌اند.

آمریکا که از سال ۲۰۱۲ میلادی سفارت خود در دمشق را بسته و از آن زمان تاکنون دیگر با سوریه روابط دیپلماتیک ندارد، در رأس ائتلافی نظامی از هم‌پیمانان بین‌المللی خود و با حمایت از گروه‌های شورشی کرد و عرب سنی، به نام مبارزه با گروه داعش وارد جنگ داخلی سوریه شد.

نیروهای آمریکایی هم اکنون در مناطق زیر کنترل کردها در شمال شرقی سوریه برای کمک به آنها در این مبارزه حضور دارند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف: آمریکا حتی متحدانش را هم آزار می‌دهد

وزیر دفاع ایران: ما در سوریه می‌مانیم، آمریکا باید برود

توافق پوتین و ترامپ بر سر خروج ایران از سوریه