به قدرت رسیدن عوام‌گرایان در ایتالیا؛ نخست وزیر جدید سوگند یاد کرد

به قدرت رسیدن عوام‌گرایان در ایتالیا؛ نخست وزیر جدید سوگند یاد کرد
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپه کنته روز جمعه به عنوان نخست‌ وزیر جدید ایتالیا سوگند وفاداری یاد کرد. او رئیس کابینه نخستین دولت ضدساختار در اروپای غربی است.

آگهی

جوزپه کنته روز جمعه به عنوان نخست‌وزیر جدید ایتالیا سوگند وفاداری یاد کرد. او رئیس کابینه نخستین دولت ضدساختار در اروپای غربی است. احزاب پشتیبان وی از مخالفان سرسخت سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال بودجه و نیز پناهجویان هستند.

آقای کنته که استاد ۵۳ ساله حقوق در دانشگاه بوده از سوی دو حزب عوام‌گرای جنبش پنج ستاره و لیگا حمایت می‌شود. جنبش پنج ستاره ایتالیا از درون شبکه‌ای از اعتراضات مردم کوچه و بازار زاده شد و لیگا نیز با ارائه برنامه‌ای برای کاهش مالیات‌ها و افزایش بودجه رفاهی به محبوبیت مردمی دست یافت.

آقای کنته که بیش از یک هفته پیش از سوی سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا مأمور تشکیل دولت شده بود در نخستین تلاش برای معرفی اعضای کابینه خود موفق نبود و از سمت خود استعفا کرده بود.

جوزپه کنته، نخست‌وزیر تازه ایتالیا در کنار سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری این کشور. عکس از رویترز

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

واکنش اتحادیه اروپا

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا انتخاب جوزپه کنته به عنوان نخست‌وزیر ایتالیا را به وی تبریک گفت و خاطر نشان کرد که مقام‌های این اتحادیه منتظر پیشنهادات وی خواهند بود و از برنامه اصلاحاتش پشتیبانی خواهند کرد.

سخنگوی آقای یونکر در توییتر خود نوشت‌: «کمیسیون اروپا در مسیر اصلاحات، پشتیبان ایتالیا خواهد بود و به پیشنهادهای ایتالیا برای آینده اتحادیه اروپا توجه خواهد داشت.»

پیش از وی دونالد توسک، رئیس شورای اروپا نیز طی پیامی انتخاب آقای کنته وی را تبریک گفته بود. آقای توسک نوشت‌: «انتخاب شما در زمانی بسیار حیاتی برای ایتالیا و نیز تمام اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد. ما برای چیره شدن بر چالش‌های مشترکمان نیازمند اتحاد و همبستگی هستیم.»

دولت کنونی ایتالیا پس از چهار ماه کشمکش سیاسی میان احزاب مختلف شکل می‌گیرد. در انتخابات پارلمانی چهارم مارس سال جاری میلادی هیچ کدام از احزاب سیاسی این کشور نتوانستند اکثریت کرسی‌های مجلس را کسب کنند و در نتیجه این کشور به مدت چهار ماه از داشتن بازوی اجرایی محروم ماند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف موشک در مخفیگاه راست‌های افراطی ایتالیا

ایتالیا؛ رشد چشمگیر جرائم «نژادپرستانه» همزمان با تشکیل دولت جدید

بحران سیاسی در ایتالیا؛ جوزپه کنته از نخست‌وزیری انصراف داد