قاشق در شورت، راه حل سوئد برای جلوگیری از ازدواج اجباری دختران مهاجر

قاشق در شورت، راه حل سوئد برای جلوگیری از ازدواج اجباری دختران مهاجر
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پژوهشی در سال ۲۰۱۵ نشان داد ۳۸ هزار زن و دختر مهاجر ساکن سوئد احتمالا قربانی ازدواج اجباری یا ختنه بوده‌اند.

آگهی

مقامات گوتنبرگ، دومین شهر بزرگ سوئد به دخترانی که می‌ترسند در سفر به خارج از کشور به ازدواج اجباری یا ختنه وادار شوند توصیه می‌کند پیش از رسیدن به فرودگاه یک قاشق در شورت خود بگذارند تا مأموران فرودگاه هنگام بازرسی آنها را شناسایی و متوقف کنند.

کاترینا ایده‌گارد که مسئول برخورد با خشونت خانوادگی در شهر گوتنبرگ است می‌گوید: «این قاشق، هنگام عبور از در خروجی به سمت هواپیما، دستگاه‌های فلزياب را به کار می‌اندازد و مأموران قربانی را از صف جدا می‌کنند و او می‌تواند به شکل خصوصی آنها را در جریان بگذارد.» وی افزود: «این آخرین فرصت برای خبر کردن دیگران است.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ازدواج اجباری برای دختران زیر سن قانونی در سوئد ممنوع است و برای عاملان مجازات زندان را در بر دارد. اما از آنجا که برخی خانواده‌های مهاجران در این کشور چنین برنامه‌هایی برای دختران خود دارند دولت از مدارس و مددکاران اجتماعی خواسته است بسیار هشیار باشند.

این ازدواج‌های اجباری عموما هنگام تعطیلات تابستانی مدارس و با خروج خانواده از سوئد و در کشور زادگاه مهاجران انجام می‌شود. برای نمونه پدری در سال ۲۰۱۶ محکوم شد که دختر خود را برای ازدواج اجباری به افغانستان برده است. و در موردی دیگر پدر یک دختر ۱۴ ساله اهل اتیوپی او را به اتیوپی برده تا علی‌رغم میلش با پسرعموی بزرگش ازدواج کند.

خانم ایده‌گارد گفت پژوهشی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ۳۸ هزار زن و دختر مهاجر که در سوئد زندگی می‌کنند احتمالا قربانی ازدواج اجباری یا ختنه شده‌اند این افراد عموما در کشورهای سومالی، اریتره، اتیوپی، مصر و گامبیا به دنیا آمده بودند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لحظه اهدای لوح و مدال صلح نوبل به فرزندان نرگس محمدی در اسلوی نروژ؛ تشویق حاضران و اجرای موسیقی

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

ماکرون وعده داد مفهوم «رضایت» را به تعریف تجاوز جنسی در قوانین فرانسه بگنجاند