هشدار سازمان ملل نسبت به خطر قحطی در یمن؛ ائتلاف عربی اجازه واردات بدهد

هشدار سازمان ملل نسبت به خطر قحطی در یمن؛ ائتلاف عربی اجازه واردات بدهد
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا اعلام کرد در ماه جاری حوثی‌ها با موشک به یک کشتی ترکیه در نزدیکی سواحل یمن حمله کرده‌اند. این کشتی حامل ۵۰ هزار تن گندم به مقصد بندر حدیده یمن بود.

آگهی

سازمان ملل متحد روز جمعه از نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی که کنترل بنادر یمن را در دست دارند خواست تا اجازه دهند هر چه زودتر محموله‌های غذا و سوخت وارد این کشور شود.

سازمان ملل هشدار داده که در غیر این صورت ۱۰ میلیون یمنی دیگر تا پایان سال جاری میلادی دچار قحطی و گرسنگی خواهند شد. بر اساس بیانیه سازمان ملل که روز جمعه در ژنو منتشر شد، در حال حاضر بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان در یمن جریان دارد، به طوری که ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در این کشور به دسترسی کافی به غذا نداشته و در آستانه قحطی‌زدگی هستند.

یمن در طول سه سال گذشته دولت یمن با حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان در حال نبرد با شورشیان شیعه حوثی است که از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند.

همه طرف‌های درگیر در یمن مانع توزیع غذا هستند

مارک لوکوک، هماهنگ‌کننده امور اضطراری سازمان ملل روز جمعه با خواندن بیانیه این سازمان در ژنو تأکید کرد: «من در این روزها عمیقا نگران کاهش واردات غذا [به یمن] از طریق دریای سرخ هستم.»

در چند هفته پایانی سال گذشته میلادی نیروهای سعودی و ائتلاف عربی بنادر یمن را به بهانه این که از آنها برای رساندن سلاح به حوثی‌ها استفاده می‌شود به کنترل خود درآورده‌اند. تعطیلی فعالیت تجاری در بنادر ضربه مهلکی به اقتصاد یمن وارد کرد زیرا ۹۰ درصد واردات غذایی این کشور از طریق این بنادر تأمین می‌شود. نیروهای ائتلاف زیر فشار بین‌المللی این بنادر را باز کردند اما کار بازرسی محموله کشتی‌ها را شدت بخشیدند.

بیشتر بخوانید:

مارک لوکوک می‌گوید عملیات بازرسی کشتی‌ها سبب کندی در رساندن غذا و سوخت به مردم جنگ‌زده یمن شده است. وی همچنین یادآوری کرد که حوثی‌ها نیز در مناطق شمالی و دیگر مناطق زیر کنترل خود محدودیت‌های بیشتری برای غذا رساندن به شهروندان عادی به ویژه در شهر تعز ایجاد کرده‌اند. او روز جمعه با اشاره به فعالیت حوثی‌ها در شمال یمن گفت که برخی از کارکنان بین‌المللی خدمات بشردوستانه در این منطقه دستگیر می‌شوند.

حملات متقابل ائتلاف عربی و حوثی‌ها

جنگنده‌های نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان برای حمایت از دولت یمن که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود، تاکنون دست به حملات هوایی زیادی در این کشور زده‌اند. شبه نظامیان حوثی نیز تاکنون چندین موشک به خاک عربستان و امارات متحده عربی شلیک کرده‌اند.

آمریکا روز جمعه اعلام کرد در ماه جاری میلادی حوثی‌ها با موشک به یک کشتی ترکیه در نزدیکی سواحل یمن حمله کرده‌اند. کاخ سفید در بیانیه‌ای که در روز جمعه ۴ خرداد منتشر شد اعلام کرد که این کشتی حامل ۵۰ هزار تن گندم به مقصد بندر حدیده یمن بوده است.

جنگ یمن تاکنون حدود ۱۰ هزار کشته بر جای گذاشته و آن دسته از شهروندان این کشور هم که از جنگ جان سالم به در می‌برند با خطر مرگ بر اثر بیماری و گرسنگی روبرو هستند. یمن یکی از فقیرترین کشورهای عضو سازمان ملل است و از ۲۵ میلیون جمعیت آن، ۲۲ میلیون نفر نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یمن؛ بحران اقتصاد و ارز معترضان را به خیابان‌های عدن کشاند

در پی شلیک موشک حوثی‌ها دست‌کم دو غیرنظامی در عربستان سعودی کشته شدند

برنده یمنی نوبل: عربستان و امارات از کودتای حوثی‌ها برای اشغال نظامی یمن بهره بردند