مقتدی صدر با «سائرون» در آستانه پیروزی قطعی در انتخابات عراق

مقتدی صدر با «سائرون» در آستانه پیروزی قطعی در انتخابات عراق
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این ترکیب به خوبی نشان می‌دهد که جریان صدر به دنبال سد کردن راه بر ائتلاف نوری مالکی، نامزد مورد حمایت ایران است و طبعا عربستان سعودی از این امر استقبال کرده است.

آگهی

در حالی که کمیسیون مستقل انتخابات عراق قرار است نیمه شب سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کند، خبر می‌رسد که لیست ائتلاف «سائرون» وابسته به مقتدی صدر، روحانی متنفذ شیعه همچنان در صدر فهرست برندگان این انتخابات قرار دارد.

جریان صدر عراق پس از شمارش آرای ۱۶ استان از مجموع ۱۸ استان، تا این لحظه پیشتاز بوده و در آستانه پیروزی نهایی قرار گرفته است.

ابراهیم جعفری، مدیر دفتر مقتدی صدر در نخستین واکنش به این موفقیت تاکید کرد: «ائتلاف سائرون به دنبال برقراری روابط خوب، واقعی و صمیمی با تمامی کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی و سایر کشورهاست.»

ترکیب احتمالی دولت آینده صدر

در حالی که فراکسیون‌های مختلف در سپهر سیاسی عراق از هم‌اکنون برای ائتلاف به منظور کسب جایگاه نخست‌وزیری خیز برداشته‌اند، ترکیب احتمالی دولت آینده مقتدی صدر مشخص شده است. مقتدی صدر در ترکیب دولت آینده خود به اکثر احزاب به جز لیست الفتح وابسته به هادی العامری و ائتلاف «دولت قانون» به ریاست نوری مالکی اشاره کرده است.

رویترز
مقتدی صدر، روحانی متنفذ شیعهرویترز

مقتدی صدر با نام بردن از گروه‌های مورد حمایت خود در توئیتر، در واقع راز ترکیب احتمالی دولت آینده را بر ملا کرده است.

استقبال عربستان از پیشتازی جریان صدر

این ترکیب به خوبی نشان می‌دهد که جریان صدر به دنبال سد کردن راه بر ائتلاف نوری مالکی، نامزد مورد حمایت ایران است و طبعا عربستان سعودی از این امر استقبال کرده است. سفیر عربستان در بغداد در صفخه توئیتر خود، به مقتدی صدر برای ترکیب پیشنهادی او تبریک گفته است.

ائتلاف «سائرون» با وجود پیشتازی در انتخابات لزوما نمی‌تواند اکثریت را در پارلمان جدید از آن خود کند و لذا باید برای به دست آوردن اکثر کرسی‌ها به ائتلاف با احزاب کوچکتر بپردازد. این گروه از هم‌اکنون زمینه را برای ائتلافی جدید با مشارکت دیگر احزاب باز کرده است.

البته ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری، فرمانده حشد شعبی، گروه شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران، می‌تواند با ائتلاف «دولت قانون» به ریاست نوری مالکی و الحکمة به ریاست عمار حکیم و فراکسیون‌های سنی فعال در الانبار و صلاح‌الدین کرسی‌های بیشتری در مقایسه با صدر و حیدر عبادی (ائتلاف النصر) به دست آورد.

نیاز به احزاب کرد

در هر دو حالت دو طرف نیاز به احزاب اصلی کرد یعنی حزب دموکرات کردستان عراق و حزب اتحادیه میهنی به ریاست جلال طالبانی رهبر فقید این حزب دارند.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق هم به احزاب سیاسی در زمینه مذاکره درباره تشکیل دولت چراغ سبز نشان داده است. در بغداد نیز حیدر عبادی نخست وزیر عراق آمادگی خود را برای تشکیل «قوی‌ترین دولت» عاری از فساد و به دور از طرح‌های خارجی اعلام کرده است. طرح نقشه راه دولت آینده عراق که به خوبی مشخصات آن در توئیت مقتدی صدر آمده است، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی را هم از قلم نینداخته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان رای گیری در انتخابات سراسری پارلمانی عراق

چرا حیات سیاسی نتانیاهو به جنگ غزه و حتی گسترش آن در منطقه گره خورده است؟

اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول و شانس نخست پایان دادن به سلطنت اسلامگرایان در ترکیه کیست؟