پیام نوروزی رهبر ایران؛ «حمایت از کالای ایرانی»

پیام نوروزی رهبر ایران؛ «حمایت از کالای ایرانی»
Copyright ایرنا
Copyright ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ده سال گذشته نام‌گذاری بیشتر سال‌ها به مسائل اقتصادی اشاره داشته است.

آگهی

رهبر ایران در پیام نوروزی خود باز هم بر اقتصاد تأکید کرد و سال ۱۳۹۷ را «سال حمایت از کالاهای ایرانی» نامید.

سید علی خامنه‌ای در پیام خود با اشاره به راهپیمایی‌های حکومتی برگزار شده به مناسبت‌های مختلف، آن را «بروز عظمت و اقتدار ملت» دانست. سپس با اشاره به «اغتشا‌شات نهم دی» از «راهپیمایی‌های خودجوش» مردم قدردانی کرد. آقای خامنه‌ای شرکت بیش از «چهل میلیون» از جمعیت کشور در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را از «شیرینی‌»‌های سال گذشته دانست.

«اغتشا‌شات نهم دی» اشاره به تجمعات اعتراضی مردم به گرانی دارد که از روز ۷ دی‌ ماه ۱۳۹۶ از مشهد آغاز شد و به سرعت به شهرها و شهرستان‌های دیگر ایران سرایت کرد. تجمعات اعتراضی به مدت چند روز ادامه یافت.

بیشتر بخوانید: روزشمار اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ در ایران

خامنه‌ای در مورد مسائل بین‌المللی بدون ارائه توضیح مشخصی از «تهدیدهای منطقه‌ای» صحبت کرد که به عقیده او جمهوری اسلامی توانست این «تهدیدها» را به «فرصت» تبدیل کند.

رهبر ایران در ادامه با اشاره به «حوادث زلزله، سیل، هواپیما، کشتی» ‌از «تلخی»‌های سالی که گذشت صحبت کرد. خامنه‌ای ابراز امیدواری کرد که «مشکلات معیشتی قشر‌ها بایستی با تلاش برطرف شود». او در ادامه ناآرامی‌ها و اعتراضات دی ماه سال گذشته را حاصل «برنامه‌ریزی دشمنانِ ملّت ایران» دانست که «ملّت ایران خودش وارد میدان شد و در مقابل اغتشاشگران ایستادند».

سید علی خامنه‌ای در پیام نوروزی خود همچنین به مسائل اقتصادی پرداخت و گفت: «مسئله‌ی اصلی ما امسال هم مسئله‌ی اقتصاد و معیشت مردمی است». رهبر ایران «آحاد ملت و مسئولین» را مخاطب قرار داد و بر اهمیت «تولید ملّی» تاکید کرد و در همین راستا سال ۹۷ را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامید. وی افزود: «اگر تولید ملی با همت و پیگیری همگانی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم و مسائل اشتغال و سرمایه‌گذاری حل خواهد شد و آسیب‌های اجتماعی کاهش زیادی خواهد یافت».

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نام‌گذاری رسمی سال‌ها در ایران

نام‌گذاری سال‌ها در ایران به طور رسمی توسط سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و اولین بار با پیام نوروزی سال ۱۳۷۸ آغاز شد. در آن سال رهبر ایران عنوانی را برای آن سال انتخاب نمود و پس از آن این نام‌گذاری به شکل یک سنت همه ساله تکرار می‌شود.

در ده سال گذشته نام‌گذاری بیشتر سال‌ها به مسائل اقتصادی اشاره دارد. در پیام نوروزی سال ۱۳۹۰ همزمان با افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال پیش از آن به علت برنامه هسته‌ای کشور، رهبر ایران ادعا کرد که «دشمنان نتوانستند با اعمال تحریم‌ها آن نتیجه‌ای را که انتظار داشتند، بگیرند» و آن سال «سال جهاد اقتصادی» نام گرفت.

همزمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران و برداشته شدن نسبی تحریم ها در سال ۹۴، رهبر ایران سال ۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و سال ۹۶ را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامید. به دنبال این نام‌گذاری، «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه شد. دولت و مسئولین نیز بدون ارائه سیاست‌های اقتصادی مشخص، از « اقتصاد مقاومتی » به عنوان راه‌حلی در جهت برداشته شدن مشکلات اقتصادی کشور یاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:بازندگان و برندگان اقتصاد سال ۹۶؛ جیب‌های چه کسانی پرپول‌تر شد؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را برای «آخرین بار» تمدید کرد

اعتراضات در ایران؛ از واکنش ها تا تهدید واشنگتن به تحریم بیشتر

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند