ترامپ تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را برای «آخرین بار» تمدید کرد

ترامپ تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را برای «آخرین بار» تمدید کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با انتشار این خبر، وزارت خزانه‌ داری آمریکا ۱۴ شخص حقیقی و حقوقی را در رابطه با «نقض حقوق بشر» و «حمایت از برنامه تسلیحاتی» ایران تحریم کرد.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه تعلیق تحریم های هسته ای ایران را تمدید کرد. یک مقام مسئول در دولت آمریکا با اعلام این خبر افزود که این «آخرین باری» است که رئیس جمهوری ایالات متحده چنین تصمیمی اتخاذ می کند.

بنا به همین گزارش دونالد ترامپ خواهان الزامات بیشتر برای ایران است و در آینده تنها در صورتی که امکان تقویت برجام از راه مذاکره با اروپایی ها وجود داشته باشد، تعلیق تحریم ها را تمدید خواهد کرد.   

رئیس جمهوری آمریکا همچنین خواستار افزودن متممی به قانون مصوب کنگره ایالات متحده در مورد توافق هسته ای با ایران شده است. در متمم مد نظر دونالد ترامپ الزامات نظارتی بر ایران افزایش خواهد یافت و دولت آمریکا اجازه می یابد در صورت عدم پایبندی ایران به برجام، در هر زمانی این تحریم ها را بار دیگر به اجرا بگذارد. 

رئیس جمهوری ایالات متحده تاکنون باید هر ۹۰ روز یک بار پایبندی ایران به برجام را مورد تائید قرار می داد. پیش از این نیز گزارشهایی ازطرح دونالد ترامپ برای تغییر این رویه منتشر شده بود.  

در بیانیه کاخ سفید در مورد تصمیم روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تاکید شده که هر چند ایالات متحده هنوز از برجام خارج نشده است اما در صورت عدم بازبینی در مشکلات این توافق آمریکا از آن خارج خواهد شد.

دونالد ترامپ از تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران به عنوان «آخرین شانس» یاد کرده است. او اضافه کرده است هر زمانی دستیابی به توافق برای بهبود برجام را ممکن نبیند تصمیم به خروج آمریکا از این توافق خواهد گرفت. وی در عین حال از متحدان اروپایی آمریکا خواسته است برای «رفع مشکلات جدی توافق هسته ای با ایران و مبارزه با تهاجم این کشور و حمایت از مردم ایران» به ایالات متحده ملحق شوند.     

وضع تحریم های جدید علیه ۱۴ فرد و نهاد ایرانی     

همزمان با اعلام این خبر وزارت خزانه داری آمریکا ۱۴ فرد و نهاد ایرانی را به دلیل «نقض حقوق بشر» و «حمایت از برنامه تسلیحاتی» این کشور تحریم کرد.

 در فهرست جدید وزارت خزانه داری آمریکا صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران مرتضی رضوی ، رییس شرکت ارتباطات موج سبز و فناموج (گروه صنعت دفاعی دریایی ایران و سپاه)، غلامرضا ضیایی، مدیر زندان رجایی‌شهر شخصیت‌های حقیقی ایران هستند که تحریم شده اند.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای دلیل تحریم صادق لاریجانی را مسئولیت وی در صدور دستور، کنترل و مدیریت «نقض جدی حقوق بشر» علیه ایرانیان و ساکنان در این کشور عنوان کرده است.

یوهوآ شی‌ و ژو یوئه ‌چان از اتباع  کشور چین در فهرست افراد و شرکت‌های تحریم شده قرار دارند. دلیل تحریم یکی از این افراد انجام فعالیت‌هایی به نمایندگی از شرکت «ووهان سانجیانگ» عنوان شده است. این شرکت پیش از این به دلیل انجام معاملاتی با ایران تحریم شده بود. اسامی شرکت‌های خارجی سرامیک بوچو آنگ مستقر در شانگهای و شرکت‌ ارتباطاتی گرین ویو مستقر در کوالامپور نیز در فهرست تحریم های جدید آمریکا به چشم می خورد. 

علاوه بر این نام صنایع هواپیمایی ایران، شرکت تجدید و پشتیبانی هلیکوپتر ایران، سازمان دفاع سایبری و نرم افزاری نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز ملی فضای سایبری، شرکت پردازان سیستم نماد آرمان، زندان رجایی‌شهر و شورای عالی فضای مجازی نیز در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

ظریف: برجام قابل مذاکره مجدد نیست

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران تصمیم روز جمعه دونالد ترامپ را نشان دهنده «استحکام توافقی چند جانبه» دانست. وی همچنین تاکید کرد که از نظر ایران برجام قابل مذاکره مجدد نیست. وزیر خارجه ایران در عین حال آمریکا را به نقض بندهایی از توافق هسته ای متهم کرد. محمد جواد ظریف از ایالات متحده خواست همچون ایران به طور کامل برجام را اجرا کند. 

آلمان: به دنبال اجرای کامل برجام خواهیم بود

سخنگوی وزارت خارجه آلمان جمعه شب در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ در تمدید تعلیق تحریم های ایران هدف کشورش را تلاش برای اجرای کامل برجام عنوان کرد. وی افزود برلین با دیگر شرکای اروپایی خود در مورد مسیر مشترکی که پس از انتشار بیانیه کاخ سفید باید طی شود مشورت خواهد کرد.  

بیشتر بخوانید:

ماکرون در گفتگو با ترامپ بر اهمیت تعهد همه طرفها به برجام تاکید کرد

یک مقام آمریکایی: توصیه مشاوران ترامپ تمدید تعلیق تحریم های ایران است

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیام نوروزی رهبر ایران؛ «حمایت از کالای ایرانی»

روحانی به «آشغال» توصیف شدن معترضان در نماز جمعه واکنش نشان داد

ماکرون درخواست نتانیاهو برای بازنگری در برجام را رد کرد