تنش میان بریتانیا و روسیه تا چه حد جدی است؟

تنش میان بریتانیا و روسیه تا چه حد جدی است؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از مشاوران امور خارجه ولادیمیر پوتین این رویارویی را خطرناک‌تر از «جنگ سرد» توصیف کرده است. جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به صحنه مجادله بریتانیا و روسیه تبدیل شد. وخامت تنش میان این دو کشور دارای «حق وتو» تا چه اندازه است؟

آگهی

تنش میان بریتانیا و روسیه بر سر ترور سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا با عدم پاسخ کرملین به اولتیماتوم بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۴ مارس به صدور دستور اخراج ۲۳ دیپلمات‌های روسیه از خاک این کشور توسط ترزا می انجامید.

بریتانیا می‌گوید که روسیه مسئول ترور این جاسوس سابق خود و دخترش به وسیله گاز اعصاب «نوویچوک» است زیرا این عامل شیمیایی تنها در شوروی سابق تولید می‌شد و دسترسی به آن نمی‌تواند توسط افراد غیردولتی بوده باشد.

در روزهای گذشته روسیه بارها این اتهام دولت بریتانیا را رد کرده و در واکنش به دستور نخست وزیر بریتانیا مبنی بر اخراج دیپلمات‌ها و احتمال مسدود کردن اموال و دارایی‌های روسیه در این کشور اعلام کرده است که مسئولیت وخیم شدن روابط میان لندن و مسکو بر عهدۀ رهبران سیاسی بریتانیا خواهد بود.

بریتانیا به روسیه تا نیمه شب روز سه شنبه ۱۳ مارس مهلت داده بود تا درباره ترور جاسوس سابق این کشور به وسیله گاز اعصاب تولید شده در شوروی، بطور رسمی توضیح دهد اما این «اولتیماتوم» از سوی کرملین بدون پاسخ ماند و در نهایت روز چهارشنبه ترزا می، نخست وزیر بریتانیا علاوه بر صدور دستور اخراج دیپلمات‌های روسیه از کشور خود، درباره حضور مقامات بریتانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، مسدود کردن اموال روسیه و احتمال لغو مجوز شبکه خبری «آر تی» (Russia Today) توسط «آفکام» (سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا) اعلام کرد که ضمن لغو تماس‌های دوجانبه از قبل برنامه‌ریزی شده با کرملین، لندن دعوت خود از سرگئی لاوروف، وزیرامور خارجه روسیه برای بازدید از بریتانیا را پس‌ می‌گیرد.

از سوی دیگر سخنگوی سرگئی لاوروف در واکنش به این موضوع در صفحه فیس بوک خود نوشت: «ترزا می درباره (پس گرفتن) دعوت از لاوروف برای دیدار از بریتانیا سخن گفت اما (لاوروف) از ابتدا این دعوت را نپذیرفته بود.»

یکی از مشاوران امور خارجه ولادیمیر پوتین رویارویی این دو کشور را خطرناک‌تر از «جنگ سرد» توصیف کرده است. جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به صحنه مجادله بریتانیا و روسیه تبدیل شد. در این صورت وخامت تنش میان این دو کشور دارای «حق وتو» تا چه اندازه است؟

حمایت آمریکا از بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل در جلسه فوری روز چهارشنبه سازمان ملل در موضوع ترور جاسوس سابق روسیه ضمن حمایت کامل از بریتانیا و متهم کردن روسیه به عاملیت در این ترور، خواستار واکنش بین المللی به این موضوع شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نیکی هیلی نماینده ایالات متحده و جاناتان آلن، نماینده بریتانیا در سازمان ملل

خانم هیلی از تصمیم بریتانیا در اخراج دیپلمات‌های روسیه گفت که بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده است هیچ «احتمال دیگری» بجز دست داشتن کرملین در این ترور وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل با مذموم خواندن اقدام یک عضو شورای امنیت (روسیه) بر علیه عضوی دیگر (برتانیا) افزود: «اگر ما به این نوع اقدامات بلافاصله پاسخ ندهیم، سالزبری آخرین جایی نخواهد بود که در آن از سلاح و عامل شیمیایی استفاده می‌شود. آنها می‌توانند در نیویورک و یا شهرهای دیگر کشورهای مختلف عضو این شورا از این سلاح استفاده کنند.»

مجادله نماینده روسیه و بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل

جلسه روز گذشته شورای امنیت که به صورت فوق‌العاده در موضوع ترور سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا برگزار شد.

جاناتان آلن، نماینده بریتانیا در سازمان ملل در این جلسه از نماینده سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خواست تا درباره این حادثه تحقیقات مستقلی انجام دهد.

اما واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه با «افسانه» خواندن این اتهامات خواستار ارائه «شواهد عینی» از سوی بریتانیا برای ادعای خود شد و اظهار داشت که کشورش هیچ فعالیتی در زمینه توسعه و یا تحقیقات درباره عامل اعصاب نویچوک انجام نداده است و «احتمالا منبع این عامل شیمیایی کشورهایی مانند بریتانیا هستند که از اواخر دهه ۹۰ میلادی درباره این نوع سلاح‌ها تحقیقات علمی انجام می‌دادند.»

شبکه «آر تی» (راشا تودی) به نقل از سخنگوی نماینده روسیه در سازمان ملل می‌گوید که در جلسه روز گذشته شورای امنیت، پیش‌نویس روسیه در جهت انجام تحقیقات فوری و دوستانه و بر طبق استانداردهای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ملل متحد درباره ترور جاسوس سابق روس، توسط بریتانیا و با سیاسی‌کاری از دستور کار خارج شد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده نیز دراین بحث واکنش تندی به نماینده روسیه نشان داد و با اشاره به حمایت روسیه از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه آن‌هم زمانی که از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود استفاده می‌کند گفت: «پیش از این بارها و بارها اعضای این شورا در مخالفت استفاده از سلاح شیمیایی در هر شرایطی واکنش نشان دادند و حالا یک عضو همین شورا متهم به استفاده از این سلاح در خاک عضو دیگر است. اگر ما اکنون واکنش مناسب به روسیه نشان ندهیم، اعتبار شورای امنیت زیر سوال می‌رود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چهارده کشور اتحادیه اروپا دیپلمات‌های روسیه را اخراج می‌کنند

ترزا می: بریتانیا ۲۳ دیپلمات روسیه را اخراج خواهد کرد

«جنگ ایران و اسرائیل» در نشست شورای امنیت؛ نماینده اسرائیل خواهان «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران شد