پوتین: جنگ سرد آغاز نشده‌ اما سلاح‌های هسته‌ای آماده‌اند

پوتین: جنگ سرد آغاز نشده‌ اما سلاح‌های هسته‌ای آماده‌اند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین: «همه سلاح‌هایی که درباره‌ آن صحبت کردم به راحتی از سامانه های دفاعی عبور می‌کنند و پول‌هایی که از جیب شهروندان آمریکا برای ساخت سامانه‌‌های دفاع موشکی کشورشان خرج شده، در واقع به هدر رفته است.»

آگهی

پوتین در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد که روسیه سلاح های جدیدی با قابلیت های هسته ای ساخته است و خاطر نشان کرد این سلاح ها به راحتی از سامانه های دفاعی عبور می کنند.

مقامات آمریکایی در واکنش به سخنان پوتین درباره ناکارآمدی سامانه های دفاعی این کشور و همین‌طور توسعه سلاح‌های جدید روسیه در گفتگو با خبرنگار ان‌بی‌سی بر این‌ نکته تاکید کردند که ساخت سلاح‌های جدید اتفاقی عجیبی نیست و سخنان پوتین بیشتر مصرف داخلی دارد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز پنج‌شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت: «همه سلاح‌هایی که درباره‌ آن صحبت کردم به راحتی از سامانه های دفاعی عبور می کنند و پول‌هایی که از جیب شهروندان آمریکا برای ساخت سامانه‌‌های دفاع موشکی کشورشان خرج شده، در واقع هدر رفته است».

«جرمی بش» که در دوران ریاست جمهوری اوباما، ریاست ستاد کارکنان وزارت دفاع آمریکا و سیا را برعهده داشت درباره سخنان پوتین اظهار داشت: «در دورانی که رییس جمهور آمریکا حاضر نیست رفتار ستیزه‌جویانه روسیه را پاسخ دهد، شاهد خیزش روسیه خواهیم بود و این شاید آغاز جنگ سرد دیگری باشد».

اما پوتین معتقد است که جنگ سرد جدیدی آغاز نشده است: «کسانی‌که درباره آغاز جنگ سرد‌ جدید حرف می‌زنند، تحلیل‌گر نیستند. این صحبت‌ها تنها تبلیغات سیاسی (پروپاگاندا) است».

سامانه دفاع موشکی (سامانه رهگیر) در حال نسب در پایگاه فورت گریلی در آلاسکای آمریکا

بیشتر بخوانید:

فرمان حمله هسته ای؛ سرنوشت دنیا در دست چه کسانی است؟

پنتاگون: روسیه اژدر هسته‌ای بین قاره‌ای جدید می‌سازد

تجهیز زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا برای مقابله با روسیه و چین

پوتین سال ۲۰۰۲ که رییس جمهور وقت آمریکا، جرج بوش از پیمان منع آزمایش موشک‌های بالستیک خارج شد را نقطه شروع رقابت تسلیحاتی دانست. او گفت که برای توسعه سامانه‌های موشکی به آمریکا پیشنهاد همکاری داد ولی پیشنهاد رییس جمهور روسیه با جواب منفی آمریکا مواجه شد. بنابراین باید به نفع کشورش تصمیم‌گیری می‌کرده است.

Bill Fitz-Patrick
لئونید برژنف دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی و جیمی کارتر رییس جمهور آمریکا در حال امضای پیمان منع آزمایش موشک‌های بالستیک در سال ۱۹۷۹ در وینBill Fitz-Patrick

ولادیمیر پوتین اضافه کرد: «قدرت‌های بزرگ به جای این‌که یکدیگر را تهدید کنند باید برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روسیه مانع تصویب سند نهایی کنفرانس منع گسترش سلاح هسته‌ای سازمان ملل شد؟

سایه تهدید جنگ سرد بر سر اروپا

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند