شورای امنیت در باره نقض تحریم تسلیحاتی یمن توسط ایران تصمیم می گیرد

شورای امنیت در باره نقض تحریم تسلیحاتی یمن توسط ایران تصمیم می گیرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسکو تاکید دارد که نکات مطرح شده در گزارش کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد نمی توانند به عنوان اسناد و شواهدی معتبر برای توجیه هرگونه اقدام بر ضد تهران مورد استفاده قرار گیرند.

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی قرار است روز یکشنبه دو پیشنویس قطعنامه در باره یمن را مورد بررسی قرار دهد که پیشتر متنی از سوی روسیه به منظور جلوگیری از اعمال مجازات بر ضد تهران به این شورا ارائه شده است.

شورای امنیت قرار است همچنین روز دوشنبه در باره تمدید یکساله تحریم ها برضد یمن تصمیم گیری کند. این در حالیست که در پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی بریتانیا بر اتخاذ تدابیر سختگیرانه و مضاعف پس از انتشار گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد مبنی بر نقض مکرر تحریم های تسلیحاتی یمن توسط ایران از سال ۲۰۱۵ تاکنون تاکید شده است.

واشنگتن نیز پیشتر به دفعات اعلام کرده بود که ایران موشک های بالستیک در اختیار حوثی ها قرار داده است.

بیشتر بخوانید: نیکی هیلی: رد پای ایران در حمله موشکی جدید به ریاض دیده می‌شود

همزمان با ارائه این متن، روسیه روز شنبه پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت تحویل داد که در آن بدون اشاره به نتایج گزارش کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل و یا هر گونه اقدام ممکن علیه ایران تمدید تحریم ها بر ضد یمن تا فوریه سال ۲۰۱۹ درخواست شده است.

به اعتقاد دیپلمات های حاضر در سازمان ملل متحد، روسیه به احتمال قوی با وتوی متن پیشنهادی بریتانیا راه را تصویب پیش نویس قطعنامه خود هموار خواهد کرد.

مسکو بر این نکته تاکید دارد که نکات مطرح شده در گزارش کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد نمی توانند به عنوان اسناد و شواهدی معتبر برای توجیه هرگونه اقدام بر ضد تهران مورد استفاده قرار گیرند. ایران ضمن حمایت از شبه نظامیان حوثی که با نیروهای دولتی مستقر در جنوب این کشور در جنگند همواره کمک نظامی به آنها را تکذیب کرده است.

بیشتر بخوانید: روسیه با محکوم کردن ایران در پیش‌نویس قطعنامۀ یمن مخالفت کرد

 گزارش کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل‌ می‌گوید ایران نتوانسته مانع از ارسال پهپادها و موشک‌های بالستیک ساخت این کشور برای حوثی‌های یمن شود.

این گزارش که ایران را ناقض پاراگراف چهارده قطعنامه ۲۲۱۶ در ارتباط با تحریم تسلیحاتی یمن معرفی کرده بود بدون اشاره به هویت طرف ایرانی منشا تهیه و ارسال موشک برای حوثی ها تصریح کرده بود که تهران به درخواست های مکرر کارشناسان در پایان سال۲۰۱۷ برای کسب اطلاع از این موضوع پاسخی قانع کننده نداده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش فرانسه به خواست آلمان: کرسی ما در شورای امنیت قابل تعارف نیست

روسیه با محکوم کردن ایران در پیش‌نویس قطعنامۀ یمن مخالفت کرد

نتانیاهو: لغو سفر هیات اسرائیلی به آمریکا پیامی به حماس بود