کاپیتانِ پرواز تهران-یاسوج؛ خلبانی با هزاران ساعت پرواز در کارنامه

کاپیتانِ پرواز تهران-یاسوج؛ خلبانی با هزاران ساعت پرواز در کارنامه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هواپیمای این خلبان پنج سال پیش در هفدهم آذرماه سال ۱۳۹۲ نیز در پرواز یاسوج-تهران دچار مشکل فنی شده بود. در آن روز خلبان فولاد ساعت ده صبح، اندکی پس از پرواز به مقصد تهران متوجه مشکل فنی هواپیما شده و آن‌ را بلافاصله به سمت فرودگاه مبداء هدایت و به زمین نشانده بود.

آگهی

حجت ‌الله فولاد، خلبان هواپیمای مسافربری «ای‌تی‌آر۷۲ –۶۰۰» تهران- یاسوج بود که بامداد یکشنبه ۲۹ بهمن در منطقه سمیرم در جنوب اصفهان به کوه دنا برخورد کرد. وی ۱۷ هزار و ۷۰۰ ساعت پرواز با هواپیمای ای‌تی‌آر را در کارنامه خود داشته و از خلبانان با تجربه در پرواز با این هواپیما محسوب می‌شده است.

بهادر عشایری، مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان در گفتگو با تلویزیون ایران گفت: «حجت الله فولاد خلبان هواپیمای حادثه دیده پرواز تهران-یاسوج در زمینه پرواز با هواپیمای ای تی آر، با تجربه ترین در کشورمان و معلم منتخب سازمان هواپیمایی کشوری بود.»

وی پیش از این نیز در پرواز با این هواپیمای دو ملخه با مشکل فنی روبرو شده بود. هواپیمای این خلبان پنج سال پیش در هفدهم آذرماه سال ۱۳۹۲ نیز در پرواز یاسوج-تهران دچار مشکل فنی شده بود. کاپیتان حجت الله فولاد اندکی پس از پرواز ساعت ده صبح به مقصد تهران متوجه مشکل فنی هواپیما شد که بلافاصله پرواز را به سمت فرودگاه مبدا هدایت و به زمین نشاند. رسانه‌های ایران در همان زمان از این حرکت خلبان تقدیر و وی را خلبانی ماهر خواندند.

فخرالدین هاشمی، مدیر وقت فرودگاه یاسوج که خود در این پرواز حضور داشت به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «تنها چهار دقیقه بعد از پرواز شماره ۳۲۰۵ یاسوج – تهران نگذشته بود که کاپیتان "حجت الله فولاد" خلبان هواپیما متوجه نقص فنی و از کار افتادن موتور سمت راست هواپیما شد که توانست دقایقی بعد از این پرواز، این هواپیما را در فرودگاه یاسوج سالم به زمین بنشاند.خود من نیز در این هواپیما حضور داشتم و خدا را شکر می کنم که مهارت و درایت خلبان مانع از سقوط این هواپیما و سلامتی همه مسافرین این پرواز شد.»

به گفته مسئولان این خلبان در حادثه روز گذشته (یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶) شرکت آسمان نیز بر اساس پروتکل‌ها هماهنگی لازم را انجام داده است.

علیرضا منظری، نماینده پیشین ایران درسازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی در گفتگو با خبرگزاری فارس دربارۀ آخرین لحظات ارتباط خلبان حجت‌الله فولاد با برج مراقبت گفت: «خلبان هواپیمای سانحه‌‌دیده آسمان آنجا که باید با مرکز کنترل بابت کاهش ارتفاع هماهنگ کند، هماهنگی‌ها را انجام داده است و در نزدیکی فرودگاه بابت کاهش ارتفاع درست عمل کرده و شرایط عادی بوده است و درخواست کاهش ارتفاع از ۲۱ هزار پا به ۱۷ هزار پا داده است که به خلبان تأیید کاهش ارتفاع داده شده است.»

A post shared by h,a (@goole_narges_67) on

آقای منظری افزود: «پس از این تقاضای کاهش ارتفاع، ارتباط رادیویی‌ خلبان‌ قطع می‌شود و این مهم است بررسی شود چرا ارتباطات رادیویی قطع شده است که پس از بازگشایی و خواندن جعبه سیاه همه این ابهامات رفع می‌شود.»

این هواپیما پنجم بهمن امسال نیز دچار نقص فنی شده بود. به گزارش ایسنا علی محسنیان، مدیر فرودگاه یاسوج با تائید بازگشت پرواز تهران - یاسوج از میانه راه گفته بود: «پرواز ۳۷۰۴ شرکت آسمان در ساعت ۸ صبح پنجشنبه، پنجم بهمن از تهران به مقصد یاسوج انجام می شود و در مسیر خلبان موردی را تشخیص می دهد که جهت بررسی و اطمینان بیشتر به فرودگاه مهرآباد تهران بر می گردد.» وی با تاکید بر اینکه نقص فنی «خاص» و «نگران‌کننده» نبود، افزوده بود: «اگر هواپیمای این پرواز مشکل فنی داشت و یا موتور با مشکل مواجه بود اجازه پرواز داده نمی شد.»

خبر ایسنا در مورد نقص فنی این هواپیما در تاریخ پنجم بهمن ۱۳۹۶

بیشتر بخوانید:

با وجود اینکه مسئولان ادعای زمین‌گیر بودن هواپیمای مسافربری «ای‌تی‌آر۷۲ –۶۰۰» به مدت چند سال را رد کرده اند اما یک منبع آگاه به خبرگزاری فارس گفته است که «اولین پرواز هواپیمای ای‌آر‌تی آسمان که امروز در حوالی سمیرم سقوط کرد در سال ۱۹۹۳ بود، این هواپیمای ملخی چندین سال در شیراز زمین‌گیر بود و پس از تعمیرات و اورهال، به تازگی به پرواز درآمده بود.این هواپیما چندین سال در فرودگاه شیراز زمین‌گیر بود که توسط نیروهای بخش تعمیرات اساسى ناوگان ‌ATR پایگاه شیراز اورهال شده بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دفاع گریان همسر کاپیتان فولاد؛ ورق در آخرین دادگاه علیه خلبان پرواز تهران-یاسوج برگشت

ارتش ایران: با همکاری روسیه محل تقریبی سقوط هواپیما پیدا شد

هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج به کوه دنا برخورد کرد؛ تمام سرنشینان جان باختند