یگان‌های مدافع خلق ترکیه را به استفاده از «گاز سمی» در عفرین متهم کرد

Smoke rises on the mountains as seen from Northern Afrin countryside, Syria
Smoke rises on the mountains as seen from Northern Afrin countryside, Syria Copyright REUTERS/Khalil Ashawi
Copyright REUTERS/Khalil Ashawi
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: «منابع پزشکی مستقر در عفرین می‌گویند ۶ نفر در جریان این حمله دچار مشکلات تنفسی و گشادی مردمک چشم شده اند؛ عوارضی که ظن استفاده از گازهای سمی را تقویت می‌کند.»

آگهی

یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) و دیدبان حقوق بشر سوریه، نیروهای ترک را به استفاده از یک نوع گاز سمی ناشناخته در جریان یکی از حملات در منطقه عفرین متهم کردند. 

این دو نهاد سوری می‌گویند در جریان این حمله در روز جمعه ۶ غیرنظامی مصدوم شده اند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت ترکیه هنوز هیچ واکنشی به این ادعا نشان نداده است. آنکارا همواره هدف قرار دادن غیرنظامیان در جریان عملیات  «شاخه زیتون» را تکذیب کرده است. 

بیروسک حسکه، یکی از سخنگویان (ی‌پ‌گ) در عفرین به رویترز گفت که شش نفری که در جریان بمباران روستایی در شمال غربی عفرین مصدوم شدند، از مشکلات تنفسی و دیگر عوارض حمله با گاز سمی رنج می‌برند. 

یکی از فعالان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، سازمانی که در لندن مستقر است در این باره به رویترز گفت: «نیروهای ترک و همپیمانان سوری آن‌ها روز جمعه این روستا را خمپاره باران کردند. منابع پزشکی مستقر در عفرین می‌گویند ۶ نفر در جریان این حمله دچار مشکلات تنفسی و گشادی مردمک چشم شده اند؛ عوارضی که ظن استفاده از گازهای سمی را تقویت می‌کند.» 

تصاویر یک خبرنگار از حمله ادعایی با گاز سمی در عفرین

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا هم با تایید این احتمال به نقل از یک پزشک مستقر در عفرین گزارش کرد که شش مصدوم حمله روز جمعه دچار خفگی شده اند.

ادعای استفاده از گازهای سمی در عملیات عفرین در حالی مطرح می‌شود که روز جمعه، خبرهایی درباره توافق یگان‌های مدافع خلق و دولت بشار اسد برای استقرار ارتش عربی سوریه در عفرین منتشر شد. همزمان، ترکیه هم ادعا کرد با ایالات متحده آمریکا برای بیرون راندن شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق از شرق رودخانه فرات و استقرار نظامیان ترک و آمریکا در حال رایزنی است. 

حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و بازوی نظامی آن، (ی‌پ‌گ)  از زمان آغاز بحران سیاسی و جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ و پس از خروج واحدهای نظامی ارتش از مناطق عمدتا کردنشین شمال، اداره این نواحی را در دست گرفته و عملا یک منطقه خودمختار تشکیل داده است. این حزب در جریان جنگ داخلی ۷ ساله سوریه و به‌ویژه پس از افزایش قدرت داعش، بارها متحدان داخلی و بین‌المللی خود را تغییر داده است. 

سازمان ملل متحد، روز ششم فوریه خواستار برقراری آتش‌بس فوری در تمام جبهه‌های نبرد در سوریه شد. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار شدید اردوغان به دمشق در صورت توافق با یگان‌های مدافع خلق

ترکیه استفاده از سلاح شیمیایی در عفرین را تکذیب کرد

اوکراین مدعی تشدید حملات شیمیایی روسیه در جبهه‌های نبرد شد