نبرد عفرین؛ «مرزبانان ترکیه به آوارگان سوری شلیک می‌کنند»

نبرد عفرین؛ «مرزبانان ترکیه به آوارگان سوری شلیک می‌کنند»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تا کنون دست‌کم ۱۰ نفر از جمله یک کودک در پی تیراندازی‌های مرزبانان ترکیه کشته و بسیاری از آوارگان نیز زخمی شده‌اند.

آگهی

دیده‌بان حقوق بشر روز شنبه اعلام کرد که سربازان مرزی ترکیه به سمت سوری‌هایی که تلاش می‌کنند از خشونتها فرار کرده و به ترکیه پناهنده شوند، تیراندازی می‌کنند.

بر اساس گزارش این سازمان غیردولتی که مبتنی بر مصاحبه با شاهدان عینی این تیراندازی‌ها بوده است، تا کنون دست‌کم ۱۰ نفر از جمله یک کودک در پی تیراندازی‌های مرزبانان ترکیه کشته و بسیاری از آوارگان نیز زخمی شده‌اند.

در برخی از مناطق مرزی نیز، مرزبانان تُرک تنها اقدام به شلیک تیر هوایی کرده و آوارگان را هدف قرار نداده‌اند.

لاما فقیه، معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «پناهجویان سوری که از خشونت‌های استان ادلب در شمال‌غرب سوریه گریخته‌اند، با شلیک گلوله مجبور به بازگشت می‌شوند.» 

خانم فقیه با اشاره به حملات ارتش ترکیه به منطقه عفرین بر این موضوع تاکید دارد که در هفتمین سال درگیری‌ها در سوریه، هجوم ترکیه به مناطق شمالی این کشور جبهۀ جدیدی را گشوده و بار دیگر هزاران نفر را آواره کرده است. به این ترتیب شمار آوارگانی که زندگی خود را به خطر می‌اندازند تا به ترکیه پناه ببرند و متوسل به قاچاقچیان انسان می‌شوند، افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: چرا ترکیه به عفرین حمله کرد؟ حامیان و مخالفان تهاجم آنکارا به عمق خاک سوریه

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، تنها در فاصله زمانی ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷ تا ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸ میلادی حدود ۲۴۷ هزار شهروند سوریه در مناطق مرزی آواره شده‌اند.

آوارگان بعضی وقت‌ها مجبورند از مسیرهای باریک، پرشیب و خطرناک صخره‌ها و لبه دره‌ها و یا مناطق مین گذاری شده عبور کنند تا درنهایت خود را به مناطق مرزی برسانند. بسیاری از خانواده‌ها نیز مجبورند به قاچاقچیان به ازای هر آواره ۳۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار بپردازند تا بلکه بتوانند خود را به ترکیه برسانند. 

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، نگهبانان مرزی ترکیه همچنین آوارگان را دستگیر و در میدان بزرگتری جمع می‌کنند. آوارگان مجبورند برای مدت بسیار طولانی در این میدان بمانند تا زمانی که جمعیت آنها در مجموع به حدود یک هزار نفر برسد. سپس نگهبانان همۀ آنها را به سوریه باز می‌گردانند.

گزارش های فعالان حاکی است مرزبانان ترک برخی از آوارگان سوری را نیز پس از دستگیری مورد ضرب و شتم قرار می دهند و در مواردی کمک‌های پزشکی را از آنها دریغ می کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیلاب در اردوگاه‌های آوارگان سوری؛ درخواست کمک از سازمان‌های بین‌المللی

ترکیه نزدیک به ۶۰۰ نفر را به اتهام مخالفت با عملیات عفرین بازداشت کرده است

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است