درگیری در عدن؛ ریشه تنش بین جدایی طلبان یمن و نیروهای دولتی چیست؟

درگیری در عدن؛ ریشه تنش بین جدایی طلبان یمن و نیروهای دولتی چیست؟
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درگیری بین نیروهای دولتی یمن و جدایی طلبان جنوب این کشور به جنگ و بحران سیاسی جدیدی در این کشور جنگزده تبدیل شده است.

آگهی

درگیری‌های روز یکشنبه بین جدایی طلبان یمن و نیروهای دولتی در بندر عدن دستکم ۱۵ کشته و بیش از یکصد مجروح بر جا گذاشت. این درگیری‌ها یکشنبه شب نیز ادامه داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جدایی طلبان جنوب یمن روز دوشنبه نیروهای بیشتری را برای پشتیبانی به عدن اعزام کردند. این درگیری ها به جنگ داخلی یمن و بحران سیاسی در این کشور ابعاد جدیدی بخشیده است. نیروهای جدایی طلب جنوب یمن پیش از این از متحدان نیروهای دولتی به رهبری عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور بودند.

بیشتر بخوانید:

**درگیری بین جدایی طلبان یمنی با نیروهای وفادار به هادی در عدن **

نیروهای جدایی طلب جنوب یمن چه کسانی هستند؟

جدایی طلبان جنوب یمن با وجود اتحاد «یمن جنوبی» با «یمن شمالی» در سال ۱۹۹۰ میلادی همچنان از قدرت زیادی در این کشور برخوردار هستند. جمهوری دموکراتیک خلق یمن که به «یمن جنوبی» معروف بود سال‌ها کشوری مستقل بود.

پس از اتحاد «یمن جنوبی» و «یمن شمالی» جدایی طلبان جنوب در سال ۱۹۹۴ دست به شورش زدند. این شورش توسط نیروهای دولتی به رهبری علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری وقت یمن سرکوب شد. با این حال درگیری های سال ۱۹۹۴ در دراز مدت تاثیر زیادی بر تقویت خواست جدایی طلبانه در جنوب یمن گذاشت.

پس از موافقت علی عبدالله صالح با کناره گیری از قدرت در سال ۲۰۱۱، جدایی طلبان از عبد ربه منصور هادی، معاون او حمایت کردند. با این حال این حمایت هیچ گاه نامشروط نبود.

عبدربه منصور هادی

رابطه جدایی طلبان با نیروهای دولتی از ماه آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی (اردیبهشت سال ۱۳۹۶ شمسی) رو به تیرگی گذاشت. عبدربه منصور هادی در آن زمان عیدروس الزبیدی، فرماندار عدن را از کار برکنار کرد. فرماندار برکنارشده عدن یک ماه بعد «شورای انتقالی جنوب» را تشکیل داد. 

هدف از تشکیل این شورا اداره استان های جنوبی این کشور و نمایندگی این استانها در داخل و خارج یمن عنوان شد. جدایی طلبان جنوب یمن در این شورا حائز اکثریت هستند. 

«شورای انتقالی جنوب» هفته گذشته با تعیین ضرب الاجلی از عبدربه منصور هادی خواست احمد دغر، نخست وزیر یمن را برکنار کند. این شورا که دولت احمد غدر را به «فساد مالی» متهم می کند تهدید کرده بود که در صورت عدم برکناری نخست وزیر در عدن تحصن خواهد کرد.

ضرب الاجل تعیین شده توسط «شورای انتقالی جنوب» روز یکشنبه به پایان رسید و پس از آن درگیری ها بین جدایی طلبان جنوب و نیروهای دولتی در عدن آغاز شد. شماری از قربانیان درگیری های روز یکشنبه غیرنظامیان بودند.

به گفته منابع نظامی در عدن نیروهای جدایی طلب موفق به تصرف مقر دولت یمن در عدن و برخی نهادهای دیگر شدند. بنا به اعلام این منابع، نظامیان عربستان و امارات متحده عربی حاضر در عدن در درگیری های روز یکشنبه دخالتی نکردند.

ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در واکنش به تنش‌ها در عدن تاکید کرده است که از نزدیک تحولات را زیر نظر دارد. با وجود انتشار گزارش‌‌هایی مبنی بر اختلاف نظر میان ریاض و ابوظبی در بحران عدن، اما رسانه‌های نزدیک به سعودی و امارات با «کم توجهی» به تحولات عدن، بیشتر مواضع رسمی ائتلاف در دعوت طرفین به آرامش را بازتاب دادند. 

امارات متحده عربی که از اعضای این ائتلاف است از نیرویی به نام «کمربند امنیتی» در جنوب یمن حمایت می کند. این نیرو از حامیان «شورای انتقالی جنوب» است. عیدروس الزبیدی و هانی بن بریک، رئیس و نایب رئیس «شورای انتقالی جنوب» مورد حمایت ابوظبی قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

**یمن؛ برقراری «حالت فوق‌العاده» در عدن و تعیین ضرب‌الاجل برای بركناری دولت **

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر یمن در عدن آماده فرار به عربستان است

درگیری بین جدایی طلبان یمنی با نیروهای وفادار به هادی در عدن

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است