یمن؛ برقراری «حالت فوق‌العاده» در عدن و تعیین ضرب‌الاجل برای بركناری دولت

 an air strike that destroyed a house
an air strike that destroyed a house Copyright REUTERS/Naif Rahma
Copyright REUTERS/Naif Rahma
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای مقاومت جنوب که به حمایت امارات متحده معروفند، دولت احمد بن دغر، نخست وزیر منصوب عبد ربه منصور هادی را تهدید می‌کنند. وضعیت جدید گمانه‌زنی‌ها درباره تمایل سعودی برای خروج از یمن و گسترش نفوذ امارات در این کشور را دوچندان کرده است.

آگهی

گروهی از جدایی طلبان جنوب یمن که تحت حمایت امارات متحده عربی هستند، با اعلام «وضعیت فوق‌العاده» در شهر بندری عدن، از اعضای دولت این کشور که از سوی جامعۀ بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است خواستند تا قدرت را ترک کنند. آنها اعلام کردند که دولت کنونی ظرف یک هفته سرنگون خواهد شد.

به گزارش الجزیره عيدروس زبيدی، رئیس شورای انتقالی جنوب  اعلام کرد تا زمانی که احمد بن دغر، نخست‌وزیر کنونی و تمام اعضای دولت او از قدرت کنار نروند، از برگزاری نشستهای پارلمانی در عدن و هر نقطۀ دیگر از جنوب این کشور ممانعت خواهد کرد.

عيدروس زبيدی که روز یکشنبه در نشستی با حضور شماری از فرماندهان نظامی جنوب صحبت می‌کرد، دولت کنونی را متهم به فساد گسترده و به راه انداختن کمپینی از اخبار کذب علیه رهبران جنوب با استفاده از بودجه دولتی کرد.

در بیانیه‌ای که در همین زمینه صادر شده نیز آمده است: «نیروهای مقاومت جنوب با برقراری وضعیت فوق‌العاده در عدن، اعلام می‌کند که روند سرنگونی دولت و جایگزینی آن با کابینه‌ای از تکنوکرات‌ها را آغاز شده است.»

نیروی مقاومت جنوب، شبه نظامیان مسلحی هستند که با نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن که از سال ۲۰۱۵ میلادی در عربستان سعودی به سر می‌برد، برای کنترل مناطق استراتژیک همچون فرودگاه عدن در حال نبردند.

در ادامۀ بیانیه آمده است که این نیروها «به قلب نیروهای مسلح جدید تبدیل خواهند شد تا نهادهای امنیتی و نظامی در جنوب یمن را بازسازی کنند.»

چند تن فرماندهان نیروهای امنیتی که توسط امارات متحده عربی در یمن در مسند قدرت قرار گرفته‌اند نیز در نشست روز یکشنبه عیدروس زبیدی شرکت داشته و حمایت خود را از این بیانیه اعلام کردند.

در این بیانیه جزئیاتی دربارۀ چگونگی براندازی دولت منصوبِ هادی ارائه نشده و تنها اعلام شده است که این برنامه در یک هفته عملی خواهد شد. با این حال، نیروهای مقاومت جنوب می‌گویند که این اقدام آن‌ها به معنای تقابل با ائتلاف عربی به رهبری سعودی نیست. 

دستورالعملی متفاوت؛ تضاد منافع عربستان و امارات متحده عربی

اعلامیۀ روز یکشنبه نشان‌دهنده افزایش تنش‌ها میان دولت عبد ربه منصور هادی که از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شود و شبه نظامیان جنوب، تحت حمایت امارات متحده عربی است.

ابوظبی در مارس ۲۰۱۵ میلادی به عنوان بخشی موثری از ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی وارد جنگ یمن شد.
شبکه الجزیره قطر، با انتشار تحلیلی از وقایع یمن، بروز اختلاف در میان نیروهای متحد علیه حوثی‌ها  سه سال پس از آغاز مداخله نظامی تخت رهبری سعودی نشانه‌ای «از تمایل ریاض برای خروج از این جنگ» و در عین حال افزایش نفوذ امارات متحده عربی در این کشور می‌داند. این رسانه پرنفوذ در جهان عرب، احتمال بروز اختلاف میان ریاض و ابوظبی در میدان یمن را منتفی نمی‌داند.

امارات در جریان درگیری‌های یمن، گروههای مسلح را در جنوب این کشور پشتیبانی کرده و آموزش داد؛ گروههایی که تنها از عیدروس زبیدی فرمان می‌برند. عیدروس زبیدی، فرمانده نظامی ۵۰ ساله یمن در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی پس از کمک به بیرون راندن حوثی‌ها از عدن، در مرکز توجه‌ها قرار گرفت.

در پی این کمک، رئیس جمهوری یمن زبیدی را به فرمانداری عدن منصوب کرد اما پس از انتشار گزارش‌هایی مبتنی بر اینکه زبیدی تحت حمایت امارات متحده عربی است و برای جدایی این بخش از یمن تلاش می‌کند، میان هادی و زبیدی اختلاف افتاد.

گفته می‌شود عبد ربه منصور هادی با امارات متحده روابطی پرتنش دارد و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی را متهم کرده که به عنوان یک نیروی اشغالگر در یمن وارد عمل شده است.

تضعیف هادی و اقدام برای براندازی دولت او در حالی انجام می‌شود که قدرت امارات متحده عربی در جنوب یمن رو به افزایش است.

بنا بر اعلام دیده بان حقوق بشر، امارات متحده در یمن شبکه‌ای از نظامیان را که تنها در مقابل او پاسخگو هستند، از نظر مالی حمایت می‌کند. ابوظبی در جنوب یمن اقدام به تاسیس زندان کرده و به موازات دولت آقای هادی، نهادهای امنیتی را به وجود آورده است.

جنگ یمن که از مارس ۲۰۱۵ میلادی با حملات هوایی ائتلاف اعراب آغاز شد، تا کنون بیش از ۶۰ هزار کشته و زخمی بر جای گذاشته است و میلیون‌ها یمنی نیز در خطر قحطی و ابتلا به بیماری‌های فراگیر قرار گرفته‌اند.

ائتلاف اعراب تا کنون موفق به رسیدن به اهداف تعیین شده خود نشده است و به این ترتیب حوثی‌ها همچنان کنترل صنعا، پایتخت یمن و بسیاری از مناطق شمالی در این کشور را در اختیار دارند.

بیشتر بخوانید: 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر یمن در عدن آماده فرار به عربستان است

صلیب سرخ: شمار مبتلایان به وبا در یمن از مرز یک میلیون نفر گذشت

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است