تعطیلی دولت فدرال آمریکا

USA government shuts down
USA government shuts down
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عدم توافق میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای تامین بودجه موقت، دولت فدرال آمریکا را به تعطیلی کشاند.

آگهی

مهلت تعیین شده برای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا برای رسیدن به توافق بر سر بودجه موقت در ساعات پایانی روز جمعه ۲۹ دی ماه (۱۹ ژانویه) به اتمام رسید و با به نتیجه نرسیدن این مذاکرات بسیاری از ادارات دولتی تعطیل شدند.

لایحه بودجه سال ۲۰۱۸ میلادی به دلیل اختلاف میان نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس سنا هنوز به تصویب نرسیده و قرار بود تا زمان تصمیم گیری نهایی برای تصویب لایحه بودجه در ماه آینده، بودجه موقتی برای اداره دولت فدرال تخصیص داده شود. 

با این حال اختلاف میان نمایندگان دو حزب سبب شد که طرح بودجه موقت نیز نتواند رای لازم را به دست آورد و این امر بخش‌های گسترده‌ای از دولت را به تعطیلی کشاند.

بدین ترتیب از روز شنبه فقط پرسنل اضطراری دولت فدرال از جمله بخش حمل و نقل و اورژانس، در کنار نیروهای ارتش و نهاد های امنیتی به کار خود ادامه می دهند.

در سال ۲۰۱۳ و در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز دولت فدرال به مدت ۱۶ روز تعطیل شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در این رابطه در صفحه توییتر خود چنین نوشت: «این مساله برای ارتش و امنیت ما در مرزهای خطرناک جنوبی خوب نیست. دموکرات‌ها خواستار تعطیلی شدند تا از دستاورد بزرگ کاهش مالیات و آنچه برای رشد اقتصادی ما انجام می‌دهند، بکاهند.»

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

مشکل چیست؟

مساله اصلی که حزب دموکرات با آن دست به گریبان است، تلاش برای جلوگیری از اخراج بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی است که در زمان کودکی وارد خاک آمریکا شدند. 

این افراد که به آنها لقب «رویاپردازان» اطلاق می‌گردد در طرحی موسوم به «داکا» که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ به تصویب رسید، اجازه یافتند تا به طور قانونی در خاک ایالات متحده آمریکا بمانند و به تحصیل و کار مشغول شوند.

مساله مهم دیگری که سبب اختلاف بین نمایندگان دو حزب و عدم تصویب بودجه شد، دیوارکشی در مرز این کشور با مکزیک است که هزینه بزرگی را بر دولت تحمیل خواهد کرد.

سیاست‌های ضدمهاجرتی بخشی از شعارهای اصلی آقای ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی را تشکیل می‌داد. او از زمان به قدرت رسیدن با اتخاذ تصمیم‌هایی در این زمینه از جمله صدور فرمان منع ورود مهاجران از چند کشور مسلمان، بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کرد.

هفته گذشته نیز وی در ادامه سیاست‌های ضدمهاجرتی خود در یک نشست رسمی در کاخ سفید با اشاره به ورود مهاجران از کشورهایی چون السالوادور، هائیتی و برخی کشورهای آفریقایی گفت: «چرا ما این مردم را از کشورهایی که سوراخ مستراح هستند به اینجا راه می‌دهیم؟»

این سخنان واکنش‌های بسیاری را در ایالات متحده و دیگر نقاط جهان به همراه داشت. 

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نانسی پلوسی با ۸ ساعت سخنرانی رکورد روند پارلمانی «اطاله بررسی» را شکست

اداره‌های دولتی آمریکا در خطر تعطیلی

سوراخ مستراح؛ هنرنمایی مخالفان ترامپ در مقابل هتل او در واشنگتن