نتانیاهو: بهای باخت مصلحتی مقابل ورزشکاران اسرائیلی را مردم ایران می‌پردازند

 نتانیاهو: بهای باخت مصلحتی مقابل ورزشکاران اسرائیلی را مردم ایران می‌پردازند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ویدیویی که از لحظه مبارزه کریمی با حریف روسی منتشر شده صدایی شنیده می شود که یکی از مربیان به وی تاکید می کند باید در این مبارزه بازنده شود.

آگهی

پس از گذشت یک هفته از باخت بحث برانگیز علیرضا کریمی، کشتی گیر جوان ایرانی مقابل حریف روس که با هدف رو در رو نشدن با کشتی گیر اسرائیلی صورت گرفت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در پیامی ویدیویی به این مسئله واکنش نشان داد.

نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه با انتشار پیامی ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به این نکته که «خصومت ایران نسبت به اسرائیل می تواند در تجربه یک کشتی گیر ایرانی به نام علیرضا خلاصه شود» ابتدا به تشریح ماجرای باخت این ورزشکار ایرانی برای پرهیز از مقابله با حریف اسرائیلی پرداخت تا این موضوع را دستمایه حملات تکراری به حکومت و نگاه متفاوت خود نسبت به مردم ایران قرار دهد.

از دید بنیامین نتانیاهو درخواست ایران از ورزشکاران برای روبرو نشدن با ورزشکاران اسرائیلی چندان تعجب آمیز نیست زیرا به ادعای وی «رژیم تهران خواستار نابودی اسرائیل و همه اسرائیلی هاست.»

نخست وزیر اسرائیل با تاکید بر اینکه کشورش اجازه محقق شدن چنین خواسته ای را نمی دهد، تاکید کرد این مردم ایران هستند که بهای چنین رویکردی را می پردازند.

آقای نتانیاهو در ادامه با دلسوزی برای علیرضا کریمی و اذعان بر اینکه وی برغم انگیزه و تلاش زیاد مجبور به باخت شده گفت: «تجسم کنید که یک دولت، ورزشکاران خود را از رقابت در مقابل ورزشکاران سیاهپوست یا همجنس‌گرا یا عرب منع می‌کرد.»

نخست وزیر اسرائیل در پایان با خطاب قرار دادن علیرضا کریمی و گفتن این جمله که «رژیمی که روحیه خلاقانه و رقابتی مردم خود را خرد و شکسته می کند، محکوم است»، اینچنین نتیجه گرفت: «آنهایی که کشور یهودیان را تهدید به نابودی می کنند در شمارش معکوس نابودی قرار دارند.»

فیلا، فدراسیون جهانی کشتی اعلام کرده در خصوص نحوه مبارزه و باخت علیرضا کریمی مقابل علیخان جبرائیلوف روس در دور نخست رقابت های کشتی قهرمانی جوانان زیر ۲۳ سال جهان تحقیق خواهد کرد.

پس از ورود فدراسیون جهانی به این موضوع و فشارهای کمیته بین المللی المپیک، رسول خادم بلافاصله رایزنی و گفتگوی مستقیم با رئیس فیلا را آغاز کرد.

رئیس فدراسیون کشتی ایران در گفتگو با روزنامه اعتماد به طور ضمنی رویکرد پرهیز از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی را مورد نقد قرار داده و خواستار بازنگری و اتخاذ سیاستی جدید در این مورد شده است. آقای خادم در این گفتگو با تاکید بر اینکه «مردم فلسطين هم از اينگونه ايثارها اطلاعي ندارند» در خصوص راهکار پیشنهادی خود گفته است: «امروز مهم‌ترين مشكل اين است كه غير از خود ورزشكاران اسراييلي، كسي در دنيا متوجه نمي‌شود كه چرا ورزشكاران ايراني در برابر نمايندگان اسراييل مبارزه نمي‌كنند و در نتيجه نه در ابعاد بين‌المللي برد لازم را دارد و نه در داخل تاثير‌گذاري گذشته را. براي همين به نظر مي‌رسد اگر تصميم به ادامه اين سياست است، بايد به روز شود و راهكار ديگري براي اين موضوع انديشيد.»

رضا لایق، دبیر فدراسیون کشتی روز یکشنبه با اشاره به اینکه اتحادیه جهانی کشتی در نامه‌ای خواستار توضیح درباره اتفاقات مسابقات جهانی لهستان شده از احتمال تعلیق کشتی ایران خبر داده بود.

در ویدیویی که از لحظه مبارزه کریمی با حریف روسی منتشر شده صدایی شنیده می شود که یکی از مربیان به وی تاکید می کند باید در این مبارزه بازنده شود.

بیشتر بخوانید: کشتی‌گیر اسرائیلی «مانع» دستیابی کریمی به مدال شد یا مسئولان ورزش ایران؟

علیرضا کریمی پس از شکست مصلحتی و خالی ماندن دستش از مدال در ایران از سوی مسئولان ورزش و نمایندگان مجلس مورد توجه و تشویق ویژه قرار گرفت. مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان ایران در حاشیه نشست با روسای فدراسیون های ورزشی ضمن تقدیر از علیرضا کریمی اعلام کرد جدا از هدیه ای ویژه، معادل ارزش طلای رقابت های قهرمانی امید های جهان به او پاداش تعلق می گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اجتناب از رویارویی با حریف اسرائیلی؛ کریمی شش ماه محروم شد

انتقاد از وزیر ورزش اسرائیل بدلیل عدم واکنش به شعارهای «ضد عرب» هواداران فوتبال

علی خامنه‌ای از علیرضا کریمی تقدیر کرد