عربستان؛ دستگیری برخی از شاهزاده‌گان و وزرای پیشین به اتهام فساد مالی

عربستان؛ دستگیری برخی از شاهزاده‌گان و وزرای پیشین به اتهام فساد مالی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به‌ دستور کمیته مبارزه با فساد عربستان، ۱۱ شاهزاده و ۳۸ تن از وزیران و معاونان پیشین این کشور روز شنبه دستگیر شدند. این خبر از سوی شبکه العربیه اعلام شده است. فرماندهان گارد ملی و نیروی دریایی عربستان نیز از کار برکنار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وليد بن طلال، وزیر پیشین دارایی و یکی از میلیاردرهای سعودی نیز در میان بازداشت‌شدگان است. وی صاحب شرکت کینگدام هولدینگ است. از او به‌عنوان ثروتمندترین فرد در جهان عرب یاد می‌شود. به گفته برخی ناظران، دستگیری فردی مانند ولید بن طلال می تواند ضربه‌ای بزرگ بر ساختار قدرت عربستان تلقی شود.


این دستگیری‌ها تنها اندکی پس از تشکیل کمیته مبارزه با فساد از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی انجام می‌شود. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی پیش‌تر هدف از تشکیل این کمیته را «پاسداری از منابع مالی ملی، مجازات فاسدان و فرصت طلبان سودجو» دانسته بود.

بیشتر بخوانید:
گاردین: شاهزاه جوان عربستان بر نردبان قدرت و کشور در آشفتگی
پادشاه عربستان در تعطیلات، امور کشور را به ولیعهد سپرد

پیش از این، ولیعهد سی و دو ساله عربستان دست به انجام برخی اصلاحات در کشورش زده بود. از این میان می‌توان به صدور اجازه رانندگی برای زنان و بازگشایی سینماها اشاره کرد. به نظر می‌رسد که ولیعهد جوان در کنار برنامه‌های اصلاحات در اندیشه تحکیم پایه‌های قدرت خود در ساختار سیاسی عربستان است. در ماه سپتامبر به دستور او برخی از افراد صاحب نفوذ مذهبی نیز دستگیر شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برکناری ۲ شاهزاده و ۴ فرمانده نظامی توسط پادشاه عربستان به اتهام فساد

یک نماینده مجلس ایران: مبارزه با فساد از دفتر رهبری آغاز شود

پادشاه عربستان در تعطیلات، امور کشور را به ولیعهد سپرد