آمریکا با تقویت روابط عراق و عربستان نفوذ ایران را کاهش می دهد؟

آمریکا با تقویت روابط عراق و عربستان نفوذ ایران را کاهش می دهد؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ائتلاف نظامی علیه داعش به رهبری آمریکا پس از تصرف شهرهای موصل، تلعفر و حویجه توسط نیروهای دولتی عراق در حال بررسی آینده این کشور پس از شکست جنگجویان افراط گرا است.

ایالات متحده پیش از این در سال ۲۰۰۷ میلادی پس از چهار سال ناآرامی در عراق شمار سربازان خود در این کشور را برای برقراری امنیت در بغداد و استان انبار افزایش داده بود. این بار اما واشنگتن علاوه بر مبارزه با گروه های افراطی و تامین امنیت به دنبال راهبردی برای کاهش نفوذ ایران در عراق است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته خواستار بازگشت شبه نظامیان بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) به خانه هایشان شده بود تا به گفته او «مردم عراق» بتوانند «اداره» مناطقی را که کنترل آن از دست داعش خارجه شده است به دست گیرند. شبه نظامیان حشد الشعبی در نبرد با داعش مورد حمایت ایران قرار دارند.

سخنان وزیر خارجه آمریکا واکنش حیدر عبادی، نخست وزیر عراق را به دنبال داشت که ضمن ابراز شگفتی از این اظهارات تاکید کرده بود «هیچ کس» حق دخالت در امور داخلی کشورش را ندارد. نخست وزیر عراق تنها چند روز بعد از آن در سفر به ایران با رهبر و رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

بنا به برخی گزارشها ایالات متحده آمریکا به دنبال تقویت روابط عربستان سعودی و عراق است تا به این ترتیب از نفوذ ایران در عراق بکاهد. وزیر خارجه آمریکا روز ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) به طور مشترک با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و حیدر عبادی، نخست وزیر عراق دیدار کرده بود. نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بر ضد داعش پس از این دیدار از یک «گشایش تاریخی» در روابط بغداد و ریاض سخن گفته بود.

به این ترتیب تشکیل اتحاد بین عربستان و عراق یکی از طرح های ویژه دولت دونالد ترامپ در عرصه سیاست خارجی به نظر می رسد. اتحادی که در صورت شکل گیری می تواند در طرح ایجاد محور راهبردی تهران-بغداد-دمشق-بیروت توسط ایران اخلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: پایان عملیات حویجه؛ از داعش در عراق چه بر جا ماند؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان عملیات حویجه؛ از داعش در عراق چه بر جا ماند؟

بحران اقلیم کردستان و مقابله با داعش محور مذاکرات حیدر العبادی و ماکرون

شهر حویجه عراق از اشغال داعش آزاد شد