وزیر خارجه آمریکا: واشنگتن در تلاش است در برجام بماند

وزیر خارجه آمریکا: واشنگتن در تلاش است در برجام بماند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری «سی ان ان» به موضوع توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

او اعلام کرد که آمریکا در تلاش است تا در توافق هسته‌ای باقی بماند؛ با این وجود آقای تیلرسون درها را برای این احتمال که آمریکا بتواند به توافق دیگری نیز دست یابد، باز گذاشت.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما قصد داریم با شرکای اروپایی و متحدانمان کار کنیم تا ببینیم آیا پاسخی برای نگرانی‌هایمان پیدا خواهیم کرد.»

آقای تیلرسون پیش از این در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که ایران از لحاظ فنی به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. او در مصاحبه روز یکشنبه گفت که از لحاظ فنی نقص‌هایی در تعهدات ایران دیده شده بود اما ایران این نقص‌ها را اصلاح کرد و اکنون از لحاظ فنی خود را با شرایط توافق تطبیق داده است.

آقای تیلرسون گفت که دونالد ترامپ «خواهان استراتژی جامع‌تری در قبال ایران است و آمریکا روی مسائلی بیش از جاه طلبی‌های هسته‌ای ایران متمرکز شده است، از جمله برنامه این کشور برای توسعه موشکهای بالستیک و حمایت از گروههای مخالف واشنگتن در منطقه خلیج فارس.»

او همچنین تاکید کرد که تهدید دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، تاثیری بر شانس دستیابی به توافقی دیگر با کره شمالی در موضوع موشکهای بالستیک و یا برنامه هسته‌ای این کشور نخواهد گذاشت.

نیکی هیلی: فعلا در توافق هسته‌ای حضور داریم

نیکی هیلی، نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل نیز روز یکشنبه گفت که کشورش قصد ندارد در حال حاضر توافق هسته‌ای قدرتهای بزرگ با ایران را ترک کند. او افزود دولت دونالد ترامپ به دنبال آن است که به اقدامات تهران در سطح بین الملل پاسخی «مناسب» بدهد.

خانم هیلی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ان بی‌سی نیوز» آمریکا اعلام کرد که افزایش تنش‌ها در موضوع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی دلیلی است که باعث شده آمریکا به دقت به بررسی توافق هسته‌ای با ایران بپردازد. او افزود: «آنچه امروز دربارۀ ایران می گوییم با این هدف است که اجازه ندهیم که این کشور به کرۀ شمالی دیگری تبدیل شود.»

نیکی هیلی یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای ایران و یکی از صداهای معدود در دولت آقای ترامپ است که رئیس جمهور کشورش را تشویق می کرد که عدم پایبندی ایران به این توافق را اعلام کند.

او در ادامه گفت: «آنچه تلاش داریم بگوییم این است که این توافق یک مشوق بوده است. این توافق به امضا رسید تا انجام کارهایی را متوقف کند. اما انجام برخی کارها متوقف نشد بنابراین آنچه اکنون انجام می دهیم این است که ایران را بیشتر پاسخگو کنیم.» او افزود: «رئیس جمهور ترامپ از نزدیک با کنگره کار خواهد کرد تا چیزی مناسب‌تر تهیه شود.»

نیکی هیلی با اشاره به نگرانی‌ها درباره فعالیتهای موشکی ایران، فروش اسلحه در سطح بین الملل و همچنین حمایتهای تهران از تروریسم گفت: «فعلا در این توافق حضور داریم زیرا امیدواریم که شاهد بهتر شدن وضعیت باشیم و این هدف ماست.» او تاکید کرد که «تلاش‌های آمریکا به این معنی نیست که قصد دارد در آینده این توافق را ترک کند بلکه واشنگتن صرفا در تلاش است تا وضعیت بهتری بوجود آورد تا مردم ایالات متحده احساس امنیت بیشتری کنند.»

خانم هیلی پیش‌تر گفته بود که دیگر کشورها با هدف حفظ توافق هسته‌ای «چشمهایشان را روی فعالیتهای ایران بسته اند».

او همچنین در جریان این مصاحبه، تنش‌ها با رکس تیلرسون وزیر خارجه کشورش را رد نکرد اما سعی کرد از این موضوع فاصله بگیرد.

آقای ترامپ دو روز پیش از این در ۱۳ اکتبر، در جریان یک سخنرانی شدیداللحن اعلام کرد که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد. او از کنگره خواست برای اعمال تحریم‌های سختگیرانه‌تر علیه ایران وارد عمل شود و گفت چنانچه تلاش‌های دولت آمریکا، کنگره و گفتگو با شرکا و متحدان آمریکا برای مهار ایران به جایی نرسد، واشنگتن توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی را ترک خواهد کرد.

کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت دارد تا برای اعمال تحریم‌های سختگیرانه علیه ایران تصمیم گیری کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش شمار مدافعان توافق هسته‌ای قدرتهای بزرگ و ایران

طرفداران استراتژی ترامپ علیه ایران

ترامپ چه گفت؟ چرا صراحتا خروج از برجام را اعلام نکرد؟