نماینده مجلس: سنگ اندازی در برابر افزایش سن قانونی ازدواج دختران

نماینده مجلس: سنگ اندازی در برابر افزایش سن قانونی ازدواج دختران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پروانه سلحشوری نماینده مجلس می گوید تلاش فراکسیون زنان مجلس برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران با سنگ اندازی رو برو شده و اضافه می کند که این سنگ اندازی‌ها اتفاقا از طرف علما نبوده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ازدواج زیرسن ۱۸ سال ناباروری را افزایش می‌دهد و آثاری که به زن از نظر جسمی وارد می‌‌کند بعضا جبران‌ناپذیر است، از درخواست تحقیق در این زمینه از مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داده است.

خانم سلحشوری که ریاست فراکسیون زنان مجلس را نیز بر عهده دارد می گوید از نگاه این تحقیق خاستگاه فرهنگی و اجتماعی کودک همسری مهم است و هرچه هم قانون مصوب کنیم، اما اگر از لحاظ فرهنگی روی این مساله تمرکز نکنیم فایده‌ای ندارد.

وی در مورد پیشنهاد مشخص فراکسیون اشاره می کند که اگر بتوانیم در مجلس طرح را در نوبت قرار دهیم و حداقل سن ازدواج با اذن پدر را از ۹ سال به ۱۵ سال افزایش دهیم گام بزرگی در این رابطه برداشته‌ایم. قرارداد توتال خیلی سریع به صحن راه پیدا می‌کند و مطرح می‌شود، این در حالی است که بحث کودکان مدت‌های زیادی در صف می‌ماند.

با این حال خانم سلحشوری اضافه می کند که باید در نظر گرفت که «این دولت اعتدالی و این مجلس مصلحتی است. بنابراین مصوب کردن چنین قوانینی کار راحتی نیست.»

مشکل کودک همسری در ایران اما تنها افزایش حداقل سن قانونی ازدواج نیست. شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در دولت قبلی، تابستان امسال گفت با وجود اینکه ۱۳ سالگی حداقل سن قانونی برای ثبت ازدواج دختران است، شواهد نشان می‌دهد ازدواج دختران کمتر از این سن هم ثبت می‌شود.

خانم مولاوردی در گزارش خود در این باره اضافه کرد با اینکه ازدواج کودکان زیر ۱۳سال در برخی موارد در کشور ثبت می‌شود اما آمار دقیقی در دست نیست چون اکثر موارد به دلیل ثبت‌نشدن در دفاتر رسمی اعلام نمی‌شود.

پروانه سلحشوری که قبل از این از وجود کودکان مطلقه ۱۵ ساله در ایران نیز خبر داده بود، در توضیح ابعاد این مشکل می گوید کمیسیون فرهنگی سفری به قم داشته که طی این سفر درخواست افزایش سن ازدواج کودکان را به علما اعلام کرده است. در این سفر استفتایی از آیت الله مکارم شیرازی گرفته شده که ایشان در آن مساله سن عقلی را مطرح کرده، بر این مبنا که در صورتی که فرد به مرحله بلوغ جسمی برسد، اما بلوغ فکری نداشته باشد، ازدواج آن فرد باطل است.

او می افزاید که با این حال در مجلس از یک طرف ازدواج کودکان برای عده‌ای اشکال است و از طرفی دیگر، برای عده‌ای یک امر واجب تلقی می‌شود و این باور و عقیده را دارند که ازدواج دختری که به سن شرعی رسیده است، مشکلی ندارد.

به گزارش شهلا اعزازی مدیر بخش مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران، آمار کودک همسری در حال افزایش نیز هست و برای نمونه ازدواج کودکان در سال ۹۴ نسبت به سال قبل از آن ۱۰ هزار مورد بیشتر بوده و طلاق در سن ۱۰ تا ۱۸ سالگی نیز افزایش یافته است. او افزوده که علت افزایش ازدواج کودکان را «ناآگاهی والدین و فقر فرهنگی» دانسته و گفته مسئولان باید به این پرسش که چرا کودکان «دچار معضل ازدواج» می‌شوند پاسخگو باشند.

در حال حاضر حداقل سن ازدواج در ایران برای پسرها ۱۵ و برای دختران ۱۳ سال است. رئیس فراکسیون زنان می گوید در قوانین ایران زنان از حق طلاق محرومند و برای سفر به اجازه شوهر یا ولی نیاز دارند. حضانت کودکان هم بعد از هفت سال بر عهده پدر یا ولی مذکر کودک است. مجموع این نوع قوانین که دست مردان و پدران را برای تصمیم‌گیری همه‌جانبه درباره زندگی فرزندان باز می‌گذارد در نهایت به پدیده‌هایی مانند ازدواج کودکان ختم می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگو با عمادالدین باقی؛ «کودک‌همسری» چقدر با شرع، مصلحت اجتماعی و حقوق بشر مغایرت دارد؟

عضو مجمع محققین و مدرسین: در اسلام سنی برای ازدواج تعیین نشده

یونیسف: میزان ازدواج کودکان در جهان کاهش یافته است