اگر کاتالونیا مستقل شود، سرنوشت باشگاه بارسلونا چه خواهد بود؟

اگر کاتالونیا مستقل شود، سرنوشت باشگاه بارسلونا چه خواهد بود؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

باشگاه فوتبال بارسلونا همواره در چند سال گذشته و هر زمان که موضوع استقلال کاتالونیا مطرح شده، سعی کرده بیطرفی خود را حفظ کند و از بحث‌های سیاسی فاصله بگیرد. اما اکنون با نزدیک شدن به زمان برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا و در پی آن افزایش تنش‌ها میان دولت مرکزی و دولت منطقه‌ای، سوالات بسیاری درباره آینده این باشگاه پرطرفدار فوتبال مطرح شده است.

از جمله اینکه پس از برگزاری همه پرسی اول اکتبر، سرنوشت باشگاه بارسلونا چه خواهد شد؟ ایا این تیم همچنان می تواند در رقابتهای لالیگا شرکت کند؟ تکلیف الکلاسیکو و طرفداران دو آتشه بارسا و رئال مادرید چه می شود؟

مسئولان این باشگاه همواره اصرار دارند که با دعواهای سیاسی کاری ندارند و بر این اساس، هیچ موضعی نیز در قبال همه پرسی استقلال کاتالونیا نگرفته اند. با این وجود باشگاه بارسلونا در سال ۲۰۱۴ میلادی به پیمان ملی حق انتخاب پیوست، یعنی پیمانی که احزاب سیاسی و نهادهای مدنی بسیاری را شامل می شود که طرفدار برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا هستند.

روز چهارشنبه همچنین باشگاه بارسلونا پس از آنکه مقامات دولت محلی کاتالونیا توسط نیروهای دولت مرکزی دستگیر شدند، یکی از شدیدترین بیانیه‌های سیاسی خود را منتشر کرد و اعلام داشت که همواره مدافع «دموکراسی، آزادی بیان و حق تعیین سرنوشت» است. پیش از این نیز ستاره‌های این تیم و فوتبالیستهایی که نامشان با بارسا گره خورده است از ابراز نظر آزادانه درباره همه پرسی کاتالونیا خودداری نکرده بودند.

به نظر می رسد بارسلونا معتقد است که هر اتفاقی که طی هفته‌ها و ماههای آینده بیفتد، این باشگاه همواره این قدرت را دارد که لیگی را که می خواهد در آن بازی کند، انتخاب کند.
بارسلونا معتقد است حتی اگر کاتالونیا تصمیم بگیرد که اسپانیا را ترک کند، اسپانیا هرگز مایل نخواهد بود که مسابقات پرطرفدار الکلاسیکو را متوقف کرده و بازیهای پرهیجان بارسلونا و رئال مادرید را از دست بدهد.

بارسلونا تا کنون ۲۴ بار عنوان قهرمانی لالیگا از جمله مسابقه افتتاحیه آن در سال ۱۹۲۹ میلادی را به دست آورده است. فوتبالیستهای این باشگاه ۲۹ بار نیز در «کوپا دل ری» به قهرمانی رسیده اند که بیشترین تعداد قهرمانی بیش از هر تیم دیگری است. همچنین تا کنون ۲۳۵ بازی رسمی میان دو تیم مهم و پر طرفدار اسپانیا یعنی بارسلونا و رئال مادرید برگزار شده است که در این مسابقات ۹۵ بار رئال مادرید و ۹۱ بار بارسلونا به پیروزی رسیده و ۴۶ بار نیز بازی را با نتیجه مساوی به پایان رسانده است.

بر این اساس کارلس ویلاروبی، نایب رئيس بارسلونا می گوید که «ما در همان لیگی که بودیم، باقی خواهیم ماند»؛ اگرچه خاویر تباس رئیس لیگ فوتبال حرفه‌ای اسپانیا اعلام کرده است: «در صورت استقلال کاتالونیا از اسپانیا، بارسلونا نمی تواند انتخاب کند که کجا بازی کند».

اگرچه هیچ موضع رسمی درباره وضعیت این باشگاه پس از استقلال کاتالونیا اعلام نشده است، اما به نظر می رسد باشگاه قبل از اتخاذ هر تصمیمی در شرایط جدید، نظر اعضای خود را جویا شود. همچنین این اعتقاد قوی در میان اعضای تیم وجود دارد که از آنجا که بارسلونا یکی از تیم‌های پیشرو در فوتبال جهان است احتمالا تمام لیگها مایلند که این باشگاه در مسابقات آنها شرکت داشته باشد.

گابریل روفیان، عضو حزب چپ جمهوریخواه کاتالونیا در کنگره اسپانیا می گوید که حضور تیم بارسلونا در لیگ اسپانیا ادامه خواهد داشت همانطور که باشگاه موناکو در لیگ فرانسه حضور دارد.

زین‌الدین زیدان، مربی رئال مادرید نیز گفته است: «نمی توانم لیگ اسپانیا را بدون بارسلونا تصور کنم؛ نه به عنوان یک طرفدار فوتبال و نه به عنوان طرفدار ورزش بطور کلی».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه‌پرسی کاتالونیا: مروری بر آنچه در این منطقه می‌گذرد

ادامه تنش‌ها در کاتالونیا؛ پلیس محلی دستور دولت مرکزی را نمی‌پذیرد

ستاره سابق تیم ملی برزیل به اتهام تجاوز جنسی به ۴ سال و نیم حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد