دیوان عالی هند ممنوعیت بازی نهنگ آبی را بررسی می کند

دیوان عالی هند ممنوعیت بازی نهنگ آبی را بررسی می کند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دیوان عالی هند روز دوشنبه با بررسی طوماری که در آن درخواست ممنوعیت بازی اینترنتی نهنگ آبی مطرح شده است، موافقت کرد.

امضاءکنندگان این طومار درخواست کرده اند که دیوان عالی با صدور یک دستورالعمل قضایی ضمن ممنوع کردن این بازی اینترنتی از دولت این کشور بخواهد گامهایی فوری در راستای اطلاع رسانی در مورد خطرات چالش نهنگ آبی بر دارد.

در متن این طومار تاکید شده است بازی نهنگ آبی افراد را به مشارکت در چالش هایی که به شکل فزاینده آسیب رسان تر می شوند، تشویق می کند و در نهایت نیز به دستورالعملی برای خودکشی آنها تبدیل می شود.

بیشتر بخوانید: چالش نهنگ آبی همچنان از بین نوجوانان هندی قربانی می گیرد

SC to hear plea for ban on Blue Whale gamehttps://t.co/HMxjIDnoBt

— NewsX (@NewsX) September 11, 2017

از سوی دیگر مقامات آموزش و پروش شهر لکهنو در شمال هند در راستای مقابله با بازی نهنگ آبی استفاده دانش آموزان ار تلفن های همراه را در مدارس ممنوع کردند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که گزارشهایی مبنی بر خودکشی یک پسر ۱۴ ساله در ایندیراناگار در ایالت کارناتاکا منتشر شده بود. گمان می رود که خودکشی این نوجوان که با طناب دار صورت گرفت، با بازی نهنگ آبی مرتبط بوده باشد.

#BlueWhale Menace: #Smartphones Banned In #Lucknow Schoolshttps://t.co/5FDnIUolWzpic.twitter.com/KsaZEVhfMA

— ABP News (@abpnewstv) September 10, 2017

با افزایش گزارش خودکشی جوانان در کشورهای مختلف به دلیل انجام بازی اینترنتی نهنگ آبی، فیسبوک روز جمعه اعلام کرده بود که به همراه شرکتهای تابعه خود در تلاش است تا به کمک تمهیداتی از جمله جمع آوری جملات، هشتگ‌ها و شناسایی گروههایی که با چالش‌های آنلاین آسیب رساندن به خود یا خودکشی را تشویق می کنند، مانع از قربانی شدن کاربران اینترنتی شود.

چالش نهنگ آبی که کاربران را به لحاظ روانشناختی طی ۵۰ روز آماده می کند تا با انجام کارهای خطرناک و همچنین خودزنی برای کشتن خود آماده شوند، تاکنون صدها قربانی در سراسر جهان بر جای گذاشته است. بنا بر گزارش‌ها تنها در کشور روسیه این بازی ۱۳۰ قربانی داشته است. هند نیز در میان ۱۰ کشوری است که بیشترین قربانی بازی نهنگ آبی را داشته است. پلیس بریتانیا نیز به تازگی درباره گسترش این بازی در میان جوانان هشدار داد.

بر این اساس فیسبوک در بیانیه‌ای اعلام کرد که محتویاتی که استانداردهای جوامع کنونی را نقض می کند از صفحه‌های خود حذف خواهد کرد تا به این ترتیب از افزایش آسیب رسانی اشخاص به خود و یا اقدام آنها به خودکشی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: قربانیان نهنگ آبی؛ از هند تا روسیه

این شبکه اجتماعی همچنین منابعی را برای محافظت از کاربران در مقابل خودکشی، به بخش ایمنی صفحات فیسبوک اضافه خواهد کرد.

با این امکانات، کاربران به ابزارهایی دسترسی خواهند داشت تا صفحات پرخطر آنلاین را حذف کنند، به دوستانشان چنانچه به نشر افکاری درباره خودکشی بپردازند یا در این باره پیام هایی در اینترنت دریافت کنند، کمک کنند.

بیشتر بخوانید: واکنش وزیر ارتباطات ایران به بازی چالش نهنگ آبی و خطر آن برای نوجوانان

بخش ایمنی فیسبوک همچنین برای والدین، نوجوانان، مربیان و مقامات مسئول این امکان را فراهم خواهد کرد تا به کمک منابع محلی و ویدئوهای آموزشی درباره امنیت آنلاین اطلاعات کسب کنند.

کاربران همچنین می توانند زمانی که چیزی نگران کننده درباره دوستانشان در فیسبوک دیدند، آن را گزارش دهند.

فیسبوک در بیانیه خود اعلام کرده است: «ما تیم هایی در سراسر جهان داریم که تمام هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز مشغول کارند. آنها گزارش هایی را که فرستاده می شود بررسی می کنند و اولویت کارشان بررسی گزارش‌های جدی مانند گزارش درباره خودکشی است. برای آنهایی که با ما تماس دارند متن‌هایی آماده شده است تا به کمک این متن ها، به آسانی بتوانند با دوستانشان درصورت نیاز و در زمانی که خطری آنها را تهدید می کند، گفتگو کنند. ما همچنین برای کاربری که به خودکشی می اندیشد اطلاعاتی درباره مراکز محلی که می توانند به او کمک کنند، همچنین راهنمایی‌ها و منابع دیگری تهیه کرده ایم.»

بنا بر اعلام این شبکه اجتماعی، ارائه این خدمات از ۱۰ سپتامبر به مناسبت «روز جهانی پیشگیری از خودکشی» آغاز خواهد شد.

Blue Whale challenge: Smart phones banned in Lucknow schools https://t.co/fruB73mJi7pic.twitter.com/bY5culti7f

— NDTV (@ndtv) 10 septembre 2017

خانم آنکهی داس، مدیر سیاستهای عمومی فیسبوک در هند، جنوب و مرکز آسیا نیز روز یکشنبه با اشاره به برنامه های جدید فیسبوک برای کمک به جوانان اعلام کرد: «فیسبوک مکانی برای ارتباط مردم با یکدیگر و به اشتراک گذاری مطالب است و یکی از چیزهایی که ما از همکارانمان که در بخش سلامت روان و بخش‌های دانشگاهی آموخته ایم این است که ارتباط داشتن یک عامل پیشگیری از خودکشی است.»

بیشتر بخوانید: چالش نهنگ آبی؛ بازی اینترنتی که نوجوانان را به کام مرگ می کشاند

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چالش مومو چیست؟

چالش نهنگ آبی همچنان از بین نوجوانان هندی قربانی می گیرد

قربانیان نهنگ آبی؛ از هند تا روسیه