ابراز نگرانی چین از افزایش بودجه دفاعی ژاپن و «اغراق گویی» توکیو

ابراز نگرانی چین از افزایش بودجه دفاعی ژاپن و «اغراق گویی» توکیو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دولت چین ضمن متهم کردن ژاپن به «اغراق گویی» در زمینه تهدیدها علیه توکیو خواستار توضیح در مورد «انگیزه های واقعی» این کشور برای افزایش بودجه دفاعی خود شد.

هوآ شونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه اظهار داشت: «سالهاست بودجه ملی ژاپن برای امور دفاعی افزایش می یابد و به بالاترین میزان خود رسیده است. ما از این بابت نگرانیم.»

سخنگوی وزارت خارجه چین این سخنان را در پاسخ به پرسشی در مورد نقش کره شمالی در رقابت تسلیحاتی در خاور دور بیان کرد. وی افزود: «ژاپن در سالهای اخیر هرگز از داستان سرایی و اغراق گویی در مورد انواع تهدیداتی که با آن روبرو است و تاکید بر آنها فروگذار نکرده است.»

China’s Foreign Ministry asks for heightened vigilance of Japan’s latest attempt to increase its defense budget https://t.co/sxTncOMOvepic.twitter.com/aPT7Ys4R7s

— People’s Daily,China (@PDChina) September 1, 2017

سخنان سخنگوی وزارت خارجه چین تنها ساعاتی پس از انتشار خبر افزایش بودجه دفاعی ژاپن بیان شد. بنا به گزارش رسانه های ژاپن وزارت دفاع این کشور برای تقویت توانایی های دفاع موشکی خود به دنبال دریافت بودجه ای معادل ۴۸ میلیارد دلار است.

تصمیم وزارت دفاع ژاپن در حالی اتخاذ شده است که کره شمالی روز سه شنبه گذشته دست به آزمایش یک موشک بالستیک میان برد زد. این موشک از آسمان ژاپن عبور کرده بود. شنیزو آبه، نخست وزیر ژاپن این اقدام پیونگ یانگ را «تهدیدی بی سابقه، مهم و جدی» ارزیابی کرده بود.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آستانه سفر به چین روز جمعه هشدار داد که رویارویی کره شمالی و ایالات متحده در حال تبدیل به مناقشه ای در مقیاس بزرگ است.

Putin warns North Korea situation on verge of ‘large-scale conflict’ https://t.co/IVHBkDp5gApic.twitter.com/Gb4qWYoc5C

— Reuters Top News (@Reuters) September 1, 2017

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که از نظر وی فشار آوردن به پیونگ یانگ بر سر برنامه موشکهای هسته ای این کشور «اشتباه» است.

ولادیمیر پوتین قرار است هفته آینده برای شرکت در اجلاس گروه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی به شهر شیامن در چین سفر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا آمریکا موشک کره شمالی را ساقط نکرد؟

رهبر کره شمالی: آزمایشهای موشکی بیشتری در راه است

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است