ترامپ: واکنش شدید به کره شمالی در دست بررسی است

ترامپ: واکنش شدید به کره شمالی در دست بررسی است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به کره شمالی در مورد پیامد آزمایش های موشکی این کشور هشدار داد.

رئیس جمهوری ایالات متحده که به ورشو، پایتخت لهستان سفر کرده است، در واکنش به آزمایش موشکی اخیر پیونگ یانگ اظهار داشت: «آنها به شیوه ای بسیار بسیار خطرناک رفتار می کنند و باید اقدامی در این ارتباط صورت گیرد.»

دونالد ترامپ همچنین از بررسی واکنش «شدید» واشنگتن به آزمایش موشک قاره پیما توسط کره شمالی سخن گفت. او در عین حال تاکید کرد که آمریکا «طی هفته ها و ماه های آینده» روند تحولات در شبه جزیره کره را زیر نظر خواهد داشت.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر و در اوایل سال جاری میلادی عنوان کرده بود که برای بازداشتن کره شمالی از ادامه برنامه‌هسته‌ای و موشکی‌اش تمامی گزینه‌ها روی میزند.

آزمایش موشکی اخیر پیونگ یانگ با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به ایالات متحده آمریکا توسط کین جونگ اون، رهبر کره شمالی هدیه‌ای برای آمریکایی‌ها در روز استقلال‌شان توصیف شده است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اظهار داشته بود: «آمریکا آماده دفاع از خود و همپیمانانش است. نیروی نظامی توانمند یکی از قابلیت‌های ماست. اگر نیاز باشد، از آن استفاده خواهیم کرد. اما ترجیح می‌دهیم که در آن مسیر قرار نگیریم.»

مداخله نظامی در کره شمالی بی‌تردید به بهای جان غیرنظامیان تمام خواهد شد و تهدید جدی‌تری‌ را در منطقه به دنبال خواهد داشت. بویژه که روسیه ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی کره شمالی برای مقابله با جاه‌طلی‌های پیونگ‌یانگ هر گونه اقدام نظامی را منتفی می‌داند.

با این همه، آزمایش موشکی کره شمالی کاسه صبر آمریکا را لبریز کرده است. بویژه که اقدام اخیر پیونگ‌یانگ بازدارندگی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را هم زیر سوال برده است و آمریکا و متحدانش را با چالشی جدی روبرو کرده است.

سفیر آمریکا در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل آزمایش موشکی کره شمالی را عاملی خواند که «به یکباره جلوی راه‌حل دیپلماتیک محتمل» برای بحران موجود را گرفته است. از اینرو او بار دیگر از وضع تحریم‌های تازه و قریب‌الوقوع توسط سازمان ملل علیه کره شمالی خبر داد. به گفته نیکی هیلی آمریکا می‌تواند مبادلات تجاری با کشورهایی را که با نقض تحریم‌های سازمان ملل به تجارت با کره شمالی ادامه می‌دهند، متوقف کند.

همسو با آمریکا، سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز اعلام کرد که کشورش با صدور قطعنامه‌ جدید علیه کره شمالی با هدف اعمال تحریم‌های تازه علیه این کشور موافق است.

از سوی دیگر چین با غیرقابل قبول خواندن تحرکات کره شمالی بار دیگر بر همکاری مشترک پکن و مسکو در این زمینه تاکید و همه طرف‌ها را به حفظ آرامش دعوت کرد.

روسیه و چین، دو عضو دائم شورای امنیت احتمالا قطعنامه علیه کره شمالی را وتو خواهند کرد. از اینرو وضع تحریم‌های تازه علیه کره شمالی چندان هم ساده نخواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش آمریکا از دفع حمله موشکی حوثی‌ها به ناو «یواس‌اس کارنی» خبر داد

حوثی‌ها با موشک بالستیک به یک کشتی تجاری حامل پرچم آمریکا حمله کردند

کاخ سفید: روسیه به دنبال تهیه موشک بالستیک از ایران است