شورای امنیت نظر یکسانی در مورد برنامه موشکی ایران ندارد

شورای امنیت نظر یکسانی در مورد برنامه موشکی ایران ندارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه پنجشنبه ۲۹ تیرماه، چگونگی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در مورد لغو تحریم های بین المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران و ارتباط آن با برنامه موشکی ایران را مورد بررسی قرار داد.

در این جلسه نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، از شورای امنیت انتقاد کرد که با وجود نقض مکرر و عمدی تعهدات مندرج در برجام توسط ایران، این شورا حداقل واکنش را نیز انجام نداده است. او گفت شورای امنیت باید نشان دهد که عدول شگفت انگیز ایران از قطعنامه های سازمان ملل را تحمل نخواهد کرد. خانم هیلی اضافه کرد که پرتاب های موشکی مکرر، خرید فنآوری های ساخت موشک و سفر مسئولان نظامی جمهوری اسلامی به خارج، نشان از نقض دائم تعهدات بین المللی توسط ایران دارد.

جفری فلتمن معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، در این جلسه سومین گزارش شش‌ماهه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان در مورد پیشرفت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ را ارائه کرد و گفت: «از نظر دبیرکل، صرفا اجرای همه جانبه و دوامدار توافق برجام است که می تواند ضامن صلح آمیز ماندن و نظارت، شفافیت و راستی آزمایی این برنامه باشد.»

معاون دبیرکل همچنین تاکید کرد که سازمان ملل هیچ گزارشی در ارتباط با فروش یا انتقال مواد هسته ای که با محتوای قطعنامه ۲۲۳۱ شورا مغایر باشد، دریافت نکرده است و بنابراین تداوم اجرای برجام توسط ایران را تایید می کند.

جفری فلتمن در بخشی از گزارش خود که مربوط به آزمایش های موشکی ایران بود گفت که به دنبال آزمایش یک موشک بالستیک میان برد توسط ایران در تاریج ۲۹ ژانویه سال جاری، دبیر کل سازمان ملل نامه مشترکی از ایالات متحده، آلمان، بریتانیا و فرانسه و نیز نامه های جداگانه‌ای از ایران و اسرائیل دریافت کرد. او اضافه کرد که مانند مورد پرتاب موشک بالستیک در مارس ۲۰۱۶ توسط ایران، «اعضای شورای امنیت در باره ارتباط این آزمایش با تعهدات ایران در برجام نظر یکسانی ندارند.»

با این حال آقای فلتمن گفت که دبیرکل سازمان ملل از ایران می خواهد تا از انجام چنین آزمایش هایی بپرهیزد زیرا می تواند به طور بالقوه موجب افزایش تنش شود.

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل در ارتباط با ادعای نقل و انتقال تسلیحات توسط ایران، گفت که بر پایه اطلاعات جدید در مورد ضبط یک محموله تسلیحاتی در ماه مارس گذشته در شمال اقیانوس هند و توسط نیروی دریایی فرانسه، مشخص شده است که این محموله از سوی ایران ارسال شده بود.

این دومین محموله کشف شده بود که ظن آن می رفت عازم سومالی باشد و ایران برای شورشیان حوثی در یمن ارسال کرده بود. جمهوری اسلامی ایران ارسال این محموله ها برای حوثی‌های یمن را تکذیب و مغایرت برنامه موشکی خود با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را رد می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران در میانه جنگ در خاورمیانه از دو سامانه پدافندی جدید رونمایی کرد

ایران ماهواره تحقیقاتی ثریا را «با موفقیت» به فضا پرتاب کرد

سه کشور اروپایی در انتقاد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران بیانیه مشترک صادر کردند