ایران پشت پرده؛ کتابی درباره ایران، ترامپ و تروریسم

ایران پشت پرده؛ کتابی درباره ایران، ترامپ و تروریسم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارش از مریم راز، خبرنگار مقیم میلان

کتاب «ایران پشت پرده» نوشته ی فابریزیو کسینلی طی نشست «ایران، ترامپ و تروریسم» اخیرا در شهر میلان ایتالیا رونمایی شد.

باشگاه مطبوعاتی میلان و موسسه خبرنگاران لمباردی ماه مه گذشته همایشی را ترتیب دادند که در آن دو نویسنده و خبرنگار، فابریزیو کسینلی، مولف «ایران پشت پرده» (Iran Svelato) و اندرو اسپاناس، مدیر عامل موسسه «مطبوعات خارجی» (Stampa Estera) با علاقمندان به سیاست و فرهنگ خارجی حاضر به گفتگو نشستند. موضوع محوری این رویداد، سناریوهای جدید در خاورمیانه، دخل و تصرف اطلاعات و «ترامپیسم» بود.

فابریزیو کسینلی در جواب این پرسش که چه چیز این سه کلمه «ایران، ترامپ و ترور» را کنار هم می گذارد، به یورونیوز گفت: «فصل مشترک این سه عنوان (ایران، ترامپ و تروریسم) اطلاعات رسانی غلط و دخل و تصرف در اطلاعات است. منظور این است که چه در مورد ایران و چه در مورد انتخابات ترامپ، رسانه ها از کلیشه های خبری استفاده کرده اند. همینطور در مورد تروریسم، نکات بسیاری هستند که رسانه ها باید بهتر و دقیق تر کادربندی شان کنند.»

او درباره محتوای کتاب «ایران پشت پرده» چنین توضیح می دهد: «کتاب «ایران پشت پرده» اساسا در غالب دو بخش نوشته شده؛ بخش اول روایت سفرهای متعدد من به ایران است و در نتیجه در این قسمت از جامعه ایرانی حرف می زنم: زنان، جوانان، ارتشی ها در کنار فرهنگ، مدرنیته و هر چیز دیگری که طی سفر به آن برخوردم. این کتاب درباره ی ایران مدرن است. بخصوص به این دلیل که کتاب هایی که مشکلات بزرگ جامعه ایرانی را به تصویر می کشند، کم نیستند؛ کتاب من با این کتاب ها متفاوت است.»

این نویسنده ایتالیایی می گوید سعی داشته تضاد دو تصویری را که عمدتا درباره ایران ارائه می شود، شرح دهد. او می گوید: «در بخش دوم کتاب، روایت رسانه های غرب از ایران را با تصویری که از نزدیک دیدم، مقایسه می کنم و باید بگویم که این دو روایت بسیار با هم متفاوت هستند. این به معنی نیست که می خواهم بگویم در ایران همه چیز بر وفق مراد است. می خواهم به سادگی بگویم که روایت هایی که قبل از سفر شنیدم با تصویری که پیدا کردم متفاوتند. هدف کتاب این است که تحلیل کند ایران واقعا در چشم یک توریست غربی که هیچ نتیجه گیری از پیش آماده شده ای در ذهن ندارد، چه معنایی دارد. من خودم را در برابر یک تصویر کاملا متفاوت به نسبت آنچه رسانه های غربی روایت می کنند، پیدا کردم. چیزی که باعث شرمندگی ام می شد چون من هم عضوی از این رسانه ها هستم. اینطور بود که ایده ی نوشتن کتابی که در آن جامعه ی ایرانی به شکل واقع گرایانه تری روایت می شود به ذهنم رسید.»

آقای کسینلی می گوید: «از کره ی ماه که حرف نمی زنیم، از کشوری حرف می زنیم که با چهار ساعت و نیم پرواز و ویزا می توان به آنجا سفر کرد. هزینه اقامت هفتگی، حدود صد یورو است. همه امکان سفر به ایران را دارند و در واقع مسافران بیشتری این روزها به ایران می روند چون ترس و وحشت سابق به تدریج در حال از بین رفتن است. چرا گفتن حقیقت باید اینقدر دشوار باشد؟»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟

ایران همچنان در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف باقی ماند

ایران در کنار میانمار و کره‌شمالی همچنان در فهرست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی باقی ماند