رهبران جهان در شوک عقب‌نشینی آمریکا از پیمان پاریس

رهبران جهان در شوک عقب‌نشینی آمریکا از پیمان پاریس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر خروج کشورش از پیمان اقلیمی پاریس واکنش رهبران جهان را برانگیخت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا که خود پیمان پاریس را امضا کرده بود از تصمیم خلفش دونالد ترامپ ابراز تاسف کرد. با اینحال آقای اوباما گفت: «عقب‌نشینی آمریکا از این پیمان به پیشرفتهای دیگر که در نقاط جهان در زمینه تغییرات اقلیمی حاصل می شود خللی وارد نمی کند.»

JUST IN: Statement from President Barack Obama on the Paris Climate Accord: pic.twitter.com/hVDrsPFrTH

— NBC News (@NBCNews) 1 juin 2017

به باور تحلیلگران این تصمیم سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و میراث دستاوردی بزرگ و تاریخی را به باد خواهد داد. پیمان اقلیمی پاریس در دسامبر سال ۲۰۱۵ در پایتخت فرانسه به امضای ۱۹۵ کشور رسید و آمریکا نیز یک سال بعد به آن پیوست.

هدف از این پیمان، جلوگیری از انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای اعلام شده به این منظور که میزان گرمایش زمین تا سال ۲۰۵۰ از دو درجه سانتیگراد فراتر نرود.

عقب نشینی ایالات متحده از پیمان پاریس آنهم تنها یک سال پس از امضای آن، رهبران جهان بویژه اروپا را در شوک فرو برده است.

آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد این تصمیم را «مایوس‌ کننده» خواند و گفت به ایالت‌ها و کارفرمایان اعتماد کنید و در کنار دیگر کشورها مسیر رشد اقتصادی پایدار و کاهش کربن را در پیش ‌بگیرد.

دونالد ترامپ در تماس تلفنی با رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا شخصا آنها را در جریان تصمیم خود قرار داد و تاکید کرد که آمریکا نسبت به ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس و حفاظت از محیط زیست متعهد است. همزمان با اعلام این تصمیم دونالد ترامپ تاکید کرد که مذاکراتی را برای یک معاهده اقلیمی جدید را آغاز خواهد کرد.

اتحادیه اروپا

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، تصمیم ترامپ را «خطایی جدی» خواند و گفت که دنیا می‌تواند همچنان در زمینه هدایت مباره با گرمایش اقلیمی روی اروپا حساب کند.

روسای دولت‌های فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که «معاهده پاریس قابل مذاکره» نخواهد بود.

France, Germany, Italy issue joint statement saying Paris climate accord can’t be renegotiated. https://t.co/VozhLczAzM

— The Associated Press (@AP) 1 juin 2017

مانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تصمیم همتای آمریکایی‌اش را ناامید‌کننده خواند و گفت که دونالد ترامپ مرتکب اشتباهی شده که به زیان آینده کره زمین خواهد بود. او افزود که طرح جایگزینی وجود نخواهد داشت.

Statement on the US’ withdrawal from the Paris climate agreements. #parisagreementhttps://t.co/T4XOjWZW0Q

— Emmanuel Macron (@EmmanuelMacron) 1 juin 2017

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از تصمیم دونالد ترامپ اظهار تاسف کرد و گفت که عقب‌نشینی آمریکا به کل دنیا «آسیب» خواهد زد.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم با اعلام ناخرسندی خود از این تصمیم گفت: «پیمان پاریس منشور بین‌المللی مناسبی را برای رفاه و امنیت نسل‌های آینده فراهم می‌کند و این از طریق تضمین دسترسی شهروندان و کسب‌ و کارهایمان به انرژی ممکن خواهد شد.»

نخست وزیر ایتالیا، پائولو جنتیلونی هم گفت: «آمریکا نمی‌بایست از پیمان پاریس عقب‌نشینی می‌کرد.»

مارک روت، نخست وزیر هلند نیز تاسف خود را از تصمیم دونالد ترامپ ابراز داشت و گفت: «بدون همراهی آمریکا دستیابی به اهداف پیمان پاریس دشوارتر خواهد بود. با این حال بقیه کشورها به تعهد خود در قبال این پیمان عمل خواهند کرد.»

آمریکای شمالی و آمریکای لاتین

نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو هم ناامیدی عمیق خود را از تصمیم ترامپ ابراز داشت و عزم کشورش در حمایت از اقدامی بین‌المللی در مبارزه با تغییرات اقلیمی را یاد‌آور شد.

برزیل نیز ناامیدی و نگرانی خود را نسبت به عقب‌نشینی آمریکا از پیمان پاریس اعلام داشت.

آگهی

دولت آرژانتین نیز با ابراز تاسف خود از این تصمیم، تبعات آن بر کارایی پیمان پاریس و همینطور بر همبستگی و همکاری دیگر ملل در مسیر مقابله با تغییرات اقلیمی را یادآوری کرد.

مکزیک هم از جمع معترضان به تصمیم دونالد ترامپ عقب نماند و وزیر خارجه این کشور خواستار همکاری دیگر کشورها برای مقابله با تغییرات اقلیمی شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمانی ها رهبر کره شمالی را به ترامپ ترجیح می دهند

ترامپ بر سر دوراهی ماندن در پیمان پاریس یا خروج از آن

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم