آلمانی ها رهبر کره شمالی را به ترامپ ترجیح می دهند

آلمانی ها رهبر کره شمالی را به ترامپ ترجیح می دهند
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه آلمان: «ما نباید منتظر تصمیم های واشنگتن بمانیم و یا به واکنش نسبت به تصمیم های این کشور اکتفا کنیم.»

آگهی

وزیر امور خارجه آلمان روز سه شنبه اعلام کرد کشورش باید ضمن اتخاذ رویکردی قاطعانه تر در سیاست خارجی، به جای دنباله روی از آمریکا بیشتر منافع خاص خود را مورد لحاظ قرار دهد.

روابط نزدیک و سنتی میان برلین و واشنگتن پس از به روی کار آمدن دونالد ترامپ در بیست ژانویه گذشته به تدریج به تیرگی گرایید. رئیس جمهوری آمریکا با برلین بر سر ایران و کره شمالی اختلاف نظر دارد و مازاد تجاری آلمان و نوع روابط اقتصادی کشورش با بزرگترین اقتصاد اروپا را مورد انتقاد قرار داده است. ترامپ همچنین بارها به سرزنش برلین و دیگر کشورهایی پرداخته که بدهی های زیادی به ناتو دارند و با تصمیم به کنار کشیدن از توافقنامه های آب و هوایی پاریس شرکایش را نگران کرده است.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان که در جمع عده ای از سیاسمتداران و نمایندگان دولت در بنیاد کوربر سخن می گفت با اشاره به این نکته که دیدگاه سنتی آمریکا ناظر بر ایفای نقشی حفاظتی در حال فروپاشی است، تصریح کرد: کنارکشیدن آمریکا (از ایفای نقشی بین المللی) تنها به سیاست های خاص یک رئیس جمهور بستگی ندارد و این رویکرد با اعلام نتیجه انتخابات بعدی دچار تغییرات اساسی نمی شود.»

وزیر خارجه آلمان همچنین خاطرنشان کرد که آلمان باید به سرمایه گذاری در همکاری خود با آمریکا به عنوان شریک تجاری ادامه دهد اما در عین حال در مواقع وجود اختلاف نظر بایست برای دفاع از منافع خود قاطعیت بیشتری داشته باشد.

آقای گابریل به عنوان نمونه به تحرم های روسیه اشاره کرد که کنگره آمریکا تابستان گذشته بر ضد این کشور وضع کرد. این تحریم ها با تاثیر مخرب بر اقتصاد آلمان مانع ادامه همکاری شرکت‌های آلمانی در پروژه‌های خطوط لوله گاز روسیه شده اند.

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه ضمن هشدار نسبت به پایان توافقنامه هسته ای با ایران گفت این مسئله خطر وقوع جنگ را افزایش می دهد و امنیت بین المللی را به خطر خواهد انداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان همچنین با مخالفت نسبت به هر اقدامی در جهت تایید به رسمیت شناخته شدن بیت المقدس از سوی آمریکا به عنوان پایتخت اسرائیل گفت: «آلمان نباید منتظر تصمیم های واشنگتن بماند و یا به واکنش نسبت به این تصمیم ها اکتفا کند. ما باید موضع خود را به صراحت اعلام کنیم و به متحدانمان بفهمانیم که حد و حدود همکاری و همبستگی ما تا کجاست.»

بر اساس محتویات تحقیقی که توسط بنیاد کوربر منتشر شده شهروندان آلمانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را چالشی بزرگتر از رهبران مستبد کره شمالی، روسیه و یا ترکیه برای سیاست خارجی کشورشان می دانند.

آلمان پس از جنگ دوم جهانی سیاست خارجی محتاطانه و مبتنی بر اصول حاکم بر اتحادیه اروپا را درپیش گرفت اما طی دهه اخیر به تدریج نقش فعال تری در تحولات جهانی ایفا کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران جهان در شوک عقب‌نشینی آمریکا از پیمان پاریس

دونالد ترامپ با هدف حمایت از اقتصاد داخلی دو فرمان اجرایی جدید صادر کرد

بازتاب گسترده دست ندادن ترامپ و مرکل در اتاق بیضی شکل کاخ سفید