نگرانی از مواضع ترامپ؛ هیات بزرگ بازرگانی اتحادیه اروپا به تهران سفر کرد

نگرانی از مواضع ترامپ؛ هیات بزرگ بازرگانی اتحادیه اروپا به تهران سفر کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

درحالیکه موضع دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا نسبت به توافق هسته‌ای ایران و جامعه جهانی نگرانی هایی را درباره آینده اجرای برجام ایجاد کرده است، اتحادیه اروپا تلاش می کند ایران را به وفاداری به تعهدات خود ترغیب کند.

یک هیات بزرگ اقتصادی متشکل از پنجاه شرکت اروپایی به سرپرستی میگوئل آریاس کانیته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا، روز شنبه وارد ایران شد. خبرگزاری رویترز این سفر سیاسی‌اقتصادی را آخرین گام اتحادیه اروپا برای تقویت روابط تجاری ایران و اروپا توصیف کرده است.

دونالد ترامپ هفته گذشته ایران را به عدم پایبندی به «روح توافق هسته ای» متهم کرد. دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا می گوید در نگرانی‌های آمریکا نسبت به نقض حقوق بشر در ایران، برنامه توسعه موشک‌های بالستیک این کشور و حمایت تهران از گروههای شبه نظامی و دولت بشار اسد در سوریه شریک است، اما این نگرانی‌ها نباید عاملی برای بازگشت به قدرت «تندروها» در ایران شود.

یک دیپلمات اروپایی – که نخواست نامش فاش شود- در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «ما با این که این موضوعات باعث جدایی از توافق هسته‌ای شود، مخالفیم. چنین وضعیتی تنها به تقویت آنهایی (در ایران) کمک خواهد کرد که مواضع خصمانه تری دارند. [چنین رویکردی] باعث به قدرت رسیدن بدترین‌ها در نظام خواهد شد.»

به نظر می رسد سفر این هیات اروپایی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران هم در همین چارچوب انجام شده است.

آقای آرایس کانیته، در جریان یک نشست با علی اکبر صالحی، رئیس آژانس انرژی اتمی ایران، بار دیگر بر تعهد کامل اروپا به اجرای توافق هسته‌ای تاکید کرد. کمیسر انرژی اتحادیه اروپا که روز یکشنبه در اجلاس هم اندیشی ایران و اتحادیه اروپا با موضوع تغییرات آب و هوایی شرکت کرده بود گفت: «یک سال پیش در قالب یک هیات اروپایی به ایران سفر کردم و اکنون می بینم در این مدت همکاری ایران با اروپا بسیار پیشرفت کرده است.» از سوی دیگر، هیات اقتصادی اروپایی به همراه بانک‌های مرکزی ایران و آلمان روز شنبه یک کنفرانس کاری برگزار کردند.

علاوه بر دولت حسن روحانی، اتحادیه اروپا و بویژه اداره سیاست خارجی آن هم دستیابی به توافق هسته‌ای را یکی از نقاط قوت عملکرد خود می دانند.

ایران در ماههای گذشته همواره از عدم تاثیر چشمگیر اجرایی شدن برجام بر وضعیت اقتصادی خود انتقاد کرده است. با آنکه توانایی این کشور برای فروش نفت از زمان لغو و تعلیق تحریم‌های هسته‌ای در ماه ژانویه سال ۲۰۱۶ افزایش چشمگیری پیدا کرده و برخی شرکت‌های بزرگ نظیر ایرباس، بویینگ و پژو‌سیتروئن به بازار ایران بازگشته اند ، بسیاری از شرکتها، بانکها و موسسات مالی خارجی همچنان از ورود به ایران امتناع می کنند. نگرانی از درگیر شدن با تحریم‌های غیرهسته‌ای ایالات متحده آمریکا، یکی از دلایل اصلی این رویکرد محتاطانه به شمار می رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا ایران پس از حمله به اسرائیل گامی به سوی تغییر در دکترین هسته‌ای خود برمی‌دارد؟

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمایت نظامی از روسیه و سوریه وضع کرد