ترکیه روابط دیپلماتیک با هلند را به حالت تعلیق درآورد

ترکیه روابط دیپلماتیک با هلند را به حالت تعلیق درآورد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت ترکیه روابط دیپلماتیک خود با هلند را در سطوح عالی به حالت تعلیق درآورد.

آگهی

دولت ترکیه روابط دیپلماتیک خود با هلند را در سطوح عالی به حالت تعلیق درآورد. آنکارا همچنین اعلام کرده است تا زمانیکه دولت هلند شرایط این کشور را برای حل تنش بوجود آمده نپذیرد، اجازۀ بازگشت سفیر هلند را به ترکیه نمی دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که در واکنش به ممنوعیت سخنرانی وزرای ترکیه در هلند و آلمان، آنها را دولت های فاشیست نامیده، در گفت و گویی تلویزیونی تاکید کرده است این دو کشور بهای اقدامات خود را خواهند پرداخت. وی در این باره گفت : « دیر یا زود آنها تاوان خواهند داد اما ما می خواهیم که هلند را با اقدامات دیپلماتیک مجبور به پرداخت کنیم. اجازه نخواهیم داد که بی نتیجه رها شود.»

رئیس جمهوری ترکیه همچنین از تصمیم خود برای شکایت به دادگاه حقوق بشر علیه آمستردام برای ممنوعیت از سخنرانی وزرای ترکیه در هلند خبر داده است.

رجب طیب اردوغان در این باره گفت : « وزرای ما کارهای لازم را برای ارائۀ این شکایت انجام خواهند داد. از حالا می دانم چه پاسخی خواهیم گرفت اما ما هر کاری را که لازم بدانیم انجام خواهیم داد، ما راه خودمان را می رویم و آنها هم می توانند راه خودشان را بروند.»

این تنش دیپلماتیک میان دو کشور با انتخابات پارلمانی در هلند همراه شده که همگان در انتظار نتیجۀ آن بسر می برند. تمامی احزاب حاضر در این انتخابات با تصمیم دولت هلند مبنی بر ممنوعیت سخنرانی وزرای ترکیه به نفع کارزار آری به همه پرسی و تبلیغ برای این رای گیری موافق هستند.

این اقدام دولت هلند درگیری هایی را نیز میان اتباع ترکیه و پلیس هلند در پی داشته که می توان به تجمع اعتراضی شهروندان ترکیه در روتردام و در پی عدم اجازۀ ورود به وزیر خانوادۀ این کشور به کنسولگری ترکیه اشاره کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشکیل جلسه کابینه ترکیه برای اعمال تحریم علیه هلند

تبلیغ رای «آری» در همه پرسی؛ عامل تنش میان ترکیه و برخی کشورهای اروپایی

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین