استخر پارتی و رنگ پارتی؛ «جولان زامبی‌ها» یا تفریح جوانان ایران

استخر پارتی و رنگ پارتی؛ «جولان زامبی‌ها» یا تفریح جوانان ایران
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اگر در اوایل انقلاب اسلامی و دهه ۶۰، اوج تفریحات غیرقانونی مردم ایران، اجاره یک ویدئو و تماشای چند فیلم «غیرقانونی» کنار دوستان و خانواده بود، اینک و در دهه ۹۰ شمسی، زیر پوست شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران شکل تفریح جوانان تغییر کرده است. تفریحاتی که مقامات کشور به آن «فساد» و «جولان زامبی‌ها» می‌گویند اما جوانان ایرانی فارغ از برچسب‌های رایج، آشکارا به آن می‌پردازند.

در سال‌های اخیر در ایران، هفته‌ای نیست که خبری از بازداشت گروهی دختران و پسران جوان در مهمانی‌ها یا «شبکه‌های مدلینگ» و یا سایر فضاهایی که از نظر حکومت دارای اشکال است منتشر نشود، با این وجود، این جوانان، واهمه‌ای از بازداشت و مواخذه از سوی حکومت را ندارند و خیلی آسوده تصاویر خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

از سوی دیگر به هر میزان که حکومت ایران شکل مجازات‌ها را سخت‌تر می‌کند، مردم نیز راه‌هایی برای دور زدن آن پیدا می‌کنند. چندی قبل قوه قضائیه ایران تعدادی از دانشجویان جوان را که در یک پارتی مختلط شبانه در قزوین شرکت کرده بودند، بازداشت کرد و بلافاصله آنها را شلاق زد. پس از آن غلامحسین محسنی اژه‌ای با دفاع از شلاق زدن این افراد گفت که پارتی‌های مختلط «با هدایت یک جریان خاص» در کشور برگزار می‌شود و مدتی بعد از آن هم بخشنامه‌های سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از برگزاری هرگونه میهمانی مختلط صادر و ابلاغ شد. مقامات نیروی انتظامی هم ماموریت یافتند تا با سرکشی به باغ‌ها و برخی مجتمع های مسکونی از برگزاری احتمالی هرگونه مراسم مختلط «غیرقانونی» جلوگیری کنند. اما نتیجه این شد که نرخ‌های اجاره باغ‌ها و تالارها برای این قبیل میهمانی‌ها با شرط «امنیت» بالاتر رفت و شد « اجاره باغ به شرط تامین امنیت»!

همچنین به موازات سخت‌گیری‌های بیشتر حکومت، میهمانی‌ها و تفریحات دیگر جوانان نیز متنوع‌تر برگزار می‌شد، از «استخر پارتی» و «رنگ پارتی» گرفته تا قمارهای اینترنتی و کازینوهای زیرزمینی و یا شیوه‌های خشن‌تری مثل «ریل‌بازی» که در آن تعدادی جوان در یک شرط‌ بندی سرهای خود را روی ریل می‌گذارند تا قطار نزدیک شود و با نزدیک شدن قطار، آخرین فردی که سر خود را از روی ریل بردارد برنده مبلغی کلان خواهد شد. تفریح یا قماری که به نوشته یکی از روزنامه‌های کشور کشته هم داشته است.

گزارش ترس آور:شرط می بندند و سرشان را روی ریل قطار می گذارند .سه ماه پیش یک نفر در این شرط بازی جان باخت.https://t.co/1J3jWWav51

— Jila Baniyaghoob (@jilabani) January 3, 2017

رنگ‌پارتی: «جولان زامبی‌ها»

در همین راستا چند ماه قبل خبرگزاری اصول‌گرای فارس در گزارشی خبر داد که پارتی‌های شبانه دیگری در تهران شکل گرفته که نام آن «رنگ پارتی» است. این خبرگزاری در گزارشی با عنوان «جولان زامبی‌ها بیخ گوش مسئولین» نوشت: «این روزها پارتی‌های شبانه، شکل دیگری به خود گرفته و با عنوانی جدید به نام «رنگ پارتی»، بچه پولدارهای پایتخت را دور هم جمع می‌کند… رنگ پارتی که امروز دهان به دهان بین برخی بچه پولدارها در پایتخت و برخی شهرهای بزرگ می‌چرخد در نقاط مختلف تهران اجرا می‌شود اما پاتوق اصلی آنها معمولا در حاشیه شهر است.»

در رنگ پارتی دختران و پسران با لباسی که تم رنگی مشخصی دارد، مثلا سفید، سورمه‌ای و یا حتی قرمز در این مهمانی حاضر می‌شوند… در ابتدای مهمانی و در بدو ورود مهمان‌ها، به آنها قوطی‌های رنگ مخصوص قابل شستشو می‌دهند و به این ترتیب مهمانی رنگ‌ها آغاز می‌شود… نور و موسیقی و صدای دی جی و سرو الکل اساس مهمانی را تشکیل می‌دهد تا حاضران از این طریق به وجد بیایند و به سر و صورت و لباس همدیگر رنگ بپاشند.

فارس در مورد قیمت و امنیت اجاره محل برای برپایی چنین جشن‌هایی هم نوشته است: «با یکی از صاحبان معاملات ملکی در منطقه شهریار تماس می‌گیریم و می‌گوییم که برای هفته آینده جشن تولدی داریم که قرار است در آن رنگ پارتی هم داشته باشیم. مشاور املاک ابتدا می‌گوید مورد سراغ ندارد اما همین که صحبت از پول می‌شود، می‌گوید: مبلغ برای ۱۰ نفر مهمان یک میلیون تومان و برای تعداد ۸۰ نفر از ساعت ۷ شب تا ۲ بامداد، ۳ میلیون تومان است، اگر تعداد مهمان‌ها بیشتر شود قیمت هم بالاتر می‌رود. وقتی متوجه می‌شود هزینه برای‌مان مهم نیست، می‌گوید: باغی که من به شما معرفی می‌کنم جزو بهترین باغ‌های این منطقه است، خود صاحب باغ در تمام مهمانی‌ها حضور دارد و اکثر اوقات من هم خودم برای مهمانی دعوت می‌شوم. از او در مورد امنیت باغ و بگیر و ببند از سوی پلیس می‌پرسیم که می‌گوید: نگران نباشید صاحب باغ با آنها [نیروی انتظامی] آشنا است و از لحاظ امنیتی مشکلی پیش نمی‌آید.»

#دادستان_تهران خواستار برخورد با «#استخرپارتی_رنگ‌پارتی» شد
دادستان تهران می‌گوید که «شکل وقوع فساد» در ایران تغییرhttps://t.co/pWq0awpBWjpic.twitter.com/CYgJuKJudu

— آژانس خبرى ايرانINA2 (@ariuoz) January 26, 2017

دادستان تهران: شکل فساد در کشور تغییر کرده است

در همین راستا روز چهارشنبه ششم بهمن ماه عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشست مدیران دادستانی گفت در مقایسه با دهه ۶۰، شکل فساد در کشور تغییر کرده و به گفته او دیگر با شیوه‌های سنتی گذشته نمی‌توان با فساد مبارزه کرد.

به گزارش خبرگزاری میزان دادستان تهران گفت: «استخر پارتی، رنگ پارتی، تبلیغ در سیستم‌های اپراتور، فضای مجازی، استفاده از کارت‌های ماهواره‌ای و… نسبت به دهه اول انقلاب شکل وقوع فساد را تغییر داده؛ هر چند محتوای فساد حفظ شده است؛ لذا شیوه‌های سنتی گذشته دیگر کفاین نمی‌کند و موفقیت در پیشگیری از فساد اجتماعی، عزم تمام دستگاه‌ها مانند وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد ‌اسلامی،‌ آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگی را می‌طلبد.»

دولت‌آبادی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت که بر اساس گزارش نیروی انتظامی، تولید مشروبات الکلی در داخل کشور نیز افزایش یافته است. دادستان تهران در پایان سخنانش اما اذعان کرد که در حوزه‌های فرهنگی تنها مقابله و اقدامات سلبی جواب نمی‌دهد و «بازداشت افراد الزاما موجب تغییر طرز تفکر نمی‌شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستگیری ۲۳۰ جوان در تهران به علت شرکت در پارتی‌های شب یلدا

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا