مبارزه با داعش در عراق در سال ۲۰۱۶

مبارزه با داعش در عراق در سال ۲۰۱۶
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مبارزه با گروه داعش در سوریه و عراق در سال ۲۰۱۶ به اوج خود رسید.

آگهی

مبارزه با گروه داعش در سوریه و عراق در سال ۲۰۱۶ به اوج خود رسید. هفدهم اکتبر، عملیات باز پس گیری موصل از دست گروه دولت اسلامی موسوم به داعش توسط نیروهای عراقی آغاز شد و پس از ماه ها آماده سازی و پیشروی آهسته، بالاخره نیروهای عراق به حومه موصل مرکز استان نینوا رسیدند.

مبارزان کرد پیشمرگه، شبه نظامیان شیعه «بسیج مردمی عراق»، شبه نظامیان قبایل سنی، سربازان ارتش عراق و سربازان ویژه ضد تروریسم نیروی صد هزار نفری عراق برای عملیات آزادسازی موصل، دومین شهر مهم این کشور از دست گروه داعش را تشکیل می دهند.

بازپس گیری این شهر که از سال ۲۰۱۴ در اشغال گروه داعش است، نقطه استراتژیکی برای عقب راندن این محسوب می شود.

در طرح این نبرد نیروهای پیشمرگه در شمال، نیروهای ویژه عراق در شرق، ارتش این کشور در جنوب و شبه نظامیان شیعه بسیج مردمی غرب این شهرستان موصل را محاصره کرده اند.

شبه نظامیان بسیج مردمی (حشد الشعبی) در محور غربی و در فاصله با مرزهای شهر موصل مستقر شده اند تا از خروج ورود نیروهای داعش به شهر رقه در سوریه جلوگیری کنند. گرچه این گروه بدلیل بافت سنی نشین شهر موصل، تنها در اطراف شهر تلعفر در استان نینوا موضع گرفته اند و وارد شهر موصل نشده اند.

البته این محاصره و بسته شدن راه ها مانع از خروج غیر نظامیان از شهر موصل می شود. بنابراین نیروهای عراقی مجبور به پیشروی آهسته و پاکسازی خانه به خانه در مناطق بازپس گرفته هستند و نمی توانند از حمله هوایی سنگین و توپخانه های خود استفاده کنند.

هر چه حلقه محاصره برای نیروهای داعش تنگتر می شود، آنها بر تعداد عملیاتهای انتحاری و انفجار خودروهای بمبگذاری شده می افزایند. تونل های حفاری شده توسط این گروه در سطح شهر نیز به آنها در انجام اینگونه عملیات ها کمک می کند.

نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت ۸/۱ میلیونی موصل در میانه این نبرد در شهر به دام افتاده اند و راه فراری ندارند. به آنها گفته شده است که تا زمان پاکسازی ارتش از نیروهای داعش در خانه های خود بمانند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد تا هشت هفته پس از آغاز عملیات آزادسازی، نزدیک به نود هزار نفر از مردم موصل خانه های خود را ترک و از شهر خارج شدند.

با از راه رسیدن زمستان مردم این شهر به غذا، لباس و سوخت نیاز دارند. توزیع کمکها و مواد غذایی نیز همواره با مشکلاتی روبروست. هجوم مردم، تقسیم ناعادلانه و در نتیجه آشوب از مشکلات توزیع کمک ها در این موقعیت حساس است.

حسام عبدالهادی یکی از ساکنین موصل ی گوید: «مقدار کمکهای بشردوستانه کم است. اگر مردم گرسنه نبودند، هجوم نمی آوردند. مردم گرسنه اند. اگر گرسنه و خسته نبودند اینکار را نمی کردند.»

قبل از رسیدن به شهر موصل، نیروهای دولت عراق شهر کلیدی دیگری را آزاد کرده بودند. اما پیش از خروج از شهر نفت خیز «قیاره»، نیروهای داعش ۱۸ حلقه چاه نفت را به آتش کشیدند. دود سفید حاصل از این آتش مانع از دید جنگنده های نیروهای ائتلاف شد.

نیروهای عراق در ماه نوامبر شهر نمرود در ساحل شرقی رود دجله و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی موصل را پس از دو سال تسلط گروه داعش، باز پس گرفتند. ۷۰ درصد از بناهای این شهر آشوری باستانی در بین النهرین، توسط نیروهای داعش تخریب شد.

همانطور که در آنسوی مرز در سوریه نیز گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، ابنیه شهر باستانی پالمیرا در استان حمص را ویران کردند. پالمیرا در ماه مارس توسط ارتش سوریه و با کمک نیروی هوایی روسیه بازپس گرفته شد.

با اینحال، این شهر روز دهم دسامبر زمانی که ارتش سوریه و نیروهای ائتلاف در بنرد حلب بودند، دوباره توسط داعش اشغال شد.

قرار گرفتن پالمیرا در میان صحرا و وجود کوه ها در اطراف آن باعث ضربه پذیری آسانتر این شهر شده و دفاع از آن را مشکل می کند.

حال گروه داعش در سوریه و عراق تحت فشار قرار گرفته است؛ در عراق با محاصره موصل و در سوریه با نزدیک شدن نیروهای مبارز کرد به «رقه» مرکز این گروه (داعش).

در روزهای پایانی ماه نوامبر، نیروهای کرد و عرب «دموکراتیک سوریه» با حمایت ایالات متحده، حمله به شهر رقه مرکز استان رقه را برای بازپس گیری این شهر از بین بردن گروه داعش آغاز کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

حملات شبه‌نظامیان عراق علیه آمریکا به درخواست فرمانده سپاه قدس ایران فروکش کرده است