واکنش ظریف به تمدید تحریم‌های ایران در سنای آمریکا: اثر اجرائی ندارد

واکنش ظریف به تمدید تحریم‌های ایران در سنای آمریکا: اثر اجرائی ندارد
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های ایران در‌آمریکا اثر اجرائی ندارد. پیش از این شماری از مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله رهبر ایران به صراحت اعلام کرده بودند که تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های ایران توسط ایالات متحده آمریکا نقض برجام است.

نمایندگان مجلس سنای ایالات متحده آمریکا روز پنجشنه ۱۱ آذر ماه طرح تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کردند. این طرح هم‌اکنون باید برای تبدیل شدن به قانون به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برسد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به هند سفر کرده است، روز شنبه ۱۳ آذر ماه در فرودگاه «ایندرا گاندی» دهلی نو در واکنش به تمدید این طرح گفت: «همانطور که در گذشته مقامات آمریکایی موظف بودند اجرای تحریم‌ها را متوقف کنند اکنون هم اجرا متوقف است و شرایط برای کشورهای ثالث تفاوتی ندارد.»

آقای ظریف افزود: «کاری که کنگره امریکا کرده است در صورتی که به امضای رئیس جمهور امریکا هم برسد اثر اجرایی ندارد.» وی با بیان اینکه آمریکا برخلاف تعهدات خودش عمل می‌کند گفت: «تمدید تحریم‌ها ضد ایران از نظر جامعه بین‌المللی بی اعتباری دولت آمریکا را نشان می‌دهد.»

وزیر امور خارجه ایران در پایان گفت: «ما نیازی نداریم که با مقامات هند، چین و ژاپن درباره این اقدام آمریکا وارد گفتگو شویم… کار آفرینان این سه کشور تمایل دارند در ایران سرمایه گذاری کنند و این تصمیم آمریکا اثری بر سرمایه گذاری این کشورها در ایران ندارد.»

President Obama to sign Iran sanctions bill https://t.co/UxNaM8bhxCpic.twitter.com/IRN8zfYijC

— CNN International (@cnni) December 2, 2016

در همین راستا روز جمعه ۱۲ آذر ماه اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید با اعلام اینکه قانون تحریم‌های ایران تداخلی با برجام ندارد گفت: «انتظار می رود باراک اوباما طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران برای ۱۰ سال را امضا کند، ولی این مصوبه به وزیر امور خارجه اختیار می‌دهد تازمانی که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند باشد، تحریم‌های هسته‌ای را از این مجموعه حذف کند.»

اریک شولتز افزود: «ما از قبل هم گفته‌ایم که تمدید قانون تحریم‌های ایران ضرورتی ندارد، بلکه برعکس هدف ما این بوده است که از اجرای درست و کامل توافق با ایران اطمینان حاصل کنیم.»

پیشتر علی خامنه‌ای، رهبر ایران در واکنش به تمدید تحریم‌های ایران در کنگره گفته بود که این مسئله «نقض برجام» است و ایران قطعا واکنش نشان خواهد داد. همچنین علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفته بود اگر رئیس‌جمهور آمریکا مصوبه تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ایران را اجرا کند، این موضوع نقض صریح برجام است و ایران از قبل پیش‌بینی‌های لازم را در این باره کرده است. شماری دیگر از مقامات ایران هم در روزهای گذشته صریحا اعلام کردند که تمدید قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران نقض صریح توافق هسته‌ای است.

رهبر جمهوری اسلامی: تحریم جدید نقض #برجام است، واکنش نشان خواهیم داد https://t.co/azDWPdq6igpic.twitter.com/NY0zbyDE0y

— euronews فارسی (@euronews_pe) November 23, 2016

در رویدادی دیگر نیز مجلس شورای اسلامی در واکنش به مصوبه مجلس سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله ایران، طرحی سه فوریتی را برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای تهیه کرده‌ است. اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس ایران در این رابطه گفته است این طرح سه فوریتی که «در حال اضطرار» تهیه شده، دولت را مکلف می‌کند در صورت تائید مصوبه سنای آمریکا توسط رئیس جمهور آمریکا، به توافق برجام پایان دهد.

هرچند قرار است طرح مجلس برای ادامه غنی‌سازی روز یکشنبه مطرح شود، اما محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس روز شنبه ۱۳ آذر ماه ارجاع احتمالی طرح سه‌ فوریتی برای مقابله با مصوبه سنای آمریکا به هیات رییسه مجلس را «در حد گمانه زنی و لابی» دانست و گفت: «بنده تصور می‎کنم، دوستان می‎خواهند به حق، اهمیت مسئله را نشان دهند و این اقدام آنها حامل یک پیام سیاسی به طرف آمریکایی باشد. لیکن به زعم اینجانب با توجه به اینکه هنوز رییس جمهور آمریکا این مصوبه را امضا نکرده؛ لزومی برای تصویب طرح سه فوریتی فعلا وجود ندارد.»

طرح سه فوریتی مجلس برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ایhttps://t.co/aQ8zc1HkrL

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) December 2, 2016

قانون تحریم‌های ایران و لیبی در سال ۱۹۹۶ در دولت بیل کلینتون در واکنش به برنامه هسته‌ای و اقدامات ایران در حمایت از تروریسم تصویب شد. طبق این قانون – که در زمان تصویب به نام «قانون داماتو» شناخته می‌شد- سرمایه‌گذاری بیشتر از۴۰ میلیون دلار در صنایع ایران به ویژه در صنایع انرژی برای شرکت‌های آمریکایی و دیگر کشورها ممنوع است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟