مطهری با دفاع از گشایش دفتر اتحادیه اروپا: حکومتی که پایگاه مردمی دارد، ترس ندارد

مطهری با دفاع از گشایش دفتر اتحادیه اروپا: حکومتی که پایگاه مردمی دارد، ترس ندارد
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ایران با دفاع از گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران گفت: «حکومتی که پایگاه مردمی خوبی دارد، از ایجاد این دفترها نباید نگران باشد.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا علی مطهری، نماینده مردم تهران و نایب رئیس مجلس ایران روز شنبه ۲۲ آبان ماه گفت: «ممکن است اروپایی‌ها انتقادهایی نسبت به رعایت حقوق بشر در ایران داشته باشند که به اعتقاد من برخی از آنها درست است… ما باید انتقادهای حقوق بشری درست را بپذیریم و اگر انتقاد درستی وجود دارد، باید قبول کنیم و لجاجت نداشته باشیم.»

امام جمعه شیراز:
هدف از راه‌اندازی دفتر اتحادیه اروپا در ایران جاسوسی استhttps://t.co/E1kKq4PA9v

— The Godfather (@shahinsartipi) November 11, 2016

افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران با واکنش متفاوت مقامات ایران روبرو شده است. دولت حسن روحانی و برخی دیگر از مقامات ایران با گشایش این دفتر موافق هستند، در مقابل بسیاری از چهره‌های اصول‌گرا و امامان جمعه با آن مخالف هستند و این دفتر را راهی برای «نفوذ» کشورهای غربی و سیاست‌های‌شان می‌دانند. پس از آنکه محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افتتاح این دفتر را تاسیس «لانه جاسوسی» خواند، در هفته گذشته نیز برخی از امامان جمعه به این موضوع حمله کردند. محسن مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران را به صلاح جامعه اسلامی ندانسته و گفته بود این دفتر در آینده به «لانه فساد و جاسوسی» برای غربی‌ها در ایران تبدیل خواهد شد. امام جمعه شیراز نیز در این رابطه گفته بود: «افتتاح دفتر اتحادیه اروپا که این روزها از زبان این و آن شنیده می‌شود خطری است بزرگ که جامعه ما را تهدید می‌کند.» پیشتر نیز محمدرضا نقدی٬ فرمانده سازمان بسیج خطاب به اتحادیه اروپا گفته بود: «شما غلط می‌کنید که در ایران دفتر بزنید.»

اما علی مطهری گفته است پیش از بازگشایی این دفتر نمی‌توانیم پیش‌داوری کنیم. وی در عین حال موضوع حقوق بشر را به دو بخش «احکام اسلام» و «امور مشترک بشری» تقسیم کرده و گفته است: «احکام اسلامی قابل بحث نیست و برای غربی‌ها هم قابل فهم نیست و در زمینه‌هایی چون حکم قصاص و احکام شرعی، اختلاف ایران و غرب قابل حل نیست.»

روز جمعه ۲۱ آبان ماه نیز مجید تخت روانچی، معاون وزارت خارجه ایران با اشاره به گفتگوهای حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپا گفته بود که در این مذاکرات ما خطوط قرمز خود از جمله بحث اعدام و قصاص را کنار نمی‌گذاریم. پیشتر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در این رابطه گفته بود: «نگاه ما به مقوله حقوق بشر از نگاه اسلامی ویژگی خاصی دارد که شاید برای برخی از آنها قابل درک نباشد، ما می‌توانیم سخنان آنها را بشنویم و نگاه خود را هم به آنها اعلام کنیم.»

سخنگوی وزارت #خارجه: بعید می دانم به زودی دفتر اتحادیه #اروپا در #تهران افتتاح شود. ما هنوز نظر دقیق و جامع کشور را در این مورد نداریم.تسنیم pic.twitter.com/RHFmeEuWfb

— mohsen salehi (@salehi_mohsen) November 7, 2016

فروردین ماه سال ۱۳۹۳ کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا پیش‌نویس قطعنامه راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران را تصویب کرد. اولین اقدام عملی که بر اساس این پیش‌نویس اتحادیه اروپا مایل بود در قبال ایران انجام دهد، افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران است. هفته گذشته مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفته بود مراحل داخلی افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال انجام است و ظرف چند ماه آینده این دفتر باز خواهد شد. ساعاتی بعد از اظهارنظر آقای تخت‌روانچی، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «بعید می دانم به زودی دفتر اتحادیه اروپا در تهران افتتاح شود.»

بیشتر بخوانید: ایران: دفتر اتحادیه اروپا در تهران تا چند ماه دیگر افتتاح می‌شود

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل چه تاثیری بر زندگی شهروندان عادی ایران می‌گذارد؟

پلیس ایران دور جدید سخت‌گیری‌ها برای حجاب اجباری را آغاز کرد

ایران یک کشتی «مرتبط با اسرائیل» را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد