ایران: جیسون رضاییان به عنوان تبعه ایرانی نمی‌تواند علیه ما شکایت کند

ایران: جیسون رضاییان به عنوان تبعه ایرانی نمی‌تواند علیه ما شکایت کند
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به پرونده جیسون رضائیان گفت که آقای رضاییان و دیگر ایرانیان آزاد شده «که مدعی شکایت علیه کشورمان هستند تبعه ایرانند و نمی‌توانند در دادگاه های دیگر کشورها علیه ما اعلام جرم کنند.»

جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی آمریکایی روزنامه واشنگتن پست که حدود ۱۸ ماه در تهران زندانی بود به خاطر دوران زندان خود علیه ایران به دادگاهی فدرال در آمریکا شکایت کرده است. آقای رضاییان در شکایت خود گفته است که گروگان ایران بوده و در طول ۱۸ ماه زندان، مورد آزار روحی و جسمی قرار گرفته بود.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی:
روایت بازپس‌گیری دارایی‌های مصادره شده #ایران و سود آن در پرونده #جیسون_رضاییانhttps://t.co/ZZcDBl09X7

— خانه ملت (@icana_ir) July 24, 2016

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ در پاسخ به پرسشی درباره شکایت جیسون رضاییان گفت: «کتاب اینگونه روابط میان ایران و آمریکا باز است و شاهنامه به انتها نرسیده است. مسائل متعددی هست که آنان به عنوان ابزارهای مختلف علیه ما استفاده می‌کنند و من نمی‌توانم بگویم داستان تمام شده است و به انتهای قصه رسیده‌ایم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: «تصور و قرار ما این نیست که با آمریکایی‌ها به نقطه مشخص و روشنی رسیده‌ایم؛ ما و آنان در موضوع هسته‌ای مذاکراتی داشتیم و به تفاهماتی با این کشور و برخی کشورهای اروپایی رسیدیم که در صددیم تفاهمات را اجرایی کنیم. آنچه مرتبط با ما بود اجرا کردیم اما بدعهدی‌ها و بدقولی‌ها در طرف مقابل به ویژه از جانب آمریکا وجود دارد و ما مصریم که آنان تعهدات‌شان را انجام دهند و خلاف تعهدات‌شان عمل نکنند.»

همزمان با اجرایی شدن برجام، در دی ماه سال گذشته جیسون رضاییان خبرنگار واشینگتن‌پست، امیر حکمتی تفنگدار پیشین نیروی دریایی آمریکا، سعید عابدینی نوکیش مسیحی و نصرت‌الله خسروی رودسری، چهار شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار از زندان‌های ایران آزاد شدند و در قبال آزادی این زندانیان دولت آمریکا هم با آزادی هفت ایرانی زندانی در این کشور، موافقت کرد. علاوه بر جیسون رضائیان، امیر حکمتی، تفنگدار پیشین ارتش آمریکا که پیشتر در ایران زندانی بود نیز از ایران به اتهام «شکنجه در زمان بازداشت» شکایت کرده است. در هفته گذشته نیز نصرت‌الله خسروی رودسری یکی دیگر از چهار زندانی دو تابعیتی (ایرانی آمریکایی) در یک دادگاه آمریکا علیه ایران شکایت کرده و خواستار پرداخت بیش از ۴۰ میلیون دلار غرامت شده بود.

قاسمی،سخنگوی وزارت خارجه:
گفت‌وگوهای ایران و اروپا در ماه دسامبر در بروکسل برگزار می‌شودhttps://t.co/3yuLunryqn

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) October 24, 2016

برگزاری مذاکرات ایران و اروپا؛ ماه آینده میلادی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دومین دور گفتگوهای ایران و اروپا ماه دسامبر در بروکسل برگزار می‌شود.

بهرام قاسمی در این رابطه گفت:‌ «مسائل مختلفی از جمله در زمینه فناوری، سرمایه ایرانیان مقیم در اروپا و بسیاری از پارامترهایی که می‌تواند در روابط دو طرف مطرح باشد در این مذاکرات مطرح است و معاون وزیر خارجه سرپرستی این مذاکرات را بر عهده دارد.»

وی همچنین درباره موضوع حقوق بشر و طرح آن در این مذاکرات گفت: «موضوع حقوق بشر می‌تواند یکی از مسائلی باشد که در این مذاکرات مطرح می‌شود اما الزاما این مذاکرات حول محور حقوق بشر نیست، ما مسائل زیادی را با طرف اروپایی داریم. در بحث حقوق بشر، دیدگاه ها و نگاه های خود را بر اساس دین اسلام و نیز قانون اساسی داریم و آنها هم نگاه خود را دارند که می‌توانیم در این خصوص شنونده نظرهای یکدیگر باشیم.»

گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا پس از اجرایی شدن برجام در روز ۲۶ دی ماه سال گذشته آغاز شد. اوایل سال ۱۳۹۵ و به دنبال سفر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، ایران و اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی بر گفتگوهای سیاسی سالانه و منظم و همچنین همکاری‌های اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا تاکید کردند. دو طرف همچنین تاکید کردند که وارد گفتگوهای حقوق بشری هم بشوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟