سپاه پاسداران ایران: بازداشت ۱۱ نفر از اعضای یک شبکه مدلینگ در زاهدان

سپاه پاسداران ایران: بازداشت ۱۱ نفر از اعضای یک شبکه مدلینگ در زاهدان
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مرکز اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که یک شبکه سازمان یافته مدلینگ در زاهدان شناسایی و ۱۱ نفر از اعضای آن بازداشت شدند و ۵۰ نفر دیگر نیز در این رابطه «احضار و ارشاد» شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی مرکز اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان این شبکه مدلینگ در زاهدان را «بزرگترین شبکه سازمان‌یافته رواج فساد» در این استان نامیده و گفته است ۱۱ نفری که دستگیر شده اند «سرشبکه های» این گروه بوده اند.

کاربران اینترنت بازداشت مدل های ایرانی در شبکه های اجتماعی را محکوم کردند https://t.co/h9j6TGIdGD

— Sputnik Persian (@sputnik_persian) May 17, 2016

هویت این افراد اعلام نشده و در اطلاعیه سپاه سیستان و بلوچستان تنها گفته شده است که اتهام افراد دستگیر شده «شرکت در پروژه نفوذ فرهنگی و رخنه به اعتقادات جوانان، فراهم کردن فساد و ترویج ابتذال و فحشا در شبکه‌های مجازی و آتلیه‌های زیرزمینی و رواج مدلینگ و عکاسی‌ های غیرمجاز و انتشار آن در فضای مجازی در جهت کسب درآمد نامشروع» بوده است.

در این اطلاعیه همچنین گفته شده که تعداد سه باب آتلیه زیرزمینی از این افراد کشف و پلمب و تمام صفحات مجازی فعال این شبکه هم مسدود شده است.


اردیبهشت ماه سال جاری سپاه پاسداران اعلام کرد که در پروژه‌ای به نام «عنکبوت ۲» هشت نفر را که در حوزه مدلینگ کار می کردند و در اینستاگرام فعالیت داشتند بازداشت کرده است.

در حالی که در ماه های گذشته مقام های قضایی و امنیتی ایران از برخورد با گروه‌های مدلینگ در برخی استان‌های ایران خبر داده بودند، اما استان سیستان و بلوچستان به دلیل انواع محرومیت، کمتر سابقه ای در این باره داشته است.

شهریور ماه سال جاری رئیس پلیس امنیت عمومی سیستان و بلوچستان از بازداشت سه فعال در زمینه مدلینگ در زاهدان خبر داده و گفته بود: «در پی دریافت گزارشی مبنی بر فعالیت یک شبکه مدلینگ که در آن تعدادی از بانوان جوان با عنوان مدل، خود را به متصدیان واحدهای صنفی به ویژه آرایشگاه های زنانه و عکاسی ها معرفی و از طریق یک واحد عکاسی در شهر زاهدان از آنها عکس مبتذل با برند و تحت تبلیغ محصول مورد نظر تهیه و از طریق فضای مجازی انتشار می یافت و باعث فساد و بی بند و باری می شدند، بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.»

زاهدان؛ بازداشت سه فعال در زمینه مدلینگ https://t.co/mZGBYtg64Upic.twitter.com/XpHUvKsA7A

— Human Rights In Iran (@HumanRightIran) September 7, 2016

در استان تهران سابقه این بازداشت ها بیشتر بوده است و در آخرین مورد مرکز جرائم سازمان‌یافته سایبری وابسته به سپاه پاسداران، شهریور ماه اعلام کرد که مدیران ٤٥٠ صفحه و گروه در شبکه‌های اجتماعی به اتهام «مدلینگ مجرمانه» دستگیر و یا احضار شده‌اند.

مهر ماه سال جاری نیز بسیج شهرستان نیشابور اعلام کرد که نیرو‌های بسیج ۴۶ نفر را در نیشابور و مشهد به خاطر شرکت در دو پارتی شبانه و فعالیت در عرصه مدلینگ بازداشت کردند.

سپاه پاسداران ایران پیشتر اعلام کرده بود که در راستای برخورد با مدلینگ، عملیاتی به نام «عنکبوت ۲» داشته و در این راستا افرادی را که در شبکه‌های غیراسلامی مدلینگ به خصوص در شبکه اینستاگرام فعالیت می کردند بازداشت کرده است.


در اینستاگرام شبکه هایی وجود دارد که در حوزه «مدلینگ اسلامی» فعالیت می کنند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز در چندین نوبت از برنامه قوه قضائیه برای مبارزه با مزون‌های مرتبط با مدلینگ خبر داده است. آقای دولت آبادی در نشستی در اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود: «ظرف دو سال گذشته در حوزه مبارزه با آرایشگاه‌ها و مزون‌های مرتبط با مدلینگ حدود ۵۰ آرایشگاه،‌ ۵۰ مزون و ۵۰ آتلیه عکاسی تحت نظر شاخه اطلاعاتی و قضایی در آمدند و دستگیری های خوبی انجام و صفحات زیادی بسته شد.»

الهام عرب، یکی از مدل‌های ایرانی یکی از افرادی بود که در نشستی با حضور آقای دولت آبادی حاضر شد و در مورد فعالیت‌هایش به عنوان یک مدل گفت: «میانگین درآمد یک مدل حدود ۱۰ میلیون تومان است. مدلها توسط گریمورها و عکاس‌ها در اینستاگرام مطرح و معروف می‌شوند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گشت‌ شبانۀ نیروهای بسیج در قالب طرح «حماسۀ خدمت و امنیت»

دستگیری هشت نفر در جریان پروژه عنکبوت ۲

از ماه عسل تا دادسرا؛ بازداشت مدل‌های بی‌حجاب ایرانی