دلایل آتش سوزیهای گسترده در جنگلهای پرتغال چیست؟

دلایل آتش سوزیهای گسترده در جنگلهای پرتغال چیست؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

این حادثه ای است که هر سال اتفاق می افتد: هر تابستان، با وقوع حریقهایی که هزاران هکتار از مناطق جنگلی را طعمه آتش می کنند، آتش نشانان پرتغالی روی آرامش نمی…

آگهی

این حادثه ای است که هر سال اتفاق می افتد: هر تابستان، با وقوع حریقهایی که هزاران هکتار از مناطق جنگلی را طعمه آتش می کنند، آتش نشانان پرتغالی روی آرامش نمی ببیند.
پرتغال بیش از هر کشور اروپایی دیگری دچار آتش سوزی می شود. بیش از یک سوم آتش سوزیهای ثبت شده در منطقه مدیترانه از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۳ در خاک پرتغال اتفاق افتاده اند.

برای بررسی این مسئله با جایمه مارتا سوارز، رئیس سازمان آتش نشانی پرتغال گفتگو می کنیم.

فیلیپا سوارز: «روز خوش. چرا این همه آتش سوزی در پرتغال داریم؟»

جایمه مارتا سوارز: «به نظر من مسئله به مدیریت نادرست جنگلها در پرتغال مربوط می شود. سامانه مناسبی برای جلوگیری از حریق در جنگلها وجود ندارد، و شهرها و مناطق اطراف شهرکهای صنعتی از این نظر تجهیز نشده اند. به اینها اضافه کنید دمای بالای هوا را، که تحت تأثیر جریانهای مدیترانه ای است، و رطوبت پایین هوا و وزش بادهای ناگهانی، و خود جنگل که مثل هیزم عمل می کند، و اینها همه دست به دست هم می دهند و کشور ما را به یک مشعل دائمی مبدل می کنند. من مقامات سیاسی را مقصر می دانم، مسئولانی مثل وزیر کشاورزی، وزیر جنگلداری، و مقامات سازمان حراست از طبیعت و جنگلها، که در سالهای گذشته اقدام مؤثری برای تغییر وضع جنگلها نکرده اند.»

فیلیپا سوارز: «ما هر سال با همین مشکل مواجه ایم و باید برای جلوگیری از آن سرمایه گذاری کنیم. چرا به نظر می رسد که تغییری اتفاق نمی افتد؟»

جایمه مارتا سوارز: «من فکر می کنم سیاستمدارانی که مسئولیت این حوزه را بر عهده دارند از خیلی جهات بی کفایت اند. افراد شایسته ای در این زمینه در کشور ما وجود دارند. کاری که لازم است بکنیم این است که امکان بهره برداری از دانش آنها را فراهم کنیم. این طور مواقع، سیاستمداران که سخنرانان خبره ای هستند حرفهای زیادی درباره اقدامات جاری می زنند، اما اکثر آنها چیزی از اصل ماجرا نمی دانند. به عقیده من، خیلی از افرادی که در کابینه های متعدد حضور داشته اند، و نه فقط کابینه فعلی، آنهایی که مسئول رسیدگی به وضع جنگلها هستند، هیج چیزی درباره مشکلات موجود نمی دانند.»

فیلیپا سوارز: «آتش نشانان پرتغال چه امکاناتی برای مقابله با این حریقها دارند؟ تجهیزات کافی برای این کار دارند؟»

جایمه مارتا سوارز: «آنچه می تواند مایه افتخار مردم پرتغال باشد سامانه حراست شهری و بخش مربوط به مقابله با حریق در جنگلها است که، برخلاف سازمانهای جنگلداری، به شکل درخشانی توسعه یافته است. از این نظر، ما همسطح بهترین کشورها در اروپا و سراسر دنیا هستیم. در سال جاری، ما احتمالاً بهترین مدیریت تجهیزات و امکانات را داشته ایم، برنامه های آموزشی و تمرینات بیشتری برگزار می کنیم، و به دنبال هماهنگی بیشتر با سایر دستگاهها، مانند گارد ملی جمهوری و ارتش هستیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حریق در جزایر مادیرای پرتغال سه قربانی گرفت

آتش‌سوزی در دانمارک؛ ساختمان قدیمی بورس کپنهاگ در میان شعله‌ها سوخت

سلمان رشدی چند شب پیش از چاقو خوردن خواب دیده بود