افزایش انتقادها از رئیس کمیسیون اروپا پس از برکسیت

افزایش انتقادها از رئیس کمیسیون اروپا پس از برکسیت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نشست روز چهارشنبه سران اتحادیه اروپا اگرچه قرار بود با خط و نشان کشیدن هایی برای بریتانیا همراه باشد اما در این نشست تنها دیوید کامرون هدف قرار نگرفت بلکه پیکان انتقادها به سمت رئیس کمیسیون اروپا نیز

آگهی

نشست روز چهارشنبه سران اتحادیه اروپا اگرچه قرار بود با خط و نشان کشیدن هایی برای بریتانیا همراه باشد اما در این نشست تنها دیوید کامرون هدف قرار نگرفت بلکه پیکان انتقادها به سمت رئیس کمیسیون اروپا نیز نشانه رفت.

ژان کلود یونکر که طی ماه های اخیر نسبت به سیاست های اتخاذ شده از سوی کمیسیون اروپا بارها مورد انتقاد قرار گرفته بود این بار نیز به منتقدانش اینگونه پاسخ گفت: «رسانه ها نوشته بودند که هلندی ها علیه توافق اتحادیه اروپا با اوکراین رای دادند زیرا من زیاد در مورد آن دخالت کرده بودم و الان می گویند بریتانیایی ها به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند بازهم به دلیل دخالت های زیاد من بود. واقعیت این است که این انتقادها برای من اهمیتی ندارد.»

منتقدان آقای یونکر پس از همه پرسی بریتانیا او را متهم کرده اند که پیش از برپایی این همه پرسی از موقعیت خود برای سخنرانی در دفاع از اتحادیه اروپا استفاده نکرده است. بر این اساس بسیاری حتی او را مقصر در نتیجه همه پرسی می دانند که بازتاب آن در سراسر اتحادیه در حال گسترش است. برخی از رهبران اروپایی حتی معتقدند که مشکلات جاری در این اتحادیه پنهان نگه داشته شده اند و برکسیت درسی است که نشان دهنده همین مشکلات پنهان است.

بئاتا شیدلو، نخست وزیر لهستان می گوید: «انعکاس همه پرسی بریتانیا دوره ای از بحران ها است که بر اتحادیه اروپا تاثیر بلندمدت خواهد داشت. رهبران اروپایی تاکنون برای حل این بحران ها ناتوان بوده اند و همواره تلاش کرده اند آنها را پنهان نگه دارند.»

شهروندان اروپایی طی سالهای گذشته بارها به اشکال مختلف، نگرانی خود از گسترش نهادگرایی در اتحادیه اروپا را نشان داده اند. در همه پرسی هلند در خصوص قرارداد تجاری با اوکراین، تنها ۳۰ درصد از شهروندان هلندی شرکت کردند که این نشان دهنده کاهش محبوبیت اروپای واحد درمیان مردم این کشور است.

الن بلودت، مسئول بنیاد مطالعات پیشرفته اروپا می گوید: «چیزی که الان باید به آن توجه کنیم، این است که اتحادیه اروپا از پروژه یک گروه خاص به پروژه ای شهروندی تبدیل شده است. در این حالت باید بیشتر بر توسعه مشروعیت دموکراسی تمرکز کنیم.»

اعتراض ها به «پیمان تجاری و سرمایه گذاری ماورای آتلانتیک» نیز نوعی دیگر از انتقاد مردم اروپا از تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون بود. معترضان به آنچه «پیمان تجاری و سرمایه گذاری ماورای آتلانتیک» یا (تی.تی.آی.پی) نامیده می شود، با برپایی تظاهرات های گسترده می گویند این مذاکراتی که تاکنون جزئیات آن منتشر نشده، یک سری مذاکرات غیردموکراتیک همراه با زد و بندهای سیاسی بین روسای کشورها است که منافع شهروندان را در بر نمی گیرد.

ژان کلود یونکر فردی بود که این مذاکرات را از سر گرفت و خطاب به منتقدان نیز گفت:«طبیعت چنین قراردادهایی این است که مفاد آن به دلیل پیچیده بودن به اطلاع مردم عادی نرسد.»

اما آیا برکسیت درسی برای رهبران اروپایی برای تغییر رویکرد آنها خواهد بود؟

پس از برکسیت برخی از سران کشورها از جمله رئیس جمهوری مجارستان نحوه انتخاب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا را به عنوان یکی از عوامل گسترش موج اروپاستیزی مورد انتقاد قرار داده اند. موجی که ماهیت اتحادیه اروپا را تهدید می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طرح «راست‌های افراطی» در آلمان برای خروج از اتحادیه اروپا از راه برگزاری همه‌پرسی

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت