NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پیامد سیاست‌های ضد مهاجرتی بریتانیا؛ صدور ویزا برای دانشجویان خارجی و کارکنان بخش بهداشت کاهش یافت

پرستاران
پرستاران Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی اعمال محدودیت‌های پذیرش مهاجر از سوی دولت پیشین محافظه‌کار بریتانیا که با هدف کاهش آمار مهاجرت به این کشور وضع شده بود، شمار ویزاهای اعطا شده به کارکنان خارجی بخش بهداشت و مراقب‌های پزشکی به صورت گسترده‌ای کاهش یافته است.

آگهی

مهاجرت گسترده مدت‌ها است که بر گفتمان سیاسی بریتانیا تاثیرگذار بوده است و این مهم یکی از علل اصلی برکسیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) به شمار می‌رود.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر راست‌گرای پیشین بریتانیا، سال گذشته با اعمال محدودیت‌هایی از جمله ندادن مجوز به همراه آوردن خانواده به برخی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، شمار کارکنان فعال در بخش بهداشت و مراقب‌های پزشکی خارجی و همچنین دانشجویانی را که به قصد ادامه تحصیلی به بریتانیا می‌آمدند، کاهش داد.

بریتانیا در یک‌سال گذشته منتهی به ماه ژوئن ۸۹ هزار و ۹۵ ویزا برای کارکنان بخش بهداشت و مراقب‌های پزشکی صادر کرده است که این عدد ۲۶ درصد کم‌تر سال قبلش است. این عدد بین ماه آوریل و ژوئن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۱ درصد کاهش داشته است.

دولت پیشین بریتانیا در تلاش بر پایین آوردن نرخ مهاجرت، علاوه بر سخت‌تر کردن قوانین صدور ویزا، آستانه درآمد لازم برای پذیرش درخواست مهاجران را بالاتر برد و از صدور ویزای همراه برای کارکنان بخش بهداشت و مراقب‌های پزشکی جلوگیری کرد.

مارلی موریس، معاون بخش مهاجرت، تجارت و جوامع اندیشکده موسسه تحقیقات سیاست عمومی گفت که این اقدامات می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی بر سر راه پر کردن موقعیت‌های شغلی در بخش بهداشت و مراقب‌های پزشکی شود.

مارلی موریس گفت: «بخش مراقبت‌های اجتماعی همچنان با مشکل استخدام درگیر است و دولت باید از نزدیک بر این بخش نظارت کند تا از کمبود نیروی کار جلوگیری کند.»

تعداد ویزاهای صادر شده برای دانشجویان خارجی در یک سال گذشته منتهی به ماه ژوئن ۴۳۲ هزار و ۲۲۵ مورد بوده است. که این رقم ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال پیش پایین‌تر است. این در حالی است که ویزا‌های صادر شده برای همراهان دانشجویان خارجی در شش ماهه نخست سال جاری با ۸۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۱۱ هزار و ۶۷۵ مورد رسیده است.

از آکسفورد و کمبریج گرفته تا کالج سلطنتی لندن، بریتانیا دارای برخی از مشهورترین و محبوب‌ترین دانشگاه‌های جهان است. فعالان کسب و کار بر این باورند که این دانشگاه‌ها نوآوری و خلاقیت را تقویت می‌کنند و به نوعی قدرت نرم به وجود می‌آورند.

با این حال برخی از وزرا در دولت پیشین مدعی بودند که برخی دانشجویان خانواده و وابستگان خود را به بریتانیا می‌آورند و پس از درخواست پناهندگی سعی می‌کنند بیش از موعد مقرر در خاک این کشور زندگی کنند.

بنابر نظر سنجی‌ها، در پی شورش‌های راست‌‌گرایانه افراطی که اوایل ماه جاری در بریتانیا به وقوع پیوست و مسلمانان و مهاجران را هدف گرفت، برای نخستین‌بار در هشت سال گذشته، کنترل مهاجرت به مهم‌ترین دغدغه رای‌دهندگان بریتانیایی تبدیل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قانون «گوش به زنگ نبودن» کارمندان و کارگران در استرالیا اجرایی شد

پرستاری که در پرونده قتل ۷ نوزاد و تلاش برای کشتن ۶ نوزاد دیگر مجرم شناخته شد: من شیطانم

چقدر سپردن کودکان به مهدکودک‌ و پرستار در اروپا رایج است؟