چرا فرانسه خواهان ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا است؟

چرا فرانسه خواهان ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بریتانیا یکی از مهمترین شرکای تجاری فرانسه در میان کشورهای اروپایی به شمار می رود و ماندن این کشور در اتحادیه اروپا برای دولت فرانسه از اهمیت ویژه ای برخوردار…

آگهی

بریتانیا یکی از مهمترین شرکای تجاری فرانسه در میان کشورهای اروپایی به شمار می رود و ماندن این کشور در اتحادیه اروپا برای دولت فرانسه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه پیشتر با تاکید بر اینکه تصمیم گیرنده نهایی مردم بریتانیا هستند، گفته بود که خروج این کشور از اتحادیه اروپا خبر بدی برای اقتصاد جهان خواهد بود.

او در ماه مارس نیز طی سخنانی گفته بود: «نمی خواهم ایجاد ترس کنم اما باید واقعیت را گفت. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عواقبی به همراه خواهد داشت. عواقبی که عرصه های زیادی را در بر میگیرد.»

علاوه بر دولت فرانسه، دولت آلمان و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز از حامیان ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا هستند. آنها معتقدند که حضور این کشور در اتحادیه اروپا به رشد اقتصادی این اتحادیه کمک می کند و جایگاه بریتانیا جدای از اتحادیه اروپا به عنوان یک شریک تجاری مهم برای آنها تضعیف می شود.

در این رابطه با آنیس بناسی کر، تحلیلگر اقتصادی از پاریس گفت و گو کردیم. او رئیس شورای تحلیل اقتصادی و مشاور نخست وزیر فرانسه است. یورونیوز: پیش بینی و انتظار پاریس درباره همه پرسی بریتانیا چیست؟

آنیس بناسی کر: کاملا واضح است که فرانسه می خواهد بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند. فراموش نکنیم که بریتانیا که یک شریک تجاری بسیار با اهمیت برای فرانسه است.
شریکی که اهمیتش بالاتر از ایالات متحده آمریکا است. بر این اساس فرانسه هیچگاه خواهان اقدامی که سبب تضعیف مهمترین شریک تجاری اش باشد، نیست. زیرا برکسیت می تواند تضعیف جایگاه بریتانیا را در پی داشته باشد.

زمانیکه عدم اطمینان بالایی وجود دارد، روند بازارهای مالی حرکت به سمت دارایی هایی است که امن به شمار می روند. بر این اساس برای رهایی از دارایی هایی که امنیت کمتری دارند ریسک مالی در کوتاه مدت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می شود. در بلند مدت اما تاثیر این نوع از سیاست را می توان به تصمیم دیگر کشورها برای برپایی همه پرسی نسبت داد.

یورونیوز: برخی از کارشناسان اقتصادی و سیاستمداران معتقدند که خروج بریتانیا در نهایت منافعی نیز برای اتحادیه اروپا خواهد داشت. نظر شما چیست؟

آنیس بناسی کر: این می تواند درست باشد در صورتی که دیگر اعضای اتحادیه برنامه ای برای همگرایی و اتحاد بیشتر داشته اند و بریتانیا مانعی در این میان بوده است. اما چنین برنامه ای وجود ندارد. در واقع این بریتانیا نیست که مانعی برای فرانسه، آلمان و یا برای توافق بر ایجاد آنچه اتحاد بانکی و یا اتحاد مالی می نامیم، باشد. بریتانیا مانعی برای یکپارچه سازی اتحادیه اروپا نیست. بنابراین به نظر من متاسفانه این دیدگاه محکمی نیست زیرا برنامه ای برای ادغام و همگرایی وجود ندارد. علاوه بر این برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند که در صورت وقوع برکسیت شهر لندن بخشی از توان بالقوه اقتصادی و بانکی خود را از دست می دهد و بسیاری از تجار وبازرگانان این شهر را ترک می کنند. در این باره باید گفت که ممکن است برخی از فعالان حوزه های مختلف اقتصادی این شهر را ترک کنند اما لزوما به پاریس نخواهند آمد بلکه ممکن است فرانکفورت و یا دوبلین و یا آمستردام را برگزینند.

یورونیوز: با این حال به نظر می رسد دولت فرانسه از هم اکنون در حال آماده سازی شرایط برای پذیرش بانکداران بریتانیایی است؟

آنیس بناسی کر: کاملا واضح است که پاریس در این رقابت تمام آنچه را در توان دارد، انجام خواهد داد اما در نهایت این یک رقابت سالم است و پاریس تنها قدرتی نیست که می خواهد تمام این فعالان اقتصادی را جذب کند. بنابراین فکر نمی کنم بتوان با تکیه بر این موضوع گفت که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به این دلیل خوب است.

یورونیوز: در بلند مدت، برکسیت، چه مثبت یا منفی چه عواقبی برای اروپا خواهد داشت و چگونه می توان آن را حفظ کرد؟

آنیس بناسی کر: سوال شما این است که چگونه می توان اروپا را حفظ کرد در صورتی که برکسیت رخ دهد؟ در این رابطه یک راه حل سیاسی وجود دارد. مقابله و مقاوت در برابر وسوسه برپایی همه پرسی در دیگر کشورها. راه حل دیگر این است که بریتانیایی ها پیشنهاد یک اروپای دیگر را دهند که در آن شرایط برای شهروندان اروپایی مناسب تر باشد . اروپایی که برای آنها بهتر به نظر می رسد.

از سوی دیگر، واضح است که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک دیدگاه اقتصادی و یک جهت گیری مجدد است. بریتانیا همواره بر سیاست نسبتا لیبرال و آزاد تاکید داشته است. اما آیا کشورهای اروپایی بدون بریتانیا موفق به مقاومت در حمایت از تولیدات داخلی خواهند بود؟ این هم سوالی است که می توان در اینجا مطرح کرد.

همچنین نوعی عدم تعادل نیز در اتحادیه ایجاد خواهد شد. اتحادیه ای که در صورت خروج بریتانیا با آلمانی قوی تر مواجه خواهد بود. باید شفاف بگوییم که روند کسب توافق برای ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا تا اینجا هم بسیار دشوار بوده است. بنابراین نقطه نظر برخی رهبران اروپایی این است که در اروپای بدون بریتانیا شرایط کمی آسان تر خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جایگاه و مفاهیم زن و خانواده در قانون اساسی ایرلند؛ رای «نه» در صدر آرا همه‌پرسی قرار گرفت

سوئیسی‌ها در یک همه‌پرسی به افزایش میزان مستمری بازنشستگی رای دادند

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد